פעם, לפני עידן ועידנים (או בלשון תעשיית הרכב, 10-20 שנה), הוכתרה מרצדס S קלאס למכונית הנוסעים הטובה בעולם. אז, בפרה-היסטוריה ההיא, היו לה עדיין מתחרות של ממש. ב.מ.וו סדרה 7, אודי A8, אפילו לקסוס LS. פה ושם הב.מ.וו הציגה יתרון, שם ופה זו הייתה אודי עם ספינת הדגל המרשימה שלה, וגם ללקסוס היה מה לומר. אבל לא בעידן המודרני, אם תרצו, האלף השלישי לספירה.
כי בזמן שהמתחרות הגרמניות התעכבו יותר ויותר עם המשך פיתוח סופר-מכוניות (ולקסוס בכלל ויתרה), מרצדס המשיכה בכל הכוח עם שיפור ועידון וחיזוק ושילוב ראשוני של מערכות מתקדמות שונות. בדיוק כפי שעשתה בכל שנותיה אגב, אך עוד יותר מהר.
5 צפייה בגלריה
מרצדס S קלאס
מרצדס S קלאס
(צילום: ניר בן זקן)
זה עשוי להפתיע, שכן הדור השביעי והחדש ל-S קלאס לא מציג חידוש קיצוני. את רוב המערכות המתקדמות כבר הכרנו, והגם שעברו עוד שיפור ועוד דיוק, הן לא מחדשות במיוחד. אבל יש לכך סיבה, והיא המתחרה הגדולה העתידית שאוטוטו רואה אור, ומרצדס שומרת עבורה את ההפתעות. כי אתם מביטים כאן ב-S קלאס האחרונה שתיוצר עם מנועי בנזין ודיזל, ותפנה את הבמה בסוף חייה לחשמלית EQS. האם לכן היא גם מאבדת את התואר?
סיכום: אחרי יותר מאלף ק"מ, רובם מאחורי ההגה וחלקם הקטן במושב האחורי, שאלת העליונות זוכה למענה חד משמעי. כן, אין כיום מכונית שיכולה לקרוא תגר על ה-S קלאס כיצירה מוטורית. אם בכלל, הפער בינה לבין הדולקות אחריה רק גדל והפך אותה עוד יותר מבעבר לקטגוריה בפני עצמה. מושלמת היא לא, וחבל, שכן נוחות הנסיעה במכונית המבחן הייתה טובה, אבל לא מרשימה כצפוי. אל דאגה, בחודשים הקרובים יגיעו לכאן דגמי S עם מערכת המיתלים המתקדמת יותר. ויש לנו מעט מאוד ספקות באשר לעליונות שהם צפויים להציג.
מכל בחינה אחרת, קשה שלא להתרשם מרמת האיכות והירידה לפרטים במכונית הזו, באופן שהופך את הנסיעה בה - אם מאחורי ההגה או במושב האחורי - לנוחה ונעימה באופן שכמעט מעליב את המתחרות. אין כיום מכונית אחרת על הגלובוס, כולל יקרות ממנה משמעותית, שמסוגלת לכסות כל כך הרבה קילומטרים בכל כך מעט מאמץ. וגם לעמוד בפקק תנועה בלי לאבד סבלנות. נכון, זה עולה 1.25 מיליון שקל ואכן, שאלת הרכישה כן-או-לא רלוונטית לכמה מאות אזרחים בלבד.
אבל מי שרוצה את הטוב ביותר ומסוגל לשלם את המחיר הנדרש, לא צריך לחפש במקום אחר.
עיצוב ותא נוסעים: בשונה מהמקובל בעבר, ה-S החדשה מאמצת את קו העיצוב של דגמי הכניסה ולא להיפך. התוצאה הסופית סולידית למדי, אולי אפילו מדי. החרטום נושא מערכת הניטור הקדמית במרכז הסבכה נראה עמוס מדי, הצללית לא לגמרי ברורה בקוויה. למרות שהיא נראית כך קטנה ממידותיה העצומות ומציעה מקדם גרר נמוך מאוד (0.22, בין היתר הודות לידיות פתיחת דלתות נשלפות), היא פחות מרשימה מקודמתה.
5 צפייה בגלריה
מרצדס S קלאס
מרצדס S קלאס
(צילום: ניר בן זקן)
בתא הנוסעים הרושם שונה לגמרי. בקונסולה המרכזית מוצב מסך מגע ענק ("12.8) בטכנולוגיית OLED מעולה וכמעט כל מערכות הרכב פועלות בעזרתו. מתגים? עניין של העבר הרחוק מבחינת מרצדס. עשוי לאיים קצת על טכנופובים אבל לאחר פרק הסתגלות קצר, המערכת הופכת לאינטואיטיבית בהרבה מהשיטה הקלאסית.
