צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

8 דברים שחשוב לדעת לקראת המבחן השני לאיתור מחוננים

אחרי מבחן ראשון לאיתור מחוננים ולפני המבחן השני חייבים להעביר מסר לילדים שהכול בסדר, ללא קשר לתוצאות. מה עוד אפשר לעשות כדי להרגיע אותם? וכן, כדאי שגם אתם תירגעו

לאה שטרן | פורסם:26/01/2021
לא מזמן התפרסמו תוצאות המבחן הראשון לאיתור מחוננים. בחודשים מרץ – אפריל לערך יתקיים המבחן השני לאיתור מחוננים ברחבי הארץ. בניגוד למועד הראשון, המבחן השני הוא אזורי ומבוצע על ידי אנשי צוות שאינם צוותי החינוך המוכרים לילד.
הרבה הורים מדווחים על לחץ מצד הילדים, לחץ חברתי מצד הורים נוספים והרבה דילמות העולות בהקשר לתהליך שבו מתנהל המבחן ובהקשר לתוצאותיו.
למרות התיוג של מחונן לאור היכולות הקוגניטיביות הגבוהות שלו, חשוב לדעת שלילד מחונן יש שפע של מאפיינים ייחודיים בשלל תחומים והאיתור יוכל להעניק לו מעניה רגשי, חברתי ולימודי המדוייק לצרכיו.
אתם מכירים הכי טוב את הילד או הילדה שלכם. אתם יודעים מהי רמת הלחץ שתהיה מדרבנת עבורו לעומת לחץ משתק. אתם יכולים להעריך כיצד הילד יתמודד עם תוצאה חיובית ושלילית וכן הלאה. עם זאת, להלן מספר נקודות להתייחסות, לפני המבחן.

1. רצון הילד

זה נכון שהילד שלנו הוא רק ילד אבל גם בגילו הצעיר יש לו עמדה ורצונות משלו. לכן, חשוב מאד לוודא שהוא מעוניין להיבחן ושהוא מוכן להצלחה כמו גם לכישלון. חשוב לא להכריח את הילד, לא לשחד אותו אלא בשיחה בוגרת להסביר לו על התהליך, משמעותו ולבדוק האם ישתף פעולה.
נזכור תמיד ונזכיר לילד שלנו שהוא אהוב ללא תנאי ובעל שלל חוזקות ויכולות, ללא קשר לתוצאות מבחן

2. הכנה לימודית למבחן

נוטים לחשוב כי ילד מחונן יעבור את המבחן גם ללא הכנה, ולכן אין בכך הכרח מבחינה לימודית. עם זאת, כדאי להראות לילד פורמט של מבחן מראש, על מנת להקטין את חוסר הוודאות של הילד ולהפחית חששות מיותרים. רצוי להסביר על תחומי הידע השונים שהמבחן כולל וכן את מדידת הזמנים.
קראו עוד:

3. הכנה רגשית למבחן

בהנחה שהילד רוצה לגשת למבחן, חשוב להכינו לתהליך הבחינה. אם אינכם מכירים את התהליך, מומלץ לשאול הורים לבוגרים יותר. רצוי להסביר לילד היכן יתקיים המבחן, להסביר את החלוקה לקבוצות ובעיקר לשדר נינוחות ורוגע.
המסר לילד הוא: "תענה בצורה הכי טובה לדעתך וקח בחשבון שלא תמיד מספיקים לענות על כל השאלות". מטרתנו שהילד יהיה ערוך בצורה הטובה ביותר כאשר הוא מאמין בעצמו. נזכיר לילד שאנו ממתינים לו מחוץ למבנה ברגע שיסיים.

4. ציפיה לתוצאות

דחיית סיפוקים היא משימה מאתגרת לילדים ולהורים כאחד. תהליך קבלת התשובה הוא ארוך ונמשך שבועות ארוכים. אם הילד שואל, חשוב לומר, שזהו תהליך ארוך ואין שום משמעות למועד קבלת התשובה.
צילום: shutterstockסבלנות, סבלנות (צילום: shutterstock)

