העברת תקציב מדינה בממשלה ובעיקר בכנסת היא תמיד משימה קשה במיוחד. שרים לוחצים, חברי כנסת מאיימים לא לתמוך וגופים וארגונים שונים מנסים להפעיל את השפעתם, כדי לזכות בנתחים מהתקציב לשנה או לשנתיים הבאות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כך זה בימים רגילים, שכבר מזמן לא היו כאן. כאשר לממשלה יש בקושי 61 תומכים, העברת התקציב תהיה קשה ומסובכת בסתיו הקרוב לאין ערוך. מספיק חבר כנסת אחד שלא יהיה מרוצה מסעיף כלשהו - וכל התקציב יעמוד בסכנה. ובלי תקציב, מדינה לא יכולה כידוע לפעול והממשלה נופלת, במוקדם או במאוחר.
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
גם התקציב, כמו הממשלה, תלוי על חבל דק
(צילום: רויטרס)
אז כזה הוא המצב כיום. לממשלה הוקצבו 145 ימים להעברת תקציב דו-שנתי. בדקנו - התאריך האחרון להעברתו יהיה ה-4 בנובמבר 2021. למעשה המדובר יהיה בתקציב של שנה (2022) ועוד פחות משמונה שבועות שייוותרו משנת 2021, האבודה כבר כלכלית.
ועד המועד ההוא השלבים הם רבים: תחילה, ממש מהשבוע, יש להתחיל ולגבש במשרד האוצר את תקציב המדינה לפרטיו, כולל חוק הסדרים עמוס בלפחות 40 רפורמות, שחלקן כבר הוכנו בעבר, אך אחדות מהן יאלצו לעבור "שיפוץ" אחרי שנת הקורונה.
משיסיימו באגף התקציבים את גיבוש עיקרי התקציב, יובא זה לאישור שר האוצר ולאחר מכן לאישור הממשלה. בימים כתיקונם, שאינם כאלה היום, הממשלה מקיימת שלושה דיונים ממושכים, לעתים לתוך הלילה. זאת, כדי ללמוד את מסגרת התקציב הכוללת, את הדגשים שיושמו בו עד לסוף שנת 2022 (למשל, הפעם השקעה גדולה בתשתיות, בחינוך, בבריאות, ברווחה ובמשטרה) ובישיבה השלישית יובאו בפניה גם הפרטים הכוללים על תקציבי כל משרדי הממשלה. אז תתקיים ההצבעה הגורלית. וזאת רק ההתחלה.
כעת יעבור התקציב לקריאה ראשונה בכנסת, ואם יאושר - אפילו ברוב דחוק של קול אחד - יכין משרד האוצר את כל 32 ספרי התקציב עבי הכרס ויניחם על שולחן הכנסת, ככל הנראה למחרת שמחת תורה.
רק אז תדון ועדת הכספים בסעיפי התקציב ואם היא תאשר אותו, הוא יובא ממש לקראת ראשית החורף לאישור מליאת הכנסת לקריאה שנייה ושלישית.

כל אחד ימשוך לכיוונו, אך בסוף ליברמן יקבע

אם זה נשמע מסובך, אז עוד לא הבנו את התסבוכת המיוחדת המצפה לתקציב הפעם. כאשר יבחשו בתקציב שמונה מפלגות מרכיבות את הקואליציה, והן מכל זרמי הקשת הפוליטית וגם מהמגזר הערבי, צפויים לתקציב המדינה מוקשים רבים עד מאוד. באגף התקציבים ידעו כבר להעריך בימים האחרונים שהעברת התקציב הזה תעלה עוד מיליארדים רבים למשלמי המיסים, מעבר לכ-440 מיליארד שקל שייכללו בו מלכתחילה.
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
כל אחד ימשוך לכיוונו. ישיבת ממשלה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הסיבה מובנת מאליה: כל מפלגה וכל חבר כנסת בה ידרשו הטבות לבוחריהם, חלקן שלא ימצאו חן במיוחד בעיני המפלגות האחרות.
מרצ תבקש תקציבים ללה"טבים. ראש הממשלה נפתלי בנט ומפלגתו המקוצצת "ימינה", יחד עם מפלגת "התקווה החדשה", ידרשו בוודאי תקציבים גדולים להתנחלויות ולמגזר הכיפות הסרוגות. "יש עתיד" ו"כחול לבן" יפעלו למען הטבות מפליגות למעמד הביניים, בעוד שמפלגת העבודה תבקש לתמוך בשכבות החלשות.
ויש עוד אחד. קוראים לו מנסור עבאס (רעם), שכבר הוכיח שהוא יודע את המלאכה: המגזר הערבי יהיה כנראה המרוויח הגדול בתקציב הבא, כאשר מיליארדים ממנו יופנו לאינטרסים של שני מיליון ערביי ישראל, שהופלו לא פעם בתקציבי העבר, כאשר מפלגותיהם היו באופוזיציה.
וכל זה עוד כלום ושום דבר לעומת מה שמתכנן שר האוצר, אביגדור ליברמן. מעבר לדאגתו לציבור העולים החדשים, בעיקר מארצות חבר העמים, וציבור הקשישים בישראל, שהם עיקר בוחריו. לליברמן יהיה יתרון גדול מאוד: הוא לא רק שר האוצר, השולט בקופת המדינה כולה, אלא שבניגוד לקודמיו, גם השר במשרדו הוא ממפלגתו ואתמול (ד') אישרה ועדת הכספים בהצבעה שגם היו"ר שלה יהיה איש "ישראל ביתנו", אלכס קושניר.
וכך, מחד יהיה קשה מאוד להעביר תקציב, כאשר כל אחד מושך את השמיכה הקצרה בו לכיוונו, אלא שמאידך אביגדור ליברמן יהיה בעל הקול האחרון, שיכריע לאן, מתי ולאיזו מטרה יעברו עשרות מיליארדי שקלים מתוך תקציב המדינה. עשרות ולא מאות, כיוון שיותר מרבע טריליון שקל לא ניתנים כלל ל"משחק" - הם קשיחים: כך למשל, המשכורות למורים, לשוטרים ולאנשי הקבע שאותן צריך לשלם, חוזים של המדינה שצריך לקיים וכמובן חובות הענק שחייבים להחזיר.
3 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
שר האוצר, אביגדור ליברמן
(צילום: קובי קואנקס)
הבעיה תהיה אותו פער קטנטן בין העברת התקציב לבין אי-אישורו. אם לא יועמדו מיליארדים למגזר הערבי - אין תקציב. אם לא יינתנו הטבות נאות למעמד הביניים והשכבות החלשות - אין תקציב. ואם ההתנחלויות לא ייצאו נשכרות מכך שלראשונה בתולדות המדינה איש ימין חובש כיפה עומד בראש הממשלה - לא יהיה תקציב.
אז לאזרחים כדאי כבר להכין את הארנק, כדי לשלם בשנים הבאות את החובות הנוספים שתלך המדינה ליטול עת עצמה, בנוסף לחובות הענק בגין הקרונה. וזה כנראה מה שיקרה. כי צריך להפנים: אי-כניעה לסחטנות המפלגות כולן, תוביל את מדינת ישראל למערכת בחירות מיד לאחר שהתקציב לא יאושר בראשית חודש נובמבר בכנסת.
פורסם לראשונה: 09:55, 17.06.21