"עסקת חבילה" בדרך? שר האוצר החדש, אביגדור ליברמן, נכנס במלוא הקצב למקום עבודתו החדש. כבר היום (ב') צפוי להיפגש השר עם יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, שממנו יבקש להביא הצעה רצינית וכוללת לחתימת הסכם שכר חדש במשק והצעה לעסקת חבילה עם המגזר העסקי.
3 צפייה בגלריה
שר האוצר, אביגדור ליברמן
שר האוצר, אביגדור ליברמן
שר האוצר הנכנס, אביגדור ליברמן
(צילום: דוברות משרד האוצר)
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לאחר מכן, בפגישה נפרדת, יבקש ליברמן גם מיו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר, ומנשיא המגזר העסקי, דובי אמיתי, המייצג גם את החקלאים ומגזרים נוספים, להגיש לו הצעה ל"עסקת חבילה", שתביא בעיקר לפתרון בעיות בתחום התעסוקה במשק.
3 צפייה בגלריה
רון תומר, דובי אמיתי וארנון בר דוד בר-דוד
רון תומר, דובי אמיתי וארנון בר דוד בר-דוד
רון תומר, דובי אמיתי וארנון בר דוד בר-דוד
(צילום: מוטי קמחי, יח"צ, אלכס קולומויסקי)
ל-ynet נודע כי ליברמן ידרוש לחתום על הסכם שכר במגזר הציבורי כבר במהלך החודש הקרוב, לאחר שהסכם כזה לא קיים משנת 2018. גורם בכיר בהסתדרות אמר כי "ברור שיהיה טוב לחתום במהרה על הסכם שכר חדש, שיתחשב כמובן גם בתקופה הקשה של משבר הקורונה. הדרישות שלנו יהיו ברורות, אך מתונות, בהתחשב במצב במשק".
במקביל, קבע ליברמן להיפגש עוד היום גם עם נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, ולדון עימו במצב המשק ובצעדים שהנגיד מציע לבצע להגדלת הצמיחה והקטנת שיעור האבטלה במשק.
מחר צפוי שר האוצר הנכנס לקיים דיון ראשון ודחוף בדבר המשך תשלום דמי האבטלה לאחר ה-30 ביוני. השר מציע לא לשלם דמי אבטלה למי שאינם בגיל 45 ומעלה, למעט בתחומי התיירות והתעופה.
3 צפייה בגלריה
אמיר ירון נגיד בנק ישראל בריאיון באולפן
אמיר ירון נגיד בנק ישראל בריאיון באולפן
אמיר ירון, נגיד בנק ישראל, בריאיון אולפן ynet
(צילום: משה מזרחי)
בכך, יציע ליברמן מתווה אחר לחלוטין מזה שסיכם שר האוצר היוצא, ישראל כץ, עם בכירי האוצר רק בשבוע שעבר, לפיו מי שאינם בגיל 28 ומעלה יזכו לקבל דמי אבטלה רק אם הם בעלי משפחה, עם בן/בת זוג או עם ילדים.

"כמעט שלא נצליח להשפיע על תקציב 2021"

לאחר טקס חילופי השרים והצילום בבית הנשיא, הגיע שר האוצר ליברמן לישיבת סיעתו בכנסת. ליברמן התייחס בישיבה לסוגיית התקציב ואמר כי "מה שמופיע בהסכם הקואליציוני זה 140 יום. אנחנו צריכים לאשר תקציב בקריאה בכנסת אי-שם בתחילת נובמבר, אבל זה תקציב דו-שנתי. צריך להבין שיש באמצע חגי תשרי ולכן בפועל צריך להתמקד בתקציב דו-שנתי בדגש על 2022. כמעט שלא נצליח להשפיע על תקציב 2021".
שר האוצר החדש עוד אמר כי "החלפתי כבר כמה מילים עם שר הביטחון והשאיפה היא לאשר יחד עם התקציב תוכנית רב-שנתית לא רק לצה"ל, אלא למערכת הביטחון כולה. כמובן שזה אתגר לא פשוט עם כל המגבלות התקציביות והגרעונות, אבל נשתדל להשלים את המשימה.
"אנחנו לא הולכים לפגוע באף אחד ולא לגרוע תקציבים, אבל לחזק ולתת תקציבים לאותם בתי ספר שאכן יובילו את הדגל הזה של מודל ליבה. אנחנו רוצים לחזק את מערכת בתי הספר הממלכתית-חרדית, אבל אני לא רוצה להתערב לשרת החינוך. נחשוב ביחד וניתן לה לגבש את התפיסה הכוללת".
באשר לסוגיית המיסים, הדגיש ליברמן כי "לא תהיה העלאת המיסים. אנחנו מתנגדים להעלאת המיסים ולא תהיה השתוללות בנושא תקציב. אנחנו ננהל תקציב אחראי וממלכתי. לא יהיו מיסים ולא תהיה השותללות בפרמטרים מאקרו-כלכליים".

ליברמן לראשי האוצר: "אתם לא פקידים"

בתוך כך, עוד לפני טקס החילופים באוצר, כינס ליברמן הבוקר את הנהלת המשרד למפגש עבודה ראשון, במהלכו אמר כי "אנחנו מתחילים לעבוד היום בקצב. יהיה צורך לתכנן כאן הרבה מאוד תוכניות חדשות ולקיים את מה שנדחה".
הפקידים באוצר הופתעו מזימונם לשעה 8:00 לישיבת הנהלה ראשונה. בכיר באוצר אמר לנו כי "אין ספק שעכשיו האורות ידלקו פה כל לילה וכל הלילה".
השר ליברמן אמר למי שכינה מיד הדרג המקצועי כי "בדבריו אתחשב מאוד, אתם לא פקידים, כי צריך להשיג את הפיגור העצום שנוצר בשל ארבע מערכות הבחירות במשרד הכלכלי החשוב הזה. מבחינתי אין מושג כזה 'פקידי האוצר' אלא הדרג המקצועי וכך אתייחס אליכם".
עוד אמר: "אני יודע שבמשרד האוצר יש הרבה מנכ"לים. כל ראש אגף הוא למעשה מנכ"ל בפני עצמו, אבל מבחינתי יש מנכ"ל אחד - מנכ"ל המשרד ושמו רם בלינקוב. זה מה שיהיה מעכשיו". ליברמן הבהיר כי בלינקוב נכנס למשרד כאיש אמונו וכשליחו האישי במשרד הכלכלי החשוב ביותר.
"המשימה הכי חשובה כרגע היא להעביר את התקציב ולדאוג שיהיה תקציב מאוזן, אחראי וממלכתי", אמר ליברמן. "אני לא מתכוון לעבוד אצלכם, אבל אני כן מתכוון לעבוד איתכם".