ברקע כניסתו של אביגדור ליברמן למשרד האוצר, התראיינו פרופ' איל וינטר וד"ר יעקב שיינין באולפן ynet ודנו בנושאים שדורשים את טיפולו הדחוף של השר. "קודם כול הייתי מייעץ לליברמן לעשות תיקון למה שקרה לפני שהוא נכנס לתפקיד", אומר פרופ' וינטר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"השילוב המסוכן של קורונה ואוטוטו בחירות, שהיה בשנה-שנתיים האחרונות, גרם לכך שהממשלה הקודמת עשתה מעשים שהותירו את הקופה הציבורית פרוצה ומופקרת. פשוט פרוצה ומופקרת. ואת זה צריך לתקן. איך? תוך הקטנת הוצאות הממשלה, כאשר כול נושא החל"ת הוא חלק מרכזי מזה.
1 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
(צילום: אבי מועלם)
"צריך מתווה שייתן תמריצים נכונים לעובדים, בטח ובטח לכאלה שהמעסיקים שלהם מחכים שהם יחזרו לעבודה. החבר'ה האלה צריכים לקבל תמריץ לחזור לעבוד וזה אומר שצריך להקטין להם את התשלומים באופן משמעותי, אולי לבטל להם אותם לגמרי. אבל לא רק לאלה, גם אלה שלרוע המזל צריכים לחפש מקום עבודה חדש - צריך לתת תמריצים. יותר מזה, אני חושב שצריך לתת תמריצים אפילו לאלה שצריכים לעשות איזושהי הסבה כדי להיקלט בתחום אחר בשוק העבודה - גם על ידי עידוד שלהם להכשרה חדשה, וגם על ידי הפחתת דמי החל"ת שמשאירים אותם בבית. כול הדברים האלה צריכים להיעשות ביחד.
"בנוסף, כמו שאמרתי, צריך להחליף את המנעול ואת המפתח בקופה הציבורית. לשים מנעול חדש ומפתח כזה שאי אפשר לשכפל אותו בקלות, ושישמרו על הקופה באופן קפדני מאוד".

"אני חושב שיש פה קצת בלבול", אומר ד"ר שיינין. "היום בחל"ת יש 68 אלף איש, בשיא היו מאות אלפים. אבל יש מפוטרים שהם לא בחל"ת, למעלה מ-127 אלף אנשים, שלא מחפשים עבודה כי פיטרו אותם או שנסגרו המפעלים שבהם עבדו, ועליהם אף אחד לא מדבר. זו הבעיה. כנראה מדובר באנשים יותר מבוגרים שקשה להם למצוא עבודה והם התייאשו, ואלה בכלל לא באים ללשכת עבודה ולכן לא מגדירים אותם כמובטלים.
"רוב החל"תניקים הם צעירים שיכולים לעשות עבודות אחרות, יכול להיות בענף התעופה או בתיירות, ואם לא תהיה להם ברירה ויבטלו להם את החל"ת הם ילכו לחפש, כי יש משרות שמחפשות אותם. הבעיה היא עם המבוגרים או אלה שלא יכולים לעשות דברים אחרים - להם אנחנו צריכים לדאוג, בהם צריכים לטפל.
"הדבר הכי חשוב הוא שאנחנו צריכים לדחוף את המשק קדימה, שיהיו ביקושים ושגם האנשים המבוגרים שנפלטו מהשוק והתייאשו, יוכלו לחזור. אני טוען שלמשק שלנו יש פוטנציאל צמיחה הרבה יותר גדול. תראו, הגענו לתוצאה שהיינו בסוף 2019, והשגנו את אותה התוצאה עם פחות 250 אלף עובדים לדעתי. זאת אומרת, הייתה פה אבטלה סמויה והדרך לפתור אותה זה השקעות ענקיות ולעודד את המשק. ותמיד יש את הבעיות הספציפיות שבשביל זה יש את כלכלת הרווחה שלנו, לטפל באותם חל"תניקים שלא יכולים לקחת עבודה אחרת. אבל זה לא בעיה, תזכרו באוקטובר היו 650, 680 אלף חל"תניקים, אנחנו לא שם. אנחנו עם 68 אלף בלבד עכשיו".