לא קל לפתח משחקים בתקופת הקורונה, ויעידו על כך אינספור הדחיות שעליהן שמענו בחודשים האחרונים. אך עבור EA SPORTS, סדרת FIFA היא עוגן מהסוג שאי אפשר להזיז. גרסת ההדגמה אולי לא שוחררה כבשנים עברו, אבל גם בשנה הזו משחק FIFA חדש מבשר את בוא הסתיו. אלא אם אתם קונים אותו לסוויץ' של נינטנדו, שם הוא מבשר את בואו של סתיו שנת 2018.
גיימי gamey
לפני שמתחילים לדבר על FIFA 21 "האמיתי", הנה המלצה חמה: אל תקנו אותו לסוויץ'. מדובר במשחק בן שנתיים, שרואה אור בפעם השלישית לקונסולה של נינטנדו, ובו רק עדכוני סגל. הסוויץ' לא חזקה מספיק לשום דבר מעבר לזה, ואין מה לעשות, אבל למה לגבות על משחק בן שנתיים מחיר מלא?
וכן, גם על גרסת המשחק למחשב ולקונסולות האחרות אומרים לא מעט שכל מה שמשתנה משנה לשנה זה המספר, אבל זה הרי לא בדיוק נכון. סדרת פיפ"א אמנם לא כללה שינויים מהותיים כבר כמה שנים - וגם פיפ"א 21 לא מציג זינוק מטאורי קדימה - אבל בהחלט אפשר להרגיש בה תהליך איטי של שיפורים וליטושים. זה נכון גם למשחקיות, אגב, וגם לאסטרטגיות נכלוליות של שאיבת כסף משחקני מצב Ultimate Team. אבל נתחיל מהחלק הכיפי.
4 צפייה בגלריה
פיפא 2021
פיפא 2021
הפרזנטור, קיליאן אמבפה
(צילום מסך)
כשמתחילים לשחק ב-FIFA 21, מרגישים מיד כמה שינויים בולטים, הן בהחזקת כדור והן בצד ההגנתי של המשחק. אם עד היום התרגלנו לעשות תיקול קל בלחיצת כפתור בהגיענו אל שחקן יריב, היום תיקול כזה יכול להצליח אם אתם בזווית הנכונה, ברגע הנכון. מנגד, קיים סיכוי גבוה מבעבר שמהלך כזה ייגמר בעבירה ואולי גם עם כרטיס צהוב.
הדרך להילחם על הכדור בלי סכנת עונש היא כמו על מגרש אמיתי, באמצעות הפרעה ליריב, לרוב תוך שימוש בפקודת ה-"jockeying" שמסובבת את השחקן שלכם עם הפנים לשחקן היריב ומאפשר לכם לעשות שמירה אישית אפקטיבית יותר.

מערכת דריבלים חדשה

השינוי הזה הופך את הצד ההגנתי במשחק למסובך יותר, ודורש מכם חשיבה אסטרטגית יותר. זה אומר להסתכל לא רק על מי שמחזיק בכדור, אלא גם על השחקנים שלהם הוא יכול למסור - זאת כדי למקם את השחקן בין המוסר לבין אלה מחבריו שמסכנים את השער שלכם. זה אומר שלא כדאי להתפתות לצאת עם בלם קדימה, כי זה ישאיר לכם חור ענק בהגנה.
השינוי המשמעותי השני מגיע לצד ההתקפי של המשחק, וספציפית לדריבלים. מערכת הדריבלים החדשה מאפשרת, בלחיצת כפתור, לייצר הנעת כדור הרבה יותר טבעית מצד לצד כדי לעבור בלמים. ואפילו שעל הנייר אתם לא חייבים להשתמש במערכת החדשה, ההגנה האגרסיבית יותר מבעבר הופכת את השימוש בה להכרחי אם אתם רוצים לנצח. אחרי די מעט תרגול, מבינים שהמערכת הזאת בסך הכל אינטואיטיבית וקלה לתפעול.
4 צפייה בגלריה
פיפא 2021
פיפא 2021
Ultimate Team
(צילום מסך)

ערימה של חבר'ה על הדשא

מי שעוזרת לשני השינויים האלה לעבוד היטב היא מערכת חדשה שמטרתה להבין מה בעצם אמור לקרות כששחקן אחד פוגש בשחקן שני. אם שיחקתם בפיפ"א בעבר, כנראה נתקלתם בסיטואציות שבהן שני שחקנים נתקלים אחד בשני, שניהם נופלים, שחקנים אחרים מגיעים במטרה להשתלט על הכדור, נופלים, ונוצר פיקניק מיותר על הדשא. בזכות המערכת החדשה, ההיתקלויות האלה הרבה יותר חלקות, ויש להן סיכוי נמוך יותר להסתיים בנפילות.
בזכות כל אלה, פיפ"א 21 מאתגר יותר מקודמיו, בין אם אתם משחקים נגד המחשב או ברשת. גם הבינה המלאכותית השתפרה, מה שמצד אחד גורם לכך שהקרבות מולה יהיו קשים יותר, ומצד שני משפר את יכולותיהם של שחקני הקבוצה שלכם בזמן שאתם שולטים במישהו אחר.
ואם זה לא מספיק, יש כאן מצב חדש שאותו ניתן להפעיל רק על רמת קושי גבוהה, ובו המשחק מדמה את הסגנון של שחקני פיפ"א מקצועיים. האם מרגישים בהבדל? בהחלט! המחשב ישתמש הרבה יותר בדריבלים, יילחם יותר על החזקת כדור ובאופן כללי יתנהג בצורה הרבה פחות צפויה.

