28 שנים לא השתנה המתכון של בירה קרלסברג בישראל. אותה בירה שאנו רגילים לשתות בחוף הים, בברים או קונים שישייה הביתה, מיוצרת במפעל קרלסברג שבאזור התעשיה באשקלון, באותה שיטה מזה עשרות שנים. פיתוח של בשלנית הבירה (ברומייסטר) הישראלית, ענת מאיר, עם צוות קרלסברג העולמי, הוביל ליצירת בירה חדשה - "קרלסברג לומה" - אשר תשווק החל מהיום בכל העולם, על פי המתכון הישראלי.
2 צפייה בגלריה
(צילום: תום להט)
מאיר החלה את עבודתה בחברת הבירה הדנית כלבורנטית במעבדה, לאחר שסיימה לימודי ביוטכנולוגיה. לאחר שנתיים קודמה לתפקיד מנהלת המעבדה ובשנת 2003 החלה את הכשרתה כברומייסטר, שזה כמו יינן, רק של בירה.
המגמה בישראל בשנים האחרונות היא לייצר בירות מרות פחות, פירותיות יותר וקלות לשתייה. זו הסיבה שקטגוריית הבירות הקלילות, כמו החיטה, מצליחה בעשור האחרון בארץ. יחד עם זאת, "לומה" החדשה היא לא בירת חיטה, אבל היא קלילה כמוה: הבירה החדשה היא בירת לאגר כשותית, מעורפלת וזהובה במראה, עם 5.2% כוהל, ומיוצרת בשיטת דריי הופינג (Dry-Hopping), המעניקה לבירה בשומת עשירה של פירות טרופיים ופירות הדר לצד מרירות עדינה.
"לומה" מיוצרת מלתת שעורה, שלושה זני כשות ומיצוי של לתת, שעורה וחיטה. הודות לטכניקת ייצור חדשנית, התחושה בפה היא של בירה עדינה, קטיפתית ומרווה, בעלת סיומת ארוכה - וזו בהחלט בשורה חדשה בקטגוריית בירות הלאגר.

שמרים מדנמרק וחוצפה ישראלית

מבשלת הבירה של קרלסברג שוכנת באשקלון, ועל פי השמועה – נמצאת שם בגלל הרכב המים המצוין ששוכן במאגר שקיים מתחת למבשלה. המבשלה (המכונה גם מב"י) הוקמה בשיתוף עם מטה קרלסברג העולמי שבדנמרק, וכיום מיוצרים במבשלה את המותגים קרלסברג, טובורג, סטלה ארטואה, הולסטן ומאלטי.
"הייתה לנו את החוצפה הישראלית להציע לקרלסברג העולמית לנסות משהו חדש, שלא היה עדיין באף מדינה בעולם, והם זרמו עם זה", מספרת מאיר, "זה לא היה פשוט בהתחלה, היינו צריכים למצוא טכנולוגיה שלא נעשתה בשום מקום, בה ניתן למצות טעמי כשות חדשים – והצלחנו לפצח את זה גם ברמת התהליך וגם ברמת הטעם. כיום אנחנו נציגות קרלסברג היחידה בעולם עם יכולת ייצור בירה בשיטת דריי הופינג (שיטה שבה מוסיפים את הכשות בשלב מאוחר יחסית של התהליך - לא בדוד הבישול אלא במיכל התסיסה בטמפרטורות נמוכות יחסית, ש"ש)". בסופו של דבר, אחרי כשלוש שנים של פיתוח בישראל, והשקעה של כ-6 מיליון שקלים, נולדה "קרלסברג לומה".
2 צפייה בגלריה
קרלסברג חדשה
קרלסברג חדשה
קרלסברג לומה החדשה: לא תשנה סדרי עולם
(צילום: שי שגב)
חומרי הגלם לבירה מיובאים לישראל ממקורות שמאושרים על ידי החברה הבינלאומית. את השמרים הם מקבלים כל מספר חודשים מדנמרק, ומרבים אותם במעבדה. הבירה החדשה פותחה בשיתוף פעולה ישראלי-בינלאומי עם מחלקת הפיתוח של החברה העולמית, וישראל היא המדינה הראשונה בעולם שמשיקה את הבירה הזו, שבעוד מספר חודשים יתחילו למכור אותה במדינות נוספות בעולם.
ובהתאם למסורת הסקנדינבית, אי אפשר לפסוח על נושא העיצוב: חברת קרלסברג פיתחה בקבוק חדש לבירה, עם מיתוג המבוסס על פרחי הכשות שמעניקים את הבשומות הטרופיות לבירה. בחברה גם ייצרו כוס ייעודית, ובהמשך יהיו גם שאר מוצרים נלווים (פותחנים, ברזי בירה ייעודים ועוד). בירה לומה ניתנת לרכישה החל מהיום (ד') ברשתות השיווק בארץ ובמרבית הברים.

דבר המומחה

לומה של קרלסברג היא תוספת נחמדה ביותר למערך הבירות ההולך וגדל בישראל. בהחלט אפשר לכנות את לומה בירת בוטיק מיוחדת, גם כי היא מיוצרת בכמות מוגבלת, וגם כי היא מביאה טעם חדש, נקי, מדויק ואידיאלי, לכל מי שמחפש משקה כוהלי קריר לקיץ, אבל עם טוויסט ועם טעם הדרי וטרופי בסופו.
חשוב להדגיש - לומה לא תשנה סדרי עולם בקרב חובבי הבירה בארץ, ובטח שלא תחליף את בירה קרלסברג המקורית עם הטעם המוכר – מרבית הצרכנים יישארו עם מה שהם מכירים ומה שטוב להם, פשוט כי קשה לשנות הרגלים. ובכל זאת, על אף שמחירה של לומה כ-2 שקלים יותר לבקבוק בהשוואה לבקבוק קרלסברג רגיל, ועל אף שזה נדבך נוסף בפורטפוליו של מותג דני ותיק ומכובד, חובה להיות גאים בלומה - כי היא כחול לבן, ורק בשביל זה שווה לקחת עוד לגימה.
מחיר לשישייה: 34.90 שקלים.