חלק נכבד מהפניות למערכות הבריאות ולנוירולוגים בפרט הם בעקבות תלונות על כאבי ראש של ילדים. מרבית הילדים יסבלו מכאבי ראש במהלך תקופה כלשהי בחייהם. כאבי ראש יכולים להופיע החל מהגיל הרך, ועולים בשכיחותם ככל שהילד גדל. עד תחילת גיל ההתבגרות השכיחות זהה בקרב בנים ובנות, אולם לאחר מכן התופעה הופכת להיות נפוצה יותר בקרב הבנות.

עייפות או אנמיה?

יש מגוון רחב של סיבות לכאבי ראש, החל מסיבות קלות ונפוצות, ועד סיבות חמורות ונדירות. חשוב להבדיל מתי כאבי הראש נובעים מבעיה נוירולוגית ראשונית, לבין מצבים שבהם הם משניים להפרעות אחרות, רפואיות סביבתיות או רגשיות.
במיעוט המקרים הגורם יהיה הפרעה מוחית, כגון חבלת ראש, דימום מוחי, הפרעה מבנית מולדת או גידול מוחי. בנוסף צריך לשלול מצבים רפואיים אשר הביטוי שלהם עלול להיות בין היתר כאב ראש כגון: יתר לחץ דם, זיהום, אנמיה, הפרעה חסימתית בשינה, לקות ראיה או שמיעה.
3 צפייה בגלריה
מתח נפשי לעתים קרובות יבוא לידי ביטוי בתחושת לחץ בראש
מתח נפשי לעתים קרובות יבוא לידי ביטוי בתחושת לחץ בראש
מתח נפשי לעתים קרובות יבוא לידי ביטוי בתחושת לחץ בראש
(צילום: shutterstock)
חלק גדול מכאבי הראש נגרמים מהשפעות סביבתיות הנובעות מאורח החיים שלנו. חוסר שעות שינה, עודף פעילות במסכים, תזונה לקויה, שתיה מועטה של מים, עלייה או ירידה במשקל והיעדר פעילות גופנית – כל אלו מעלים את הסיכוי לכאב ראש.
שורש הבעיה עלול להיות גם הפרעת קשב וריכוז או לקויות למידה לא מטופלות. אלו יגרמו לילד מאמץ ממושך בלימודים, תסכול רב ובהמשך אף לתסמינים גופניים כגון כאבי ראש. מתח נפשי לעתים קרובות יבוא לידי ביטוי בתחושת לחץ בראש ואף עלול להוות טריגר להתקף של מיגרנה.
הטיפול במשככי כאבים הוא סימפטומטי ומטרתו להקל על הסבל, אך אינו תחליף לבירור הסיבה
ישנן מספר תסמונות ראשוניות של כאבי ראש, כאשר הסוגים הנפוצים בילדים הם מיגרנות ו-tention headaches. במקרה של מיגרנות, בנוסף לטריגרים הסביבתיים, ישנה תרומה משמעותית גם לגורמים גנטיים.

מתי לפנות לרופא?

במידה וקיימים אחד מהסימנים הללו נדרשת התייחסות דחופה: כאב ראש חדש וחמור, כאבי ראש ממושכים שמתגברים בעוצמתם ותדירותם, כאבים אשר לא מגיבים למשככי כאבים, כאבים המעירים בלילה וכאב ראש שמפריעים לתפקוד. בנוסף, קיומן של תופעות נוספות כגון הקאות, שינויים בראיה, שינויים בקואורדינציה ושינויים בהתנהגות.
באופן כללי כאבי ראש קלים וממושכים שלא מפריעים לתפקוד פחות מדאיגים מכאבי ראש חדשים וחמורים אשר מלווים בתלונות נוספות. יחד עם זאת, כאשר כאבי הראש הם חזרתיים או ממושכים, ולפיכך מציקים ומפריעים לאיכות חייו של הילד, מומלץ לפנות לייעוץ נוירולוגי.
קראו עוד:
תפקידיו של הנוירולוג הם לאתר את המקרים הדורשים התערבות דחופה, לשלול סיבות מוחיות, לזהות גורמי סיכון סביבתיים ומצבים רפואיים ולאבחון תסמונות ראשוניות של כאב ראש (כגון מיגרנה).
כאבי הראש יכולים להיות חדשים ופתאומיים, התקפיים או כרוניים. תזמון הופעתם, משכם ותדירותם מכוון לאבחנות מסוימות. הרופא יבצע תשאול מקיף על מנת לאפיין את כאבי הראש מבחינת משך, תזמון, אופי הכאב, עוצמת הכאב, גורמים מקלים ומחמירים ותופעות נוספות (כגון בחילות, סחרחורות).
לאחר מכן הוא יבצע בדיקה נוירולוגית וגופנית מלאה. בהתאם לאבחנה המשוערת הרופא יפנה לבדיקות עזר כגון הדמיה מוחית. לאחר ביסוס הגורם לכאבי הראש, יקבע הרופא ביחד עם ההורים תוכנית טיפולית לילד.
3 צפייה בגלריה
שימו לב האם יש תלונות נוספות מלבד כאבי הראש
שימו לב האם יש תלונות נוספות מלבד כאבי הראש
שימו לב האם יש תלונות נוספות מלבד כאבי הראש
(צילום: shutterstock)

מתי צריך לתת לילד תרופה לכאב ראש?