לוח המחוונים הדיגיטלי ("12.3) כולל אופציה לתצוגת תלת ממדית עמוסה מדי עבורנו, אבל מרשימה מאוד. הספיקה לנו תצוגת נתונים עלית עם מציאות רבודה שמקרינה חיצי הכוונה ממערכת הניווט לכיוון הנסיעה הרצוי, לצד כל פריט מידע חשוב שתעלו בדעתכם. הוא אמנם אינו קשור לווייז אבל קשה לחזור ממנו לטכנולוגיה פחות סייענית.
מושב הנהג הוא מהטובים שחווינו מעולם, עם אינסוף אפשרויות כיוון (באמצעות מתגי מגע-הסטה על דופן הדלת, פחות נוחים מבעבר) כולל אפשרות ל-10 תכניות עיסוי, חימום ומיזוג ומה לא, וגם אפשרות כיוון אוטומטי של מצב הכיסא וההגה בהתאם לגובה הנהג. מרשים, אבל נשמח להחליף מילה עם האחראי על הכיול שספק אם התייחס לפרופורציות אנושיות. אפשר גם לבחור איזו מראה אתם מעוניינים לכוון לפי מבט הנהג ומערכת מצלמות היקפיות מדהימה תבחר אוטומטית במצלמה המתאימה ביותר למכשול הקרוב ביותר לתוואי הנסיעה.
אגב, מערכת השמע הסטנדרטית של בורמייסטר כוללת 15 רמקולים בלבד. אם תרצו את הגרסה היותר מתקדמת שלה - הנחשבת לטובה מסוגה בעולם - שכוללת 31 רמקולים, תתבקשו להוסיף רק 65 אלף שקלים. מחירה של מכונית מיני עירונית.
5 צפייה בגלריה
מרצדס S קלאס
מרצדס S קלאס
(צילום: ניר בן זקן)
בהנחה שרבים מבעלי S יושבים דווקא מאחור, מרצדס החליטה להשקיע שם עוד יותר מתמיד. אז מלבד מרחב מחיה טוב מבעבר כנגזר מהגידול בממדים, גם ברמת האבזור הבסיסית יש כיוון חשמלי למושבים מימין ומשמאל עם מסעד שמוסט לאחור ומאפשר נמנום קל בדרך לפגישה הבאה. וכמובן, גם הם ממוזגים ומחוממים. מסך טבאלט ("7) נשלף בין המושבים שולט על מערכות הבידור-נוחות. יש עבורם צמד כריות אוויר בגב המושבים הקדמיים (12 בסך הכל) ומערכת התראה על פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי באמצעות תאורת האווירה (כ-250 יחידות לד הפזורות בתא) שתהבהב באדום עז.
אפרופו בטיחות. כל המערכות המוכרות של מרצדס כאן כמובן, כולל הכנה לנהיגה אוטונומית ברמה 3 כאשר זו תאושר. יש מערכת תאורה קדמית עם יותר ממיליון פיקסלים ליחידה המייצרת אלומת אור מדויקת פי 100 מיחידות לד רגילות, ומצליחה להפוך לילה ליום בכביש חשוך-מפותל-שומם, כולל תאורה לכיוון הפניה המתקרבת ומניעת סינוור מתמרורים ושלטים או רכב נגדי. ומה דעתכם על מערכת להתרעה על עירנות נהג שמנטרת מבט, מתריעה כשהוא אינו מופנה לכביש ולוקחת שליטה אם יש בכך צורך?
לסיום הפרק הזה, ביקורת. מרצדס טוענת כי בהשוואה לדגם היוצא גדל כפליים מספר רכיבי תא הנוסעים שעשויים חומרים מרוכבים. זה מרשים, אבל בהתחשב בתג המחיר שזינק בהשוואה למתחרות המסורתיות, ומתקרב יותר מאי פעם לבנטלי פליינג ספר ורולס רוייס גוסט, אפשר היה לצפות לאיכות גבוהה יותר, למשל בדיפוני הדלתות.
איך נוסע: עדות לגסיסתו המהירה של מנוע הבעירה הפנימית אפשר לזהות בבחירה לשמור על מנוע זהה ל-S500 היוצאת, בנזין מוגדש עם שישה צילינדרים בנפח 3.0 ליטר עם מערכת היברידית קלה (48V) כמס שפתיים. הסיוע החשמלי במקרה זה אינו רק מתנע-גנרטור, אלה גם מאפשר לוותר על רצועת מנוע (הודות למדחס מזגן ומשאבת מים חשמלית). תוספת מגדש חשמלי שדוחס גזי פליטה מסל"ד סרק, אמורה לסייע בהעלמת השהיית טורבו. ההספק נותר זהה (435 כ"ס) וכך גם תיבת תשעה הילוכים אוטומטית, אבל הכוח עובר כעת לכל הגלגלים בניגוד להנעה אחורית בעבר.
