בשיתוף מרכז ד"ר דיין לרפואה משולבת
מחלת הסרטן היא אחת מהמחלות הנפוצות בעולם נכון להיום. המחלה כה נפוצה עד שרבים מאיתנו חוששים מסרטן על כל הופעה של כאב בגוף. תהליך החיפוש אחר הסיבה לאותם כאבים כולל התרוצצות בין רופאים עד לקבלת אבחון מתאים, בדיקות דם ובדיקה פולשנית, וכסיסת ציפורניים בחרדה במשך שבועות עד לקבלת תשובה. במהלך התקופה הזו אנשים לוקחים כדורים נגד כאבים וסובלים מירידה במשקל, חוסר שינה וחוסר תיאבון. כתוצאה מכך, מי שעומד מול אבחנה חיובית לסרטן, מגיע לשלב זה במצב ירוד במיוחד, פיזית ונפשית גם יחד.
הבעיה החמורה היא שלאחר מכן החיים הופכים למטורפים אף יותר, עם ריצה בין רופאים, התנסות בטיפולים ורכישה של תכשירים. בני המשפחה, באופן טבעי, נכנסים לסחרור סביב המאבק במחלה.
בנוסף, כל טיפול מחליש עוד ועוד את המערכת החיסונית, אשר נמצאת מראש במצב ירוד, כך שעלולים להירשם סיבוכים מסוכנים כמו זיהומים, והמטופל נמצא במדרון ברור ומסוכן לקראת הידרדרות בכל היבט בחיים.
למרבה הצער, מערך הטיפול האונקולוגי בישראל מתמקד במחלה, כאשר לרופאים אין את הזמן והיכולת להתמודד עם החולה עצמו. בכל הופעה של תופעת לוואי, החולה נשלח למחלקות הפנימיות ולא מטופל כחלק אינטגרלי מהטיפול בסרטן. דווקא במצב שכזה, חשוב להבין שהחולה זקוק לחיזוק המערכת החיסונית שלו מול היחלשות הגוף, לטיפול במצב הנפשי שלו, במחלות הנלוות לאבחון, בהתמודדות עם השגרה המתישה ובשמירה על המערכות לקראת סבבים נוספים של הקרנות וכימותרפיה.

טיפולים אגרסיביים מובילים לתופעות לוואי אינטנסיביות

טיפול בסרטן נעשה במספר דרכים: ניתוח להוצאת הגידול, הקרנות, טיפול הורמונלי, ביולוגי וכימותרפי. "המכנה המשותף של הטיפולים הוא שכולם קשים ואגרסיביים, משום שהתפקיד העיקרי שלהם הוא הרס של תאי הסרטן המתחלקים בקצב מהיר", אומר ד"ר יוסף דיין, מנהל ובעלים של מרכז ד"ר דיין לרפואה משולבת. "במקביל, הטיפולים פוגעים בתאים נוספים בעלי קצב חלוקה מהיר, כמו שורשי השיער (ולכן ההתקרחות), רירית מערכת העיכול, מוח העצם ותאי הזרע".

2 צפייה בגלריה
ד"ר יוסף דיין, מנהל ובעלים של מרכז ד"ר דיין לרפואה משולבת.
ד"ר יוסף דיין, מנהל ובעלים של מרכז ד"ר דיין לרפואה משולבת.
ד"ר יוסף דיין, מנהל ובעלים של מרכז ד"ר דיין לרפואה משולבת.
(צילום: יח"צ)


הנזק במערכת העיכול, למשל, מתבטא בהקאות, שלשול, כאבי בטן, בחילות חמורות וצרבות. אחת התופעות המסוכנות ביותר, שהיא הרבה מעבר למטרד בחיי היום-יום, היא פגיעה הולכת גוברת בספיגת הרכיבים התזונתיים של המזון בגוף.

פערי הזמן בין הטיפולים יוצרים מעגל אכזרי שפוגע ביעילות הטיפול

"במרבית המקרים, פערי הזמן בין הטיפולים לא מאפשרים התאוששות עצמאית של הגוף החולה והתשוש", אומר ד"ר דיין. "לעתים הרופאים מחליטים להעלות מינונים של תרופות או להוסיף תרופה חדשה, כדי להשפיע יותר על הסרטן - אך פעולה זו מגבירה את הסבל של המטופל ומגדילה את הסיכון לתופעות לוואי נוספות כמו שינויים במצב רוח, פגיעה באיכות השינה, פצעים בפה וחוסר תאבון שמוביל לאיבוד משקל".

