יותר עבירות של התחזות וגניבת מידע, פחות דיווחים למשטרה: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת היום (ב') את תוצאות סקר הביטחון האישי לשנת 2019 - ובתוך כך מציגה נתונים על נפגעי עבירות ברשת. בקרב גילי 20 ומעלה דיווחו יותר מ-200 אלף איש ואישה כי הם נפגעו מעבירות מקוונות מסוגים שונים. בכ-24 אלף משקי בית בישראל, דיווחו ילדים כי הם נפגעו מבריונות רשת ומשיימינג.
1 צפייה בגלריה
מחשב שנפרץ
מחשב שנפרץ
לא מדווחים למשטרה. עבירות רשת
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
טווח הגילים הבולט ביותר בקרב נפגעי עבירות מקוונות הוא 35-44, ונפגעים בגיל הזה מהווים יותר מ-30 אחוזים מסך הנפגעים מעבירות רשת. בגיל 65 ומעלה התמונה הפוכה - קצת יותר מ-7 אחוז מהנפגעים הם בטווח הגילים הזה. המגזר הערבי מהווה כמחצית מסך הנפגעים מעבירות ברשת. עוד עולה מהסקר כי גברים נפגעים מעבירות רשת יותר מנשים.

כשבוחנים את סוגי העבירות, מתברר כי עבירות הרשת השכיחות ביותר הן כאלה שעוסקות בגניבת זהות, בגניבה ובהפצה של מידע, וכן בניסיונות סחיטה. עבירות של הטרדה מינית ברשת מהוות קצת יותר מ-10 אחוזים, ומהוות את הסוג הפחות שכיח של עבירות מקוונות.

הסקר ביקש לבחון גם את אופן ההתמודדות של נפגעי עבירות מקוונות, והוא חושף כי הרוב המוחלט של הנפגעים, 86.8 אחוז, מעדיפים שלא לדווח למשטרה על מקרים מהסוג הזה. יותר מ-22 אחוזים דיווחו כי הם לא מאמינים ביכולת של המשטרה לטפל במקרים של עבירות רשת, וקצת יותר מ-16 אחוזים טענו כי הם רואים בעבירות האלה פגיעה קלה בלבד. עוד עולה מהסקר כי כ-22 אחוז מבני ה-20 ומעלה חוששים מפגיעות במסגרת עבירות רשת. מי שדיווחו כי אכן נפגעו מעבירה כזו במהלך שנת 2019, הביעו חשש גדול יותר מפגיעה נוספת.