בקצרה:
  • פורד מציגה את מאבריק - טנדר קטן במשפחה, כתחליף לרכב פנאי
  • על בסיס פלטפורמות הקוגה, עם מנוע היברידי חסכוני
  • הוא צפוי להגיע גם לישראל, במהלך 2022
טנדר קטן: המאבריק יהיה הטנדר הקטן ביותר של פורד, והראשון שאינו מבוסס על שלדת סולם חסונה כמקובל בטנדרים, אלא על מרכב אחוד אותו הוא חולק עם קוגה וברונקו ספורט. המתחרים שלו בצפון אמריקה יהיו הונדה רידג'לין ויונדאי סנטה קרוז שאינם משווקים כאן, קטגוריה צעירה יחסית של טנדרים פנאי, המיועדים כתחליף למכוניות משפחתיות שמאבדות פופולריות גם בצפון אמריקה.
בהשוואה לטויוטה היילקס הוא קצר ב-25 ס"מ (507 ס"מ), צר בסנטימטר (184.5 ס"מ), נמוך ב-7 ס"מ (174.5 ס"מ), עם בסיס גלגלים קצר בסנטימטר (307.5 ס"מ). הארגז קצר ב-14.5 ס"מ (138 ס"מ) וצר ב-19 ס"מ (135 ס"מ), עם יכולת העמסה של 680 ק"ג - 110 ק"ג פחות מהטנדר היפני.
פורד מציידת את הארגז בשורה של פיצ'רים כמו תאורה פנימית המקלה על העמסה ופריקה ליליים, שקע חשמל (110V), אפשרות לסגירה חלקית של דלת הארגז לטובת נסיעה עם משטחים ארוכים, ואינסוף מגרעות וטבעות קשירה לציוד.
אין דיזל, יש היברידי: המאבריק יוצע עם מנוע היברידי המשלב בנזין בנפח 2.5 ליטר (מחזור אטקינסון) וחשמל עם 191 כ"ס, תיבת הילוכים רציפה והנעה קדמית. בנוסף יוצע גם מנוע בנזין מוגדש בנפח 2.0 ליטר עם 250 כ"ס, תיבת שמונה הילוכים אוטומטית והנעה קדמית או כפולה כאופציה.
נתוני ביצועים טרם פורסמו, למעט צריכת דלק עירונית לגרסה ההיברידית שתעמוד על 17 ק"מ לליטר, עם טווח נסיעה של 800 ק"מ בין תדלוקים על פי התקן האמריקאי המחמיר (EPA). כושר הגרירה עומד על 900 ק"ג או כפול מכך עם "חבילת גרירה" אופציונלית במנוע המוגדש.
בגרסאות כפולות הנעה פורד גם תציע חבילת שטח (FX4), הכוללת צמיגים דו-שימושיים, מיתלים שונים המגדילים במעט את מרווח הגחון (21.8 ס"מ), מיגון לגחון ומצבים ייעודיים בבורר הנהיגה (בוץ וחול) המשנים את כיול המערכות (מנוע, גיר ובקרת יציבות). למרות זאת יכולת השטח מוגבלת מהמקובל בטנדרים, בגלל היעדר הילוך כוח וזוויות גישה ונטישה צנועות (21.2-21.6 מעלות בהתאמה).
מה עוד צריך לדעת עליו: בשונה ממתחריו בצפון אמריקה, העיצוב החיצוני רבוע, קשוח ומסוקס, ומיישר מבחינה זו קו עם משפחת הטנדרים של האליפסה הכחולה. סביבת הנהג מוכרת מדגמי מכוניות הנוסעים של פורד, עם לוח מחוונים אנלוגי שבמרכזו צג דיגיטלי למחשב הדרך, מסך מגע "8 בחלק העליון של הקונסולה, ובורר הילוכים בעיצוב חוגה. הוא מצויד בתאי אחסון רבים וגדולים בדלתות, מתחת לספסל האחורי כמקובל ברכב עבודה, ובארבעה שקעי USB לטעינה. מערכות הבטיחות של היצרנית יוצעו גם כאן, לרבות בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב והתרעת שטח מת.
מה אנחנו חושבים: פורד משקיעה בשנים האחרונות משאבים אדירים בחידוש ועדכון היצע הדגמים שלה, הרבה יותר במתחרותיה האמריקאיות. החל בדגמי חשק כמו מוסטנג, ברונקו או F150 ראפטור ועד מנועים חשמליים ונקיים מזיהום לקטגוריות שונות לרבות מאך-E, טרנזיט ו-F150.
עם המאבריק לפורד אומנם אין זכות ראשונים בקטגוריה, שכן הונדה ויונדאי הקדימו אותה, אבל הוא היחיד מביניהם שעשוי להגיע ארצה. ואם אכן תצליח היבואנית להצמיד לו תג מחיר אטרקטיבי, שיהיה דומה לסיטרואן ברלינגו ונמוך משמעותית משל טנדרים רגילים, הוא עשוי לזכות לפופולריות יוצאת דופן.