2 צפייה בגלריה
"לאחרונה הוכנס לשימוש במרפאה מכשיר היפרתרמיה ייחודי המבוסס על טיפול בעזרת חום גבוה הגורם להרס ממוקד של תאים ממאירים בגוף", אומר ד"ר דיין.
"לאחרונה הוכנס לשימוש במרפאה מכשיר היפרתרמיה ייחודי המבוסס על טיפול בעזרת חום גבוה הגורם להרס ממוקד של תאים ממאירים בגוף", אומר ד"ר דיין.
"לאחרונה הוכנס לשימוש במרפאה מכשיר היפרתרמיה ייחודי המבוסס על טיפול בעזרת חום גבוה הגורם להרס ממוקד של תאים ממאירים בגוף", אומר ד"ר דיין.
(צילום: יח"צ)

חולי סרטן חשופים לזיהומים במידה גבוהה מהרגיל, המערכות הפנימיות שלהם מתפקדות באופן לא אופטימלי מה שמוביל לחולשה כרונית, וישנה פגיעה בתפקוד של מח העצם. "כתוצאה מכך, הם לא יכולים לקבל את הטיפולים הכימותרפיים בזמן, משום שמערכת החיסון לא מתאוששת", מסביר ד"ר דיין. "התוצאה היא שטיפולים רבים נדחים, סיבוכים נוספים מתפתחים, והחולה נאלץ להיכנס לאשפוזים חוזרים ולקחת תרופות אנטיביוטיות רבות, כך שהמערכת החיסונית נחלשת עוד יותר. בשלב זה, כדי להקל על החולה, האונקולוג עשוי להפחית את מינון התרופה, אבל כך הטיפול הופך להיות פחות יעיל, וההחלמה איטית יותר. מדובר במעגל אכזרי".

טיפול תומך בסרטן - אתגר קריטי לצד המאבק במחלה עצמה

הגישה הרווחת כיום בעולם הרפואה היא טיפול באדם החולה לטובת השיקום והחיזוק שלו, כחלק משיתוף פעולה עם הטיפול האונקולוגי, ובתור אמצעי תומך.
לכן, המטרה של טיפול תומך סרטן היא לטפל בבעיות הנגרמות לחולה כתוצרה ממחלת הסרטן וכתוצאה של הטיפולים הכימותרפיים. טיפול תומך בסרטן מלווה אותו נפשית ובאופן אישי, במקביל לשמירה על קשר רצוף עם החולה ובני משפחתו. טיפול תומך נעשה באופן אינדיבידואלי ומותאם אישית עבור כל מטופל. "הרעיון הוא להתאים את הטיפול למטופל ולא את המטופל לטיפול", אומר ד"ר דיין.
"בגרמניה, שם למדתי", מספר ד"ר דיין, "המכונים האונקולוגיים בנויים משלוש קומות: בקומה הראשונה מבוצעים טיפולים אונקולוגיים במחלה, בקומה השניה מתקיים טיפול תומך בחולה עצמו, ובקומה השלישית מוצע טיפול פסיכולוגי עבור החולה ובני משפחתו, כאשר כל טיפול בנוי משילוב ותיאום בין כל הקומות".
אחד מהפרמטרים הקריטיים להתמודדות עם המחלה הוא שמירה על תזונה תקינה, באמצעות טיפול באינפוזיה של ויטמינים, מינרלים, ברזל וחומצות אמינו. "משום שהטיפול האונקולוגי עלול לגרום לפצעים בפה בעקבות החוסר בויטמינים ומינרלים, ספיגה נמוכה מהרגיל של מזון וירידה בתאבון, נחלשת המערכת החיסונית, שתפקידה המרכזי הוא מאבק בגידול", אומר ד"ר דיין. "עירוי הוא הדרך העדיפה לחיזוק הגוף והשלמת חוסרים". הרכב האינפוזיה משתנה לפי מצב המטופל והערכת הרופא המטפל. "העירוי עוקף את מערכת העיכול ומבטיח שהחומרים נספגים ישירות במערכת הדם והגוף", אומר ד"ר דיין. "מדובר בטיפול פשוט באופן יחסית, ללא תופעות לוואי".
המחקרים העדכניים של עולם הרפואה מראים כי חיזוק מערכת החיסון והמצב התזונתי מובילים להצלחה גדולה יותר של הטיפולים, לאחר שנים בהם הנושא הוטל בספק.
"מדובר בכלי חשוב מאין כמותו. ניתוח, כימותרפיה ותרופות מחלישות - יחד ולחוד - את המערכת החיסונית, עד לרמה של סיכון בחשיפה לזיהומים שעלולים להתפתח במהירות לדלקות חמורות", אומר ד"ר דיין. "תפקיד הרופא הוא לבחון את אחוז הירידה במשקל של המטופל ולבנות עבורו את הטיפול המתאים לו שיבטיח מערכת חיסונית תקינה, או לכל הפחות יחזק אותה".
בחלק מהמקרים נכלל בטיפול תומך בסרטן גם טיפול בגז אוזון, המהווה חומר חיטוי עוצמתי. עירוי גז אוזון עם דם עצמי גורם לפגיעה בוירוסים השונים בדם, מבלי לפגוע בתאים עצמם. האוזון חודר עמוק ומגיע בזריזות לתאים וכך משפר את היעילות שלהם במאבק נגד הגידול. לאחר מכן הוא מתפרק לחמצן שנאבק בגידול עצמו, כאשר חלק מהמחקרים מראים כי מדובר על אפקטיביות שוות ערך לכימותרפיה. בחלק מהמקרים הוא אפילו מחזק את המערכת החיסונית. "האוזון משמיד כל גורם מזהם, החל מחיידקים דרך פטריות ועד נגיפים", מסביר ד"ר דיין. "ברגע שגז האוזון נכנס למערכת הדם, נוצרים אותות כימיים המגבירים פעולות של מערכות בגוף, משפרים חילוף חומרים ואת התפקוד של התאים עצמם. אפשר ללוות את הצעד עם עירוי ויטמין C, המראה על אפקטיביות".
טיפול תומך בסרטן כולל גם חיזוק פיזי ונפשי לפני ניתוח, על מנת למנוע תשישות, חרדה ודיכאון סביב ההליך. "לרוב עוברים שישה שבועות מסיום הניתוח ועד לתחילת טיפול כלשהו, רק כדי שהגוף יתאושש. ככל שהמטופל מגיע תשוש יותר לניתוח, כך עולה הסיכון לפיתוח סיבוכים במהלך ואחרי הניתוח, ההחלמה איטית יותר ונטייה מוגברת לזיהומים וסיבוכים נוספים", מסביר ד"ר דיין.

