פרויקט מיוחד של בית הספר למוזיקה "רימון", שמתקיים בשיתוף מפעל הפיס ובתמיכת משפחת לאווי, יצר מקצוע חדש - מדריך מוזיקה ותרבות בקהילה (ממת"ק). בהובלתה האמנותית של רכזת הפרויקט כנרת ארז, עשרות סטודנטים של בית הספר, קיבלו הכשרה שנוצרה עבורם במיוחד כדי לרכוש את המקצוע. מסיימי המסלול נבחרו להדריך חניכים במספר מרכזים קהילתיים של החברה למתנ"סים, השותפה לפרויקט.
מדובר בקבוצות מגוונות גם מבחינת גילי המודרכים - החל מבני 8 ועד לפנסיה. הסטודנטים זכו במלגות לימודים עבור עבודתם תוך עידודם להשקעה ולמעורבות חברתית, ואילו החניכים במרכזים הקהילתיים, נהנו מסדרות המפגשים ללא כל תשלום.
שיא הפעילות של ממת"ק הוא קליפ הא-קפלה הקהילתי הראשון בישראל, שבו משתתפי הפרויקט, יהודים, ערבים, אנשים על הספקטרום האוטיסטי, בעלי מוגבלויות, אנשים מרקע סוציו-אקונומי נמוך לצד אלו שלא, מבצעים שיר מקורי שמורכב מהשירים "יום יבוא" ו- "Imagine" של ג'ון לנון, שנבחרו על יד המשתתפים כמסמלים אחדות ותקווה.
צפו בקליפ:

חוויה הרבה יותר גדולה ומעצימה

"במובן המקצועי, אנו עובדים עם אנשים שחלקם לא ניחן בחוש מוזיקלי", מודה הסטודנט-מדריך אופיר טסלר, ראש הצוות בהרצליה. "החוויה מאתגרת ומספקת בו זמנית: בזמן קצר אנחנו מצליחים ללמדם לסגל כישורים בתחום כדוגמת שירה הרמונית במספר קולות, שמירה על תזמון, מקצב, פיץ' וכן הלאה.
"במובן האנושי, מדובר בפעילות מיוחדת עם אוכלוסיות שלא תמיד יוצא לנו לפגוש, ויתרה מזאת לעבוד עימם, אם מבחינת גיל, לאום, שפה, צרכים מיוחדים ועוד. עם הזמן כולנו מתגבשים ומתחילים להיפתח, הפער הופך כבר ללא משמעותי, ואז הכול רץ כבר יותר חלק. השילוב של מוזיקה והאתגר בעבודה עם אנשים שונים, הופכים את כל הפרויקט הזה שבתחילה היה עבורנו 'רק מלגה' - לחוויה הרבה יותר גדולה ומעצימה", מסביר טסלר.
תומר סול שגב, ראש צוות קבוצת כפר יונה שמורכבת בעיקרה מנשים בגיל מתקדם, סיפרה בנימה אישית: "אימא שלי תמיד רצתה לשיר, אך עברה ניתוח בבלוטת התריס שגרם לה לפגיעה במיתרי הקול. לכן, הענקת יכולות השירה לנשים בגיל של אימא שלי, מקרבת גם אותי וגם אותן למוזיקה, ומגשימה עבור כולנו את חלום השירה שמשותף לי ולאימא".
4 צפייה בגלריה
ממת"ק של רימון
ממת"ק של רימון
"החוויה מאתגרת ומספקת בו זמנית".
(צילום: באדיבות החברה למתנסים הארצית, מחוז מרכז)
את קבוצת טייבה מובילה כראש הצוות המדריכה דבי הוק טגליכט (50). מדובר בפצצת אנרגיה ממוצא דרום אמריקאי, שופעת שמחת חיים, שהחליטה בגיל מאוחר יחסית ללמוד מוזיקה ברימון כסטודנטית מן המניין. "כך אני מגשימה את החלום שלי לשיר, ועל הדרך לקרב ולתרום לדו קיום בין יהודים וערבים באמצעות המוזיקה", מסבירה הוק טגליכט.
אחת מחניכותיה במתנ"ס, היבא ביאדסה, מספרת: "עברה עלינו חוויה מאוד מיוחדת של שיתוף המקרב לבבות, ללא שום הבדל בינינו. נפתחנו לעולמות מגוונים ופגשנו קהילות שונות שלא זכינו להכיר קודם לכן ביום יום שלנו".
חברתה לקבוצה, מיראל חאג' יחיא, מחזקת ומוסיפה: "חלק מההנאה שהפקתי מהפרויקט היה מעצם רכישת חברים חדשים יהודים, ובתור בונוס נפתח עולמי התרבותי לסגנונות מוזיקליים מפתיעים מבחינתי ואפילו עשיתי פיתוח קול במסגרת הפרויקט". משתתפת נוספת, מריה אלשיך, העידה שבזכות הפרויקט היא גילתה שניחנה בקול יפה.
4 צפייה בגלריה
ממת"ק של רימון
ממת"ק של רימון
"נפתחנו לעולמות מגוונים ופגשנו קהילות שונות שלא זכינו להכיר קודם לכן ביום יום שלנו".
(צילום: באדיבות החברה למתנסים הארצית, מחוז מרכז)
"בעוד אחת מהמשתתפות שרה את השורה האלמותית של ג'ון לנון: "Imagine all the people living life in peace" ("דמיין את כל האנשים חיים חיי שלום"), באופן אירוני פרצה לפתע אזעקה מחרישת אוזניים שחדרה לנו לתוך האוזניות וההקלטה".
דמות צבעונית נוספת מחניכי מתנ"ס טייבה היא זינה ג'באלי, המתניידת על כיסא גלגלים. ג'באלי נולדה עם פגם בחוליה האחרונה של עמוד השדרה ועד גיל 8 תפקדה רגיל והלכה בכוחות עצמה. כשהניוון החל להשתלט היא עברה ניתוח שנכשל, וכרגע היא ממתינה לניתוח נוסף בקנדה ומייחלת שוב ללכת בהקדם. בינתיים היא חלק מהפרויקט, שומרת על מצב רוח חיובי ומחייכת בזמן שמעידה על עצמה: "תמיד אהבתי מוזיקה, ומגיל צעיר אני שרה בטקסי בית הספר. יש לי משפחה מופלאה שמטפלת ועוזרת לי, כולל אחי השקט והמסור מחמוד שנוכח כאן כל הזמן לצידי. הוא דווקא פחות בענייני מוזיקה, אבל הוא הגיע כדי לסייע בהובלת כיסא הגלגלים שלי ולוודא שאני תמיד בטוב".