אם מדובר בכאב ראש חדש ופתאומי, אין סיבה לתת לילד לסבול וניתן לתת משכך כאבים סטנדרטי כגון תכשירי פרצטמול איבופרופן. חשוב להבין שהטיפול במשככי כאבים הוא סימפטומטי ומטרתו להקל על הסבל, אך אינו תחליף לבירור הסיבה.
במידה ויש כאבי ראש חזרתיים התקפיים ניתן בעת התקף לקחת משכך כאבים. במיגרנות מתן מהיר של משכך כאבים בתחילת ההתקף יקצר משמעותית את משך ועוצמת הסימפטומים.
מיגרנה היא הסוג השכיח ביותר מבין כאבי הראש הראשוניים בילדים. התסמינים יכולים להופיע בכל גיל, אך שכיחים יותר החל מגיל ההתגברות
במקרה של כאב ראש כרוני, הטיפול אינו במשכך כאבים. נטילה יומיומית של כאב ראש עלולה לגרום להתמכרות ואף להחמיר לטווח ארוך את כאבי הראש. תרופות ספציפיות יותר לכאבי ראש, מלבד משככי כאבים רגילים, ינתנו באישור של נוירולוג ילדים לאחר בדיקה ובירור מקיף.

מיגרנות אצל ילדים

מיגרנה הינה הסוג השכיח ביותר מבין כאבי הראש הראשוניים בילדים. התסמינים יכולים להופיע בכל גיל, אך שכיחים יותר החל מגיל ההתגברות. הבסיס הפיזיולוגי למיגרנות לא לגמרי מובן, והוא משלב גורמים ביולוגיים/גנטיים עם השפעות סביבתיות. האבחנה של מיגרנה הינה קלינית, כלומר מתבססת על שילוב של מספר תלונות, בנוכחות בדיקה נוירולוגית תקינה, ולאחר שנשללו סיבות אחרות לכאבי ראש התקפיים.
במיגרנה קלאסית המאפיינים העיקריים הם התקפים של כאב ראש חזק, בעל אופי פועם, מפריע לתפקוד, מלווה בבחילות, הקאות, רגישות מערכת החושים (כגון לאור ולרעש) ותופעות אוטונומיות (כגון דמעת, גודש אפי). משך ההתקף ללא טיפול לרוב נמשך שעתיים עד 72 שעות.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אצל ילדים האבחנה מאתגרת יותר מאשר אצל מבוגרים היות וילדים לא תמיד יודעים לתאר במדויק את התופעות שהם חשים, וכן בילדים התמונה הקלינית אינה טיפוסית כמו זו במבוגרים. במיגרנות מורכבות, עם אאורה ישנם תסמינים נוירולוגים המופיעים טרם התחלת כאב הראש, כגון הפרעה בשדה בראיה, שיתוק או ירידה בתחושה.
מומלץ להגיע לנוירולוג במקרים של כאבי ראש חוזרים על מנת לאבחן שמדובר במיגרנה ולא בגורם אחר, וכן לקבל טיפול ספציפי למיגרנה. הטיפולים כוללים הפחתה של גורמים מחמירים, טיפול להפחתת הכאב בעת ההתקף וטיפולים מניעתיים תרופתיים ופרה רפואיים שונים.

הקשר בין תקופת הקורונה וכאבי ראש

לאחרונה כמות הפניות לבירור כאבי ראש עלתה. ניתן להניח ששכיחות כאבי הראש עלתה בעקבות השינויים שכולנו חווים בחיינו. הילדים לא הולכים למסגרת לימודית באופן שגרתי, ומרבית החוגים והפעילויות החברתיות בוטלו. הם מבלים שעות בבית, בחוסר עשיה ומבלים עודף זמן מול המסכים.
הרגלי הלמידה, שינה, אכילה, פעילות גופנית השתבשו להם. רבים מהם מתקשים בהתנהלות עם למידה מרחוק. חלק חשופים למציאות כלכלית קשה ולמתחים בתוך המשפחה. אנחנו רואים גם ילדים ומתבגרים אשר מצבם מתדרדר אף לדיכאון, חרדה, הפרעות אכילה, בידוד חברתי והתנהגות מסוכנת. כפועל יוצא מהמציאות החדשה הזו, כל גורמי הסיכון לכאבי ראש עלו בצורה ניכרת.
הכותבת היא מומחית בנוירולוגית ילדים והתפתחות הילד, מנהלת נוירולוגית ילדים במרכז הרפואי מאיר מקבוצת כללית