שיטות טבעיות להקלה על הכאב

חלק נוסף בטיפול תמיכה בסרטן הוא שיטות טבעיות ולא תרופתיות לריפוי עצבי, המקלות על הכאבים הנובעים מהמחלה, מתוך מטרה להפחית את מינון התרופות ואת תופעות לוואי. בין השיטות הטבעיות אפשר למצוא מנורת אינפרא-אדום לחימום ושיפור זרימת הדם לאזור הכואב והרפיית שרירים, והזרקת לידוקאין בריכוז נמוך למערכת ההולכה של העצבים הלא רצוניים בגוף, מה שמוביל לנטרול הכאב, בלימת ההחמרה במצב, שיפור זרימת הדם וסלילת הדרך להחלמה אפשרית. ניתן למצוא גם הזרקת אוזון להפחת תכאב, תכשירים הומאופטיים, מזרון אלקטרומגנטי, דיקור לטיפול בבחילות ובכאבים, ועד אינפוזיות עם תכשירים להפחתת הרגישות של העצבים לכאב.
"לאחרונה הוכנס לשימוש במרפאה מכשיר היפרתרמיה ייחודי המבוסס על טיפול בעזרת חום גבוה הגורם להרס ממוקד של תאים ממאירים בגוף", אומר ד"ר דיין.
"חשוב להדגיש שאין שום סתירה בין הטיפול האונקולוגי השגרתי לבין הטיפול התומך, המשתנה לפי מצב החולה ותופעות הלוואי", אומר ד"ר דיין. "הצוות הרפואי המעניק טיפול תומך נמצא בקשר הדוק עם הרופא המטפל, והוא משמש טיפול משלים ולא מחליף".
המפתח לטיפול תומך מוצלח בחולי סרטן, אומר ד"ר דיין, "הוא מעטפת של דאגה וידע עבור החולה ובני משפחתו, לאורך כל הדרך. המטרה ברורה – אפשרות לביצוע הטיפולים הכימורתפיים בזמן וביעילות מרבית, הפחתת תופעות הלוואי והכאבים, ושיפור התחושה הכללית, איכות החיים ומצב הרוח. חשוב לתמוך באדם לפני, בזמן ולאחר הטיפולים, כדי להביא אותו להחלמה מלאה של הגוף וגם של הנפש".
בשיתוף מרכז ד"ר דיין לרפואה משולבת