הביצועים נותרו דומים ומרשימים, עם 4.9 שניות ל-100 קמ"ש לצד אופי פעולה חלק ונעים כל סל"ד עם שפע מומנט זמין מסל"ד סרק ויכולת טיפוס סופר מרשימה לגבהים מפתיעים ללא סימן לקוצר נשימה. אפילו צריכת הדלק הייתה טובה מאוד למכונית מסוגה, 10.9 ק"מ לליטר.
מערך המיתלים במכונית המבחן הוא הבסיסי בהיצע, עם כריות אוויר בכל פינה. המערכת המתקדמת יותר (E-Active Body Control), זו שפועלת על סמך נתוני מצלמות הדרך ומתאימה את פעולת המתלים לספיגת שיבושים בקצב של עד 1,000 פעמים בשניה, לא זמינה עדיין. וחבל שכך.
5 צפייה בגלריה
מרצדס S קלאס
מרצדס S קלאס
(צילום: ניר בן זקן)
נוחות הנסיעה טובה אמנם על כל סוג אספלט, אבל היא אינה מדהימה כפי שהייתם מצפים מ-S. בעיקר בשילוב של מהירות גבוהה וכביש שאינו סלול היטב. המערך מתקשה לשמור על ספיגה ראויה ללא נדנוד, ולא משנה באיזה מצב נהיגה בחרתם. ב-"אקו" ו"קומפורט" ממש לא, בכיולים קבועים מראש ספורטיביים יותר, המצב משתפר אך עדיין אינו מושלם. לטעמנו בהחלט כדאי להזמין את ה-S עם המערך המתקדם שגם מסייע ברמה הבטיחותית עם הגבהה מהירה של המרכב (ב-8 ס"מ) כדי לאפשר לקורת האורך הקשיחה לספוג את המכה בתאונה צדית. בידוד רעשים? בקצרה, זו המכונית השקטה ביותר בה נהגנו מעולם.
מה עוד? מרצדס ציידו את ה-S החדשה בהיגוי אקטיבי לגלגלים האחוריים. במהירות נמוכה הם פונים הפוך לקדמיים ומקטינים את רדיוס הסיבוב במהירות נמוכה, או מקבילים לקדמיים לשיפור היציבות במהירות גבוהה. זו אינה מערכת חדשה בתעשיה וגם מתחרותיה של ה-S עשו בה שימוש כבר לפני יותר מעשור, אבל זו המרשימה, היעילה והמתקדמת ביותר שחווינו. שיצא לנו לחוות. המערכת הזו - זהירות, קלישאה - "מקטינה" את המכונית העצומה למידות הגיוניות ומקובלות יותר שכן היא מסיטה את הגלגלים עד 10 מעלות, הרבה יותר מהמקובל.
לשם השוואה, רדיוס הסיבוב כאן מצטמצם בכמעט שני מטרים, כפול ממה שהמערכת באודי A8 מספקת, קטן יותר - תחזיקו חזק - מרדיוס הסיבוב של A קלאס משפחתית. במהירות גבוהה קשה להרגיש את הפעולה והודות להגה מדויק ובעל יחס העברה קצר (שני סיבובים מקצה לקצה), היא נמרצת למרות גודלה ומשקלה. בתמרונים עירוניים מדובר בתענוג צרוף ובחניונים צפופים הסנסציה מורחת חיוך רחב על פני הנהג.
5 צפייה בגלריה
מרצדס S קלאס
מרצדס S קלאס
(צילום: ניר בן זקן)
  • מנוע: 6 צילינדרים, 3.0 ליטר, טורבו-בנזין
  • הספק: 435 כ"ס ב-6,100 סל"ד
  • מומנט: 53 קג"מ ב-1,800 סל"ד
  • תמסורת: 9 הילוכים אוטומטית, הנעה כפולה
  • אורך: 528.9 ס"מ
  • רוחב: 192.1 ס"מ
  • גובה: 150.3 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 321.6 ס"מ
  • משקל עצמי: 2,065 ק"ג
  • נפח תא מטען: 550 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 4.9 שניות, 250 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 11.3 ק"מ לליטר, 198 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 12
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
  • מחיר: 1.25 מיליון שקל