שיא נשבר בהייטק הישראלי, עם 10 מיליארד דולר אשר גויסו על ידי סטארטאפים ישראלים מתחילת השנה. ההישג חסר התקדים מגיע בהמשך ישיר למגמת הנסיקה של השנה שחלפה 2020, שנת משבר הקורונה, שהסתכמה גם היא כשנת שיא בגיוסי ההייטק הישראלי עם היקף השקעות של 10 מיליארד דולר. כעת, כשאנחנו רק במחצית השנה, חברות סטארטאפ ישראליות כבר שברו את השיא כשחצי שנה עוד לפנינו, המשקיעים ממשיכים להזרים מזומנים לחברות טכנולוגיה והן ממשיכות במסע גיוסי הון. מדובר בקפיצות משמעותיות בהיקף הסכומים שמגיעים לתעשיית הטק הישראלית, כשבשנים הקודמות היקף גיוסי הכספים הסתכם ב-7.5 מיליארד דולר בלבד בשנת 2019 וכ- 6.5 מיליארד דולר בשנת 2018.
"בשנה האחרונה אנחנו רואים התפוצצות בכל מה שקשור לגיוסי הון, הן מבחינת סכומים והן מבחינת שוויים״, מסביר נמרוד כהן, מייסד ושותף בקרן TAU VENTURES, המשקיעה בחברות הייטק ישראליות. ״יש מי שאומר שמדובר בבועה, אולם מצד שני אני חושב שהתהליך שקרה בשנה האחרונה בעולם והואץ על ידי הקורונה, נובע בעיקרו מההבנה שהטכנולוגיה נמצאת בכל מקום והיא קריטית לכל תעשייה. אנחנו, הילדים שלנו וההורים שלנו נוגעים בטכנולוגיה מהרגע שאנחנו מתעוררים בבוקר ועד שאנחנו הולכים לישון. אני מניח שההבנה הזו, בשילוב עם ריביות נמוכות והעדר אלטרנטיבות השקעה, היא חלק מההסבר לזרימת הכספים המוגברת. כמו בכל טרנד, יש מי שרוכב על הטרנד ונהנה ממנו גם ללא הצדקה, אבל אני מאמין שגם זה יתיישר בסופו של דבר״.

1 צפייה בגלריה
sdgsdgsd
sdgsdgsd
(דקל פרסי, לי מוזר ונמרוד כהן)

גיוסי ההון במחצית הראשונה של השנה כוללים 28 גיוסי הון של חברות "חד-קרן", סטארטאפים בשווי של מיליארד דולר כל אחד ואף יותר. 30 גיוסים מסבב הגיוס הסתכמו בהיקף של 100 מיליון דולר ויותר, מגה-סבבי גיוס אלו מהווים יחדיו למעלה מ-5 מיליארד דולר מסך כל ההון שגויס.
שלושת הסקטורים בהייטק אליהם הופנו מרבית ההשקעות הם: סייבר, פינטק (טכנולוגיה פיננסית) ותוכנות ארגוניות. "השנה האחרונה האיצה המון תהליכים בעולם ההשקעות בהייטק ובהייטק הישראלי בפרט״, מוסיפה לי מוזר, מייסדת ושותפה בקרן AnD Ventures. ״חשוב לציין שהצפת כספים זו גורמת לחלק מחברות הסטארט-אפ לצמוח מהר מדי ולדלג על שלבים חשובים בבניית חברה יציבה. יזמים מוצאים את עצמם עם כפול מהסכום שרצו לגייס, עם משקיע שלאו דווקא מתאים עבורם מבחינה אסטרטגית. התאמת המשקיע לחברה״, מסבירה מוזר, ״חשובה עוד יותר שמדובר במיזמים בשלב ראשוני. אסור שעודף הכסף בשווקים יגרום ליזמים לאבד פוקוס מבניית חברה יציבה, החל מהשלבים המאוד ראשונים הקריטיים להמשך הצמיחה והחבירה למשקיעים הנכונים להם״.
סבבי גיוס של מאות מיליוני דולרים הפכו לדבר שבשגרה, כשחודש ינואר נפתח עם הכרזה של חברת OwnBackup המפתחת פתרונות גיבוי ושחזור נתונים מענן, שהודיעה על גיוס של 167.5 מיליון דולר לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר. חברות הייטק דיווחו גם על סגירת השקעות משמעותיות ב-72 שעות, ביניהן חברת הסייבר Orca Security גייסה במהירות כזו השקעה בסבב של 210 מיליון דולר, לפי שווי של 1.2 מיליארד דולר, רק שנתיים לאחר שהוקמה. תופעה נוספת שתרמה לשבירת השיא היא גיוסי הון צפופים, היא סגירת גיוסים מהירה. אם בעבר היו חולפות שנתיים-שלוש בין גיוס לגיוס, לאחרונה אנו עדים לסגירת מספר גיוסים תוך פחות משנה. כך חברת הסייבר Salt Security גייסה שלושה סבבים תוך פחות משנה בהיקף של 120 מיליון דולר, כשהאחרון מביניהם גויס בחודש שעבר עם 70 מיליון דולר. לדברי רועי אליהו מנכ"ל החברה, הוא לא תכנן לגייס את שני הסבבים הנוספים ואף הדף משקיעים. הסיבה שהסכים בסופו של דבר לגייס הון נוסף איננה צורך במזומנים אלא שהמשקיעים היו שותפים אסטרטגיים להמשך הדרך.
"ההייטק הישראלי עובר אבולוציה מואצת, שמתבטאת בחברות וביזמים שיכולים לצמוח לחברות ענק ולא להיות רק חברות שנרכשות בשווי של כמה עשרות או מאות מיליונים״, מסכם דקל פרסי, מייסד ושותף בקרן TPY. ״חלק מהסיבות להאצה הן כמובן הקורונה, והמשך סביבת ריבית עולמית נמוכה, מה שהופך את מגזר הטכנולוגיה להשקעה מבוקשת״.