הפרלמנט האוסטרלי אישר אמש (יום ה') את החוק שמטרתו לחייב ענקיות טכנולוגיה כמו גוגל ופייסבוק לשלם לכלי תקשורת על התוכן שהן מציגות בפלטפורמות שלהן. החוק רוכך בימים האחרונים בעקבות משא ומתן בין הממשלה לבין פייסבוק, שבצעד דרמטי החליטה בשבוע שעבר למנוע ממשתמשים ומו"לים באוסטרליה לראות ולשתף תוכן חדשותי ברשת החברתית. מאז היא כבר הספיקה לחזור בה.
2 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג וסונדאר פיצ'אי
מארק צוקרברג וסונדאר פיצ'אי
חזית אוסטרלית. מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג ומנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'אי
(עיבוד תמונה. צילום: AP, Shutterstock)
כבר חודשים ארוכים שגוגל ופייסבוק נאבקות בהצעת החוק שלפיה אם הן אינן מצליחות להגיע להסכמים עם מו"לים באוסטרליה, מגשר מטעם הממשלה יקבע איזה סכום הן ישלמו. הצעת החוק המרוככת מעניקה להם ארכה של חודשיים למשא ומתן לפני המעבר להליך גישור, אבל חשוב מכך: היא קובעת כי הממשלה האוסטרלית יכולה להפעיל שיקול דעת ולפטור אותן מהליך הגישור בכפוף ל"תרומה משמעותית" לתקשורת האוסטרלית. זה בדיוק מה שצפוי לקרות: אחרי שאיימה לחסום את מנוע החיפוש שלה באוסטרליה, גוגל נסוגה ובשבועות האחרונים חתמה על שורה של הסכמים עם מו"לים באוסטרליה, כולל ניוז קורפ של רופרט מרדוק. פייסבוק מנהלת משא ומתן עם כמה מו"לים בולטים וכבר הודיעה כי בשלוש השנים הקרובות תקציב מיליארד דולר להסכמים עם ארגוני תקשורת ברחבי העולם. כמה מחוקקים ומו"לים באוסטרליה הביעו חשש כי החוק המרוכך יוביל לפגיעה בכלי תקשורת קטנים, שאיתם ענקיות הטכנולוגיה לא יגיעו להסכמים. הממשלה האוסטרלית, לעומת זאת, מגדירה את החוק כניצחון. "החוק יבטיח תגמול הוגן לארגוני תקשורת על התוכן שהם מייצרים, מה שיעזור לשמור על האינטרס הציבורי בעיתונות האוסטרלית", מסרו שר האוצר ג'וש פרידנברג ושר התקשורת פול פלטשר בהודעה משותפת שפרסמו.
2 צפייה בגלריה
עיתונים אוסטרליים ואפליקציית פייסבוק
עיתונים אוסטרליים ואפליקציית פייסבוק
אפליקציית פייסבוק על רקע עיתונים אוסטרליים
(צילום: EPA)
בפייסבוק טענו שוב ושוב כי מנסחי הצעת החוק לא מבינים את מערכת היחסים בין פייסבוק לבין ארגוני התקשורת. "אלה המו"לים עצמם שבוחרים לשתף את הכתבות שלהם במדיה החברתית, או לאפשר שיתוף שלהם על-ידי אחרים, בגלל שזה מייצר להם ערך", כתב ניק קלג, סגן נשיא פייסבוק לנושאים גלובליים. "בגלל זה יש באתרים שלהם כפתורים שמעודדים את הקוראים לשתף. ואם אתה לוחץ על קישור בפייסבוק, אתה עובר מהפלטפורמה לאתר של המו"ל. בשנה שעברה ייצרה פייסבוק בצורה הזאת כ-5.1 מיליארד הפניות חינמיות למו"לים אוסטרליים, בשווי של כ-407 מיליון דולר אוסטרלי". מי שדווקא הביעה תמיכה בחקיקה היא המתחרה מיקרוסופט, שאף קיוותה למלא את החלל שגוגל תותיר אחריה באוסטרליה באמצעות מנוע החיפוש המדשדש שלה - בינג. נשיא החברה, בראד סמית', בירך על השלמת החקיקה ואמר כי מדובר בצעד חשוב, "שעוזר לוודא שמו"לים ועיתונאים מקבלים תשלום הוגן על העבודה שלהם. אוסטרליה הראתה מה אפשרי, ודמוקרטיות אחרות בעולם יכולות להתבסס על הרעיונות שלה". בעולם אכן עוקבים בדריכות אחר ההתפתחויות באוסטרליה: קנדה ובריטניה הן בין המדינות ששוקלות לנקוט בצעדים דומים.