5. תיוג הילד

יש שלוש אפשרויות לתוצאות המבחן: 2% העליונים של העונים נכונה יוגדרו כמחוננים, 3% לאחריהם יוגדרו כמצטיינים והשאר ימשיכו ללמוד במסגרת הכיתתית הרגילה, בדיוק כמו היום.
חשוב להיזהר מהסטיגמות הנלוות לתואר "מחונן", כמו למש ההנחה שהילד "חנון". זה כמובן אינו נכון, ילד מחונן יכול להיות חברותי, ספורטאי, בעל חוש הומור וכו' – אין שום קשר בין השניים.
זה נכון שהילד שלנו הוא רק ילד אבל גם בגילו הצעיר יש לו עמדה ורצונות משלו
תיוג נוסף הוא של "גאון". גם כאן עלינו להיזהר. גם אם הילד מאותר כמחונן, מטרתנו שיתפוס את עצמו כבעל שלל כישורים ויכולות במגוון תחומי החיים. התיוג הבלעדי כגאון מייצר לחץ וציפיות גבוהות עבור הילד, בעיקר בהקשר הלימודי.

6. הילד אינו כרטיס ביקור להורות

כאשר הילד שלנו מצליח, אנו מאושרים איתו, ולהיפך. עם זאת, חשוב להבין שאין קשר בין הישגי הילד במבחן המחוננים לבין ההורות שלי. הילד שלי הוא יישות נפרדת ממני, וככל שאוכל לנתק בין השניים, כך אהיה הורה פחות מזדהה ומעורב רגשית ויותר אמפטי וענייני.

7. הילד שלנו הוא גם וגם וגם

כהורים, עלינו לזכור שהילד שלנו אהוב ללא תנאי על ידנו, ללא קשר לתוצאות מבחן כזה או אחר. לא מספיק שאנחנו מבינים זאת, עלינו לוודא שהילד שלנו יודע ומרגיש זאת.
הרגשה זו, לצד הידיעה שאנו רואים את שפע היכולות בהן התברך הילד שלנו, יסייעו לילד שלנו לגשת למבחן, להתמודד עם הסיטואציה בהצלחה, ולהמשיך להתנהל בצורה מיטיבת בחייו, בין אם התוצאה חיובית ובין אם היא שלילית.

8. אבל אח שלו מחונן/לא מחונן

זה טבעי שנרצה, כהורים, להגן על הילד שלנו שאינו מחונן. אנו חוששים שילד אחד עלול לחוש נחיתות לעומת אחיו, במידה ויאותר כמחונן. עם זאת, יש להבין שאיתור הילד כמחונן יסייע לו להשתלב במסגרת לימודית שתיתן מענה למאפייניו המיוחדים. לא נרצה למנוע זאת ממנו, בגלל אחד מאחיו.
יתרה מכך, ככל שכל אחד מהילדים שלנו יתפוס את עצמו כבעל שפע של יכולות וכישורים, הרי שנושא היכולת הנבחנת, היא מרכיב אחד בלבד במאפייני הילד, ולא ישפיע על תפיסתו העצמית כבעל יכולות רבות ומגוונות.
הלחץ לקראת השלב השני של מבחן המחוננים מובן. כהורים, ניקח את המבחן בפרופורציה ובמידה והילד רוצה להיבחן, נלווה אותו ברוגע ובנינוחות. נזכור תמיד ונזכיר לילד שלנו שהוא אהוב ללא תנאי ובעל שלל חוזקות ויכולות ללא קשר לתוצאות מבחן כזה או אחר.
הכותבת היא מרצה ומנחת הורים, מכון אדלר
17

תגובות

close-fullscreen-comment
הוספת תגובה
13.

לקח לה שנים למצוא את מקומה, שנים לא מאושרות עם הערכה עצמית לא משהו, שנתיים בתיכון לא הלכה כמעט לבית הספר. עצבנית ונטולת רסן, חצופה ולעולם לא נינוחה. הרבה קש אכלתי, ועד היום היחסים לא משהו. לא רצתה גם להגיע למסגרות למחוננים (כי הם חנונים), והתעסקה בשטויות בלי סוף. החיים שלה לא קייטנה, כך גם שלנו. הלואי שהיתה רגילה, קונבנציונלית ורכה. אז כן, היא מבריקה, אבל הלואי שהיתה עם מנת משכל ממוצעת ושלמה עם עצמה. האמת היא שמעולם לא הכנו אותה לבחינות הללו, היא פשוט ניגשה ועברה. אבל אושר הוא דבר אחר לגמרי.