המוזיקה ניצחה את הפחד

תחושות חיוביות נרשמו גם בקרב משתתפים ממתנ"ס רמת השקמה ברמת גן - קבוצה של אנשים עם צרכים מיוחדים. החניך גפן מושייוב שיתף שבמפגשים בלטה התחושה שכולם מאוחדים ועצם זה מבחינתו היה "ממש כיף". חברתו החניכה אורלי שלמה דויד הוסיפה: "כולנו מאוד נהנינו ונשמח להמשיך גם בשנה הבאה עם הפרויקט. העבודה עם הסטודנטים החונכים הייתה מרתקת ומפרה במיוחד". החניכה שושי דורי נהנתה במיוחד לשיר והגדירה את הפרויקט כחוויה חד פעמית, ואילו החניך אמיר כרמי סיכם שהרגיש לרגע כמו: "זמר מקצוען אמיתי".
אל מול כל האידיליה הזאת, טסלר, ראש הצוות בהרצליה, מחזיר אותנו למציאות המורכבת שמתחוללת בחוץ ושהשתלבה באופן סמלי ואף סוריאליסטי עם העיסוק במוזיקה: "הפרויקט החל בזום במהלך ימי הקורונה, בחוסר ידיעה האם בכלל נוכל להיפגש מתישהו פרונטלית ואיך הפרויקט ייראה בסיומו. וכאשר נגמרה הקורונה וסוף סוף הגענו לרגע המיוחל שבו נפגשנו, נפתח לפתע מבצע 'שומר החומות' שהיווה אתגר חדש. ביום הראשון שהחלו לירות לעבר ישראל, קיימנו מפגש רגיל והיינו בשלב ההקלטות".
4 צפייה בגלריה
ממת"ק של רימון
ממת"ק של רימון
"העבודה עם הסטודנטים החונכים הייתה מרתקת ומפרה במיוחד"
(צילום: באדיבות החברה למתנסים הארצית, מחוז מרכז)
"בעוד אחת מהמשתתפות שרה את השורה האלמותית של ג'ון לנון: "Imagine all the people living life in peace" ("דמיין את כל האנשים חיים חיי שלום"), באופן אירוני פרצה לפתע אזעקה מחרישת אוזניים שחדרה לנו לתוך האוזניות וההקלטה", משחזר טסלר. "בלי לחשוב יותר מדי רצנו כולנו למקלט, שבמקרה היה ממוקם בו פסנתר שהעניק לנו הזדמנות מופלאה לשיר בזמן השהייה. וכך שוב בזכות המוזיקה שניצחה את הפחד, הפגנו ביחד את המתח מהאזעקות והפיצוצים שנשמעו מעלינו".

