מקפיאי המשכנתאות חוזרים לפרוע אותן: מנתוני בנק ישראל שפורסמו היום עולה כי נכון לסוף ינואר רק 8% מהמשכנתאות בהקפאה או דחיית תשלומים, וזאת לעומת 12% בחודש שעבר, ו-25% מהמשכנתאות בשיא המשבר באפריל אשתקד.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מהנתונים עולה כי היקף המשכנתאות שנמצאות בדחיית תשלומים ירד במהלך חודש ינואר ב-17 מיליארד שקל, והוא עומד נכון לסוף ינואר על 32.1 מיליארד שקל. מדובר בנתון הנמוך ביותר מפרוץ משבר הקורונה, ועדיין הוא גבוה לעומת השגרה. לשם השוואה בחודש פברואר אשתקד עמד היקף המשכנתאות בדחיית תשלומים על 12.5 מיליארד שקל, פחות מ-3.5% מהשוק.
1 צפייה בגלריה
משכנתא. אילוסטרציה
משכנתא. אילוסטרציה
משכנתא. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
הירידה החדה שנרשמה בינואר נובעת מכך שתקופת הקפאת המשכנתאות לרוב הלווים הסתיימה בסוף דצמבר. ישנו אמנם מתווה חדש לדחיית תשלומים, אך נראה כי חלק לא מבוטל מהלווים כבר נמצאים במצב בו הם יכולים לחזור לפרוע כרגיל את התשלומים, ולא זקוקים לדחייה נוספת. עוד נזכיר כי בניגוד לתוכניות הקודמות שכללו הקפאת הלוואות, הפעם מדובר בפירעון חלקי של המשכנתא, ובבנקים מציינים כי המעבר הזה נעשה בצורה חלקה, והרוב המוחלט של הלווים מצליחים לעמוד בתשלום החלקי.
עוד עולה מנתוני בנק ישראל, שכפי שפורסם הבוקר בכלכליסט, היקף המשכנתאות החדשות שניתנו בחודש ינואר עמד על 6.4 מיליארד שקל, בדומה לממוצע ב-12 החודשים האחרונים. עלייה נרשמה בהיקף הפעילות של משקיעים, שחלקם בשוק המשכנתאות עמד בינואר על 13.3%, לעומת פחות מ-11% בשנה האחרונה. מנגד נרשמה ירידה קלה בפעילות של רוכשי דירה במסגרת תוכנית "מחיר למשתכן" - חלקם בשוק בינואר עמד על פחות מ-12% לעומת 15% בשנה האחרונה.
במהלך חודש ינואר נכנסה לתוקף הרפורמה ולפיה ניתן לקחת משכנתא ברכיב פריים בהיקף של עד שני שליש מהמשכנתא (לעומת שליש טרם ההחלטה על ההקלה). השפעת הרפורמה עדיין לא מקבלת ביטוי בנתוני החודש האחרון, היות ונטילת משכנתא היא תהליך שלוקח תקופה מסוימת, והרפורמה נכנסה לתוקף רק באמצע ינואר. הריבית הממוצעת במשכנתאות שמרה על יציבות, אולם הרפורמה בריבית הפריים כמו גם הירידות בשוק האג"ח, עשויות להשפיע על הריבית הממוצעת שנראה בחודש הבא.