לאן נעלם אלכס האנטר?

כן חייבים לומר - מצב חדש לשחקנים שמחפשים אתגר זה טוב ויפה, אבל אינו שינוי מהותי במיוחד. וגם מצב הקריירה כשחקן נשאר כפי שהיה, בלי שינויים או דמויות מעניינות. נראה שאין ל-EA תכניות להחזיר את אלכס האנטר, שליווה את משחקי 17-19, או לייצר לו דור המשך.
במצב מאמן, לעומת זאת, יש לא מעט שינויים, שמקרבים את פיפ"א עוד יותר לסדרת מנג'ר. קודם כל, אתם יכולים לקבוע לעצמכם רמת קושי של משא ומתן. רוצים עסקאות מורטות עצבים, והתעלמות מופגנת מיריבות היסטוריות של הקבוצה שלכם? בהצלחה! אבל אפשר גם להוריד את רמת הסימולציה בשביל ניהול עדין יותר.
שינויים נוספים שהוכנסו הם בניית תכנית אימונים ייחודית לכל שחקן, מערכת טובה יותר של קביעת לו"ז אימונים ומערכת תקציב חדשה בה תוכלו להחליט בפתיחת הקריירה כמה כסף יש לכם כדי לבנות את הקבוצה שלכם. המימד הכספי הופך ליותר רלוונטי בזכות זה שלכל קבוצה אותה תאמנו תהיה אקדמיית נוער כבר מהיום הראשון, עם שחקנים צעירים שאפשר לטפח.
4 צפייה בגלריה
פיפא 2021
פיפא 2021
כדורגל רחוב
(צילום מסך)
את המשחקים תוכלו לשחק בעצמכם או בעזרת סימולציה כמו בעבר, רק שהפעם במצב הסימולציה תקבלו מסך ייעודי עם כמות עתק של מידע סטטיסטי. במידה והמשחק מדמה אירוע כמו פנדל, או גול, תקבלו את האפשרות לקפוץ לתוך המשחק בעצמכם. לחסרי הסבלנות קיימת, כמובן, גם האפשרות לסימולציה מהירה.

היהלום שבכתר

אך עם כל הכבוד למצבי קריירה, מצב ה-Ultimate Team (הידוע גם כ-FUT) הוא כנראה מה שרוב שחקני פיפ"א באים עבורו, וגם אחת הסיבות העיקריות לכך ש-FIFA נחשב ליהלום שבכתר של EA. המצב, בו שחקנים בונים קבוצה משלהם כדי לשחק מול מחשב או ברשת, נשאר גם השנה כיפי וממכר. אבל באמת ממכר, כי EA עדיין רוצה שתקנו חבילות של "קלפים" שנותנים לכם שחקנים ויכולות בלי לדעת מה יש בפנים.
כן יש שיפורים ב-FUT השנה, כמו מצב שבו שני שחקנים משחקים באותו צד דרך הרשת. אך מבחינתי, השינוי המהותי ביותר הוא ביטולם של חלק מקלפי המשאבים, כמו קלף הכושר. עד המשחק הזה, שחקנים היו מתעייפים ממשחק למשחק, והדרך להתגבר על העייפות הייתה להשיג קלפים מיוחדים. זה לא רק היה מתיש ושואב המון זמן מיותר בניהול הקבוצה, אלא גם מבזבז לשחקנים כסף.
4 צפייה בגלריה
פיפא 2021
פיפא 2021
פיפא 2021
(צילום מסך)
ביטול הקלפים האלה מוביל למצב שבו אנחנו יכולים להתמקד בבניית קבוצת החלומות, וכמובן במשחק עצמו. זה שינוי שאולי נראה קטן ופשוט, אבל בפועל הוא מרגיש משמעותי.
אז כן, במבט ראשון פיפ"א 21 אולי נראה בדיוק כמו פיפ"א 20, אבל כשמסתכלים עמוק יותר אפשר למצוא כמה הבדלים מהותיים במשחקיות ובמצבי המשחק. אלה הופכים אותו מצד אחד לקשה יותר, אך גם למאתגר יותר במובן הטוב של המלה. האם כל אלה מספיקים כדי להצדיק את הרכישה של המשחק? זה בעיקר תלוי במצב המשחק המועדף עליכם. אם אתם רוכשים אותו כדי סתם לשחק עם חברים, או לעשות את מצב הקריירה כשחקן - תוכלו בקלות להישאר עם פיפ"א 20 ולא להרגיש שפספסתם הרבה. אם, לעומת זאת, אתם מחובבי מצב האימון או שחקני FUT, יש כאן שיפורים שאולי יצדיקו את הרכישה.
זמין למחשב, PS4, אקס בוקס וואן, סוויץ' (ראו הערה בתחילת הכתבה). יגיע לפלייסטיישן 5 ו-Xbox Series X.