יותר מ-50 עצי אקליפטוס עתיקים ייכרתו, על מנת לסלול דרך למטרונית בכביש בוסתן הגליל-עכו. במועצה האזורית מטה אשר, שהאזור נמצא בתחומה מבחינה מוניציפלית, מתנגדים לכריתה העתידית - שאושרה על ידי פקיד היערות המחוזי במשרד החקלאות - ומתכוונים לנהל מאבק להצלת העצים.
2 צפייה בגלריה
העצים שישלמו את המחיר לטובת הרחבת הכביש
העצים שישלמו את המחיר לטובת הרחבת הכביש
העצים שישלמו את המחיר לטובת הרחבת הכביש
(צילום: המועצה האזורית מטה אשר)
אחת משלוחות המטרונית בקו קריות-עכו-נהריה, אמורה לעבור בצמוד לכביש 8510, בין מושב בוסתן הגליל ועכו. ראש המועצה האזורית מטה אשר, משה דוידוביץ, מוביל כבר כמה חודשים מאבק לשינוי התוואי, לשם הצלת השדרה ההיסטורית ולמציאת תוואי חלופי. תוואי אחר, לדבריו, יאפשר את פיתוח תשתיות התחבורה הציבורית, לצד הגנה על הסביבה ועל העצים המפוארים בעלי הערכיות הגבוהה כל כך. שדרת האקליפטוסים נותרה ייחודית בנופי הארץ. העצים נשתלו לפני יותר מ-100 שנים, בתחילת תקופת המנדט הבריטי. הם שימשו בהמשך להסתרת הכביש, ובהמשך, לאחר קום המדינה, להסוואת המחנה הצבאי בן עמי ששכן בסמוך. ראש המועצה רתם למאבק את קק"ל, רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע והמועצה לשימור עתיקות. בחודשים האחרונים נערכו פגישות עבודה עם צוותי התכנון מחברת נתיבי ישראל ונציגי מושב בוסתן הגליל. המועצה שכרה יועץ תחבורה פרטי שהגיש הצעת חלופות. במקביל, נשלחו מכתבים לשר החקלאות היוצא ולמנכ"ל משרדו וכן למנכ"ל נתיבי ישראל. תושבים באזור גם חתמו על עצומה נגד כריתת העצים – אולם עד כה ללא הועיל. במועצה האזורית מטה אשר אמרו כי יועץ התחבורה הגיש שתי המלצות לתוואי חליפי, שיביא לצמצום משמעותי בפגיעה המאסיבית. אלא שהחלופות כרוכות בעלויות גבוהות, יש הצורך בשינוי סטטורי בקרקע, דבר שיביא לעיכוב משמעותי בביצוע. בשל כך מתנגדת חברת נתיבי ישראל לתוכנית החלופית שמקדמת המועצה.
2 צפייה בגלריה
רשימת העצים שייכרתו
רשימת העצים שייכרתו
רשימת העצים שייכרתו
ראש המועצה האזורית מטה אשר, משה דוידוביץ, אמר: "אנחנו לא מתנגדים לתחבורה ציבורית. תשתיות להסעת המונים הן קריטיות בצפון ההולך ומתמלא, אך ניתן לעשות זאת באופן שיגן על הסביבה. משרד החקלאות מועל בתפקידו להגנה על העצים במדינת ישראל ופועל ב'איפה ואיפה' - אצלנו הוא מאשר לחברת נתיבי ישראל לכרות שדרת עצים מהוותיקות שקיימות בארץ, בעוד שברמת גן הוא מתפאר בהגנה על עצי אורן. מדובר בהתנהלות הזויה. אנחנו נהיה פה ולשון לעצים".
כעת, עם פרסום אישור הכריתה, עומדים בפני הציבור שבועיים ימים להגשת השגות.
ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "משרד החקלאות ופיתוח הכפר רואה חשיבות רבה בהגנה על העצים, וכל בקשה בגינה נדרשת כריתת עצים, נשקלת בכובד ראש אל מול תכלית הבקשה לכריתה, תוך איזון מכלול השיקולים של הגנה על עצים אל מול קידום ופיתוח תשתיות ובנייה. במקרה זה פקיד היערות האזורי קיבל את החלטתו על סמך הנתונים והידע המקצועי שברשותו. רישיון הכריתה פורסם בסוף השבוע. כבכל בקשת כריתה עם פרסום הרישיון, תינתן לכל המעוניין הזכות לערער על ההחלטה ולהגיש ערר להחלטה עד 14 יום מיום הפרסום. פקיד היערות הראשי ידון בעררים ככל שיוגשו".