"מצד אחד, אסון כבד - מצד אחר, תקווה גדולה": ריאותיו של סמ"ר יונתן גרנות (22) מקיבוץ עינת, שנפטר אחרי שנורה בשוגג על ידי חייל אחר ביום שלישי האחרון, הושתלו בגופו של מחלים מקורונה, שהריאות שלו נפגעו בצורה קשה ביותר.
קראו עוד:
"בטרגדיות האלה יש תמיד שני יקומים מקבילים", אומר הבוקר ד"ר לירן לוי, מנהל שירות ההשתלות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, בריאיון לאולפן ynet. "ביקום אחד יש אינסוף עצב ויגון, וביקום אחר יש תקווה והתחלה חדשה. החולה שבגופו הושתלו הריאות של החייל, הוא בן 54, ללא מחלות רקע, שנדבק בקורונה לפני כחודשיים וחצי וסבל מפגיעה קשה ובלתי הפיכה בריאותיו. הוא היה מחובר למכשיר אקמו במשך חודשיים ואושפז ביחידה לטיפול נמרץ קורונה. אחרי שהחלים מהקורונה, הועבר לטיפול נמרץ כללי.
"מדובר בהזדמנות מדהימה לחולה הזה, ויש כאן בשורה, כי עד כה לא הושתלו בארץ איברים בחולה קורונה, וזה המושתל הראשון שהחלים מקורונה ועבר השתלה כשהוא על אקמו. הוא בסך הכול מחלים, הוא כבר נגמל מההנשמה ויושב בכורסה. אני מקווה שיהיה לו עתיד טוב".
2 צפייה בגלריה
יונתן גרנות
יונתן גרנות
"אינסוף עצב ויגון": סמ"ר יונתן גרנות ז"ל
ד"ר לוי נשאל עד כמה שכיחה התופעה שריאות של אנשים נפגעו מקורונה בצורה קטלנית, עד כדי סכנת חיים. תשובתו: "עד כה מתחנו את הגבול, החזקנו את החולים האלה על אקמו ושמנו אותם על המכשיר חודשים ארוכים, גם כשהם ערים. זו התקווה האחרונה שלהם. חולים שלא החזיקו מעמד על אקמו, בסופו של דבר נפטרו. האפשרות להשתיל איברים בגופם של חולים שנמצאים על אקמו ושמצבם לא משתפר, היא פורצת דרך, ומה שקרה עכשיו הוא תקדימי בארץ. בחו"ל כבר נעשו כמה עשרות השתלות כאלה, אבל בארץ זה מקרה ראשון, והוא נותן תקווה לחולים שמוחזקים במצב קשה מאוד ביחידות לטיפול נמרץ".
2 צפייה בגלריה
חולה הקורונה שריאותיו של החייל יונתן גרנות הושתלו בו
חולה הקורונה שריאותיו של החייל יונתן גרנות הושתלו בו
"אתגר לצוות המנתחים": מושתל הריאות עם הרופאים בשיבא
לשאלה, איך נראו הריאות של אותו מושתל, השיב ד"ר לוי: "בצילומים ראו מה שרואים אצל הרבה חולים כאלה - הריאות פשוט לבנות. היה ברור שהן לחלוטין לא מתפקדות, ושכל מה שנותן את החימצון לדם זה מכונת האקמו, שמהווה תחליף. כשפתחנו את בית החזה כדי להוציא את הריאות האלה, ראינו שהקטסטרופה היא הרבה יותר גדולה: היו דימומים קשים מאוד והידבקויות של הריאות לבית החזה. החולה קיבל עשרות מנות דם. ההשתלה הייתה בהחלט מאתגרת לצוות המנתחים. הייתה גם עבודה קשה וחשובה של המרדימים תוך כדי הניתוח".
מנהל המכון למחלות ריאה בשיבא ד"ר אמיר און, הוסיף: "התהליך הכירורגי היה קשה מאוד, אבל הכירורגים עשו זאת. המושתל היה אדם בריא, ולכן הסיכוי שלו לשרוד את ההשתלה נראה כרגע טוב אחרי שהוא צלח את השלב המאוד קריטי של הניתוח. אנחנו מקווים שהוא יעבור זאת בשלום".
משפחתו של יונתן גרנות תרמה איברים נוספים שלו: הכבד הושתל בניתוח שנערך בבית החולים איכילוב, ליבו הושתל בשיבא, הכליות והלבלב - בבילינסון. הלווייתו תיערך היום (א') בבית העלמין בקיבוץ עינת.