מנוף לחיבורים המחולל שינוי חיובי בקהילה

פרויקט ממת"ק נולד כיוזמה אישית של מנכ"ל רימון, משה סיני, שלדבריו: "יזמנו מהלך קהילתי ייחודי ברמה לאומית, של חיבור בין עשרות סטודנטים למוזיקה מרימון לקהילות החברה הארצית למתנ"סים, תוך הדרכת מאות אנשים. מדובר במשתתפים מכל העדות, הדתות והגילים, לרבות בעלי צרכים מיוחדים. הפרויקט הניב את הקליפ הקהילתי הראשון בישראל סביב נושא כבוד האדם והכרת השונה, ויצר היכרות וחיבורים מופלאים ובלתי מתוכננים בין משתתפים מכל קצוות החברה שכה נחוצים בעת הנוכחית. יהודים, ערבים, דתיים, חילונים, צעירים, מבוגרים ובעלי מוגבלויות - כולם עברו חוויה וחשו התרגשות מופלאה שבבסיסה טמונה עוצמת המוזיקה, בהיותה מנוף לחיבורים בין אוכלוסיות מגוונות כדי לחולל שינוי חיובי בקהילה. מפגשי השטח לאחר הקורונה המחישו שגם במצבי משבר, ניתן לממש חלומות ביוזמות ראויות וערכיות. נמשיך לפעול למינוף ההצלחה, דרך פעילות לחיזוק החברה באמצעות המוזיקה".
4 צפייה בגלריה
ממת"ק של רימון
ממת"ק של רימון
ממת"ק של רימון
(צילום: באדיבות החברה למתנסים הארצית, מחוז מרכז)
מייסד ונשיא רימון, יהודה עדר, שביקר במהלך הפרויקט במרכזי הפעילויות השונים של הסטודנטים, מוסיף: "פרויקט ממת"ק - כשמו כן הוא. מדובר בפלא מתוק שנולד במוחו היצירתי של סיני, שסימן כמטרת-על לוודא כי כל אחד מהסטודנטים של רימון יתנדב ויתרום אישית למען החברה הישראלית. כך נוצר מסלול ייחודי שמשלב את העוצמה האמנותית עם נתינה לקהילה, על כל רבדיה הגלויים והנסתרים. מוזיקאי טוב לתפיסתי, הוא זה שמגלה חמלה ורגש לחלש ולאדם עם הצרכים המיוחדים. בסוף היום כולם יוצאים נשכרים - הן אנחנו והן המציאות שמסביבנו".
הפרויקט הגיע לשיא מרגש במתחם רימון ברמת השרון. שם במסגרת הפסטיבל חינמי "רימון בעיר" שנערך בתמיכת משרד התרבות והספורט, נפגשו כל המשתתפים שלקחו חלק בפרויקט באירוע "קבלת האחר", נהנו ממופע ומהקרנת בכורה לקליפ עם ביצוע הא-קפלה הייחודי לשירים "יום יבוא" ו-Imagine.
לנו לא נותר אלא להצטרף לשירתה של רותי נבון למילותיו של דן אלמגור ובהשראת מרטין לותר קינג, על כך ש"יוֹם יָבוֹא, יוֹם יָבוֹא, הוּא קָרֵב וְהוֹלֵךְ בִּנְתִיבוֹ, לֹא יֻשְׁפַּל שׁוּם אָדָם עַל גִּזְעוֹ וְצִבְעוֹ, יוֹם יָבוֹא, יוֹם יָבוֹא, הוּא יָבוֹא", וישלים אותן ג'ון לנון ש"אולי תגידו שאני חולם, אבל אני לא היחיד. אני מקווה שיום אחד תצטרף אלינו, והעולם יהיה כאחד".