הנוכחות של ישראל בפסטיבל קאן הולכת ומתרחבת, ונראה כי מדובר בשנה חסרת תקדים לקולנוע המקומי בריביירה הצרפתית. היום (ג') בישרו המארגנים על כך שסרטה של הבמאית מיה קפלן "הביקור" התקבל לתחרות סרטי הסטודנטים של מסגרת הסינפונדסיון בפסטיבל, וימשיך מסורת מכובדת של סטודנטים ישראלים שהשתתפו במסגרת זו בעבר, בהם אלעד קידן ("המנון") ואור סיני ("אנה") שזכו בפרס הראשון.
4 צפייה בגלריה
מתוך "הביקור"
מתוך "הביקור"
מתוך "הביקור"
(יחסי ציבור)
בניגוד לקידן וסיני שייצגו בפסטיבל את בית הספר לקולנוע סם שפיגל בירושלים, קפלן היא בוגרת בית הספר לקולנוע וטלוויזיה על שם טיש באוניברסיטת תל אביב. בעבר, אף ניהלה את פסטיבל הסטודנטים של האוניברסיטה. "הביקור" הוא סרט הגמר שלה ומככבים בו אלישבע וייל, שחר נץ ושמואל אדלמן. אורכו 25 דקות, והוא מספר על מפגש רומנטי לא שגרתי בקהילה קטנה, אשר מסתבך כאשר נגלות הנסיבות המטרידות שהובילו אליו. הסרט עוסק בחיפוש אחר אהבה, בגילוי פרשייה מינית מטרידה ובהתמודדות של הגיבורה עם הקשר שלפתע נוצר בין שני הדברים.
"זה סרט מאוד אישי שמכיל חוויות מהעבר ובעיקר את הקרביים שלי ושל הקרובים אלי… הלב מתפוצץ מרוב התרגשות", כתבה קפלן בעמוד הפייסבוק שלה בתגובה לחדשות. הסרט הוא אחד מ-17 המתמודדים בתחרות היוקרתית שלזוכה בה נשמרת הזכות העתידית להקרין סרט ארוך ראשון במסגרת הפסטיבל.
במקביל לסינפונדסיון פורסמה תחרות הסרטים הקצרים הרשמית של הפסטיבל וזו אינה כוללת נציגים מישראל. עם זאת, בשבוע שעבר פורסם כי הדרמה של הבמאית אלינור נחמיה "מה שלא נשבר" נבחר לאחד מעשרת הסרטים הקצרים שיוקרנו כחלק משבוע המבקרים - המסגרת הצדדית של הפסטיבל.
4 צפייה בגלריה
הברך נדב לפיד
הברך נדב לפיד
מתוך "הברך"
(צילום: שי גולדמן)
שתי הקולנועניות שנמצאות בתחילת דרכן המקצועית מצטרפות לפשיטה המרשימה שמובילים הבמאים הישראלים נדב לפיד, ערן קולירין, ארי פולמן ושלומי אלקבץ, שכבר זוכים להערכה כיוצרים בינלאומיים. לפיד, זוכה פרס דוב הזהב בברלין ב-2019 על סרטו "מילים נרדפות", יתחרה על פרס דקל הזהב עם סרטו החדש "הברך", ואף יציג מחוץ לתחרות את יצירתו הקצרה "הכוכב" - ביטוי למעמד המתחזק שלו כמאסטר בזירת הקולנוע העולמי.
4 צפייה בגלריה
מתוך "ויהי בוקר"
מתוך "ויהי בוקר"
מתוך "ויהי בוקר"
(צילום: שי גולדמן)
קולירין ("ביקור התזמורת") ישוב למסגרת מבט מיוחד בקאן עם סרטו החדש "ויהי בוקר", עיבוד לספרו של סייד קשוע. ארי פולמן, שסרטו "ואלס עם באשיר" שהותיר רושם בלתי נשכח עם הקרנתו בקאן, שב לריביירה עם הפרויקט החדש והמסקרן שלו "איפה אנה פרנק?" שישרטט מחדש את יומנה של אנה פרנק באנימציה. סרט זה יוקרן מחוץ לתחרות, כמו גם יצירת הדוקו של שלומי אלקבץ "מחברות שחורות" השוזרת יחדיו קטעי ארכיון מחייה של אחותו המנוחה רונית אלקבץ, שזכרה מהדהד עד היום גם בצרפת.