comment-2-comment

הסיטואציה שתיארת לאו דווקא קשורה למנת-המשכל של הילדה, נשמע שזה קשור יותר למצב הריגשי שלה. אם היא לא רצתה להגיע למסגרות למחוננים, איך קרה שבכל זאת הגיעה לשם? האם ייתכן שאתם דחפתם אותה ואמרתם לה כמה טוב יהיה לה, כשבעצם אתם אלו שרציתם והיא רק רצתה להיות ילדה רגילה? אושר נגזר מדברים שונים, אחד מהם הוא תיאום ציפיות של האדם מעצמו. כלומר, אם היא הייתה עומדת בציפיות שלה מעצמה, אולי הייתה יותר מאושרת. הערכה עצמית זה משהו שאפשר לשפר (מניסיון). להיות מחונן זה לא אמור להיות הפתרון לכל הבעיות בעולם, זה רק אומר שביחס לאחרים, המוח שלך מסוגל ליותר. אפשר למנף זאת ואפשר גם שלא. בכל מקרה, זה לא אמור לשנות מסלול חיים או לגרום אושר או סבל. ולסיום, אם נותנים כלים מתאימים לילדים חכמים, הם יודעים לעזור לעצמם. בבחינת "לתת חכה לעני וללמד אותו לדוג" במקום לתת לו דג כדי שיאכל משהו..

12.

חוצמיזה כתבה חשובה ועניינית

comment-2-comment

כמו בפסיכומטרי

11.

במיוחד להכין את ההורים

10.

בתור ילדה שהולכת לעבור את זה אני לא יודעת אם אני אצליח אני ממש לחוצה

9.

ילדים רגישים ויצירתיים במיוחד מאותרים במגע יומיומי על ידי מורים קשובים ובעלי הכשרה מתאימה. המבחנים מחריבים את הכוח היצירתי של הילדים ומסלילים אותם למסלולים צרים ומדכאים של הצלחה או כישלון.

comment-2-comment

אתה בטוח לא מחונן

8.

רק אם הילד רוצא??? את מי בדיוק אתם מרמים ?

7.

הרבה מהם מוצאים את עצמם הרבה יותר בנוח עם ילדים כמותם. תוכנית הלימודים המיוחדת שלהם היא רק יתרון אחד של המסגרת.

6.

בתור אחת שאובחנה המחוננת יותר מפעם אחת בחיה חשוב מאוד להיזהר עם ההכנה למבחנים. לימוד הפורמט אכן חשוב אך לא הכנה ממוקדת של חברה ילד שאינו מחונן אלה רק מצטיין ויסתובב בסביבת ילדים מחוננים יסבול מאוד

5.

זה מבחן להורים שמשקיעים בילדים. מעטים מהם באמת מחוננים. אלו ילדים שההורים שילמו כסף ללמד אותם למבחן. ממש כמו קורס פסיכומטרי שמשפר ציון. מכיוון שלא כל ההורים יכולים להשקיע בילדים אז המבחן לא הוגן ולא מראה על מחוננות

4.

להיות הורים לילדים מחוננים זה לא דבר קל. מערכת החינוך מעדיפה את הבינוניות ומשמעת. ילד מחונן הרבה פעמים דורש מהמורים התיחסות מיוחדת. לא כל מורה יכול להכיל אותו. חבל שלא קיים חינוך מיוחד לילדים אלה ומסתפקים ביום אחד בשבוע.

3.

שטות מוחלטת

2.

זה אחד שמרוב שקל לו הוא מסיים בגרויות בגיל 14-15 וישר נרשם לתואר מדמ"ח או הנדסת חשמל ולא צריך מכונים או עסקנים שילוו אותו! ואת זה יש בעיקר אצל משפחות דתיות בהן הלמדנות המאושרת לילד היא רק מדעי הטבע.

1.

תנו לילד לגדול כרגיל בלי להסתמך על תיאוריות חינוך מופרכות ומערכת הוראה מוטת וותק

comment-2-comment

צר לי שעברת מערכת חינוך לא מוצלחת כמחונן. הבת שלי אותרה גם ולפחות אצלינו קיימת תוכנית נהדרת של יום שליפה והיא פורחת בה. חבל לוותר על תוכנית העשרה כל כך מוצלחת.

לכל התגובות
0