מחר, 15 במאי, תוציא אפליקציית המסרים הפופולרית וואטסאפ את העדכון למדיניות הפרטיות שלה שעורר מחלוקת רבה מסביב לעולם. בתוכניתה המקורית של חברת האם של וואטסאפ, פייסבוק, משתמשים שלא אישרו את השינוי מבעוד מועד, היו אמורים לאבד את הגישה לשירות. אלא שבעקבות הביקורת הרבה שגרר השינוי המתוכנן, פייסבוק חישבה מסלול מחדש והחליטה על גישה רכה והדרגתית יותר. אז מה עומד לקרות מחר למשתמשים הרבים של השירות הפופולרי, ומהי השתלשלות האירועים שהביאה למצב הנוכחי? ynet עושה סדר.

עוד כתבות בנושא:

באיזו ביקורת פייסבוק נתקלה בשל השינוי במדיניות וואטסאפ?
בחודש ינואר הכריזה פייסבוק על עדכון תנאי השימוש בשירות, ואמרה כי השינוי יחל ב-8 בפברואר. בתגובה, חלק מהמשתמשים הביעו חשש שהתנאים החדשים יחלישו את עוצמת ההצפנה בצ'אטים של וואטסאפ ויאפשרו לחברה לקרוא את הודעותיהם ולשתף יותר מידע אישי עליהם עם חברת האם - פייסבוק. באופן אירוני, הודעות רבות נגד המדיניות החדשה הפכו לוויראליות בתוך אפליקציית וואטסאפ עצמה. לפייסבוק היסטוריה של שערוריות הנוגעות להגנה על הפרטיות והאבטחה של משתמשיה, שככל הנראה הזינו את אותו חשש.
3 צפייה בגלריה
אפליקציית וואטסאפ
אפליקציית וואטסאפ
מה יקרה למשתמשים? וואטסאפ
(צילום: shutterstock)
כתוצאה מכך, מיליוני משתמשים הורידו אפליקציות מסרים מיידיים מתחרות, כמו סיגנל וטלגרם, שההגנה שלהן על פרטיות המשתמשים טובה יותר. מנכ"ל טסלה, היזם אילון מאסק, צייץ גם הוא למיליוני עוקביו "תשתמשו בסיגנל" בינואר. רשות הפרטיות הגרמנית אף הכריזה על חרם לשלושה חודשים על התנאים החדשים, כאמצעי חירום, בטענה שהם מעורפלים, לא עקביים ורחבים מדי.
האם החששות מפגיעה מוגברת בפרטיות המשתמשים מוצדקות?
המדיניות החדשה לא משנה את העובדה שהודעות בין משתמשים פרטיים בוואטסאפ עדיין יזכו להצפנה מקצה לקצה, כלומר - רק הצדדים המשתתפים בשיחה יוכלו לקרוא אותן. לעומת זאת, הודעות שנשלחות לעסקים עם חשבון וואטסאפ, עשויות להיות מאוחסנות בשרתים של פייסבוק, שתהיה רשאית לעשות בהן שימוש למטרות פרסום. בנוגע לשיתוף במידע על המשתמשים בין וואטסאפ לבין פייסבוק - השתיים משתפות ביניהן מידע מסוים על משתמשים, כמו מספרי טלפון, כבר מאז 2016.
3 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
קרא למשתמשים לעבור לסיגנל. אילון מאסק
(צילום: רויטרס)
איך פייסבוק הגיבה לביקורת?
בעקבות הביקורת, פייסבוק השיקה קמפיין יחסי ציבור שמטרתו להסביר כי עדכון התנאים מתמקד בפיצ'רים חדשים שיאפשרו למשתמשים לתקשר עם עסקים באפליקציה. בחברה הצהירו כי אין שינוי במדיניות שיתוף המידע בין וואטסאפ לפייסבוק. על החרם בגרמניה פייסבוק אמרה כי הוא "מבוסס על אי הבנה יסודית" של העדכון. לטענת החברה, מרבית המשתמשים כבר אישרו את השינוי הצפוי בתנאים.
בנוסף, בשלב הראשון, החברה דחתה מפברואר למאי את כניסתו לתוקף של העדכון בתנאי השימוש, אך הזהירה כי מי שלא יאשר את התנאים החדשים עד ל-15 במאי, לא יוכל להשתמש בפיצ'רים מרכזיים של השירות - כמו קריאה ושליחת הודעות. בשלב השני, פייסבוק חזרה בה ובחרה בגישה מרוככת והדרגתית של מניעת גישה לשירות, גם למי שלא עמד בדד-ליין. הגישה הרכה הזו איננה אופיינית לפייסבוק, שבאופן היסטורי הציגה למשתמשים מסך שמחייב אותם לאשר את תנאי השימוש, ולא איפשר להם לדלג עליו, כבר מהיום הראשון של שינוי תנאים.
3 צפייה בגלריה
טלגרם
טלגרם
מיליונים הורידו אפליקציות מתחרות. טלגרם
(צילום: Shutterstock)
אז מה יקרה ב-15 במאי למשתמשי וואטסאפ שלא אישרו את התנאים החדשים?
בהתחלה, המשתמשים לא ירגישו בשינוי משמעותי כלשהו. חשבונות לא יימחקו, והאפליקציה תמשיך לתפקד כרגיל. עם זאת, בוואטסאפ הודיעו כי ימשיכו לשלוח תזכורות לאותם משתמשים שעליהם לקרוא את התנאים החדשים ולאשר אותם.
לאחר תקופה של מספר שבועות, משתמשים שלא אישרו את התנאים החדשים יקבלו חוויה מוגבלת ביותר מהאפליקציה - הם לא יקבלו גישה אל הצ'אטים שלהם מתוך האפליקציה, ויוכלו לקרוא הודעות ולהגיב אליהן רק דרך לחיצה על התראות. בנוסף, הם לא יוכלו ליזום שיחות קול או וידאו, אלא רק לענות לשיחות נכנסות דרך האפליקציה, או לחזור לשיחות שלא נענו. במקביל, התזכורת לאשר את התנאים החדשים תהפוך למתמשכת.
השלב האחרון יהיה בתום מספר שבועות נוספים של שימוש מוגבל כזה - אז משתמשים שלא אישרו את התנאים כבר לא יוכלו לקבל התראות או שיחות. וואטסאפ אף תפסיק להפנות הודעות ושיחות אל הטלפון של אותם משתמשים. בנקודה הזו משתמשים ייאלצו לבחור אם לקבל על עצמם את התנאים החדשים או להיות מנועים מלהשתמש באפליקציה בכלל. לפי מדיניות החברה, חשבונות לא פעילים לרוב נמחקים לאחר 120 יום.