31 שנה חיכתה איטליה כדי לנצח את האירוויזיון, ובדרך גם לקחה נשימה ארוכה של הפסקה מהתחרות - עד שהגיעה להקת הרוק מונסקין והרעידה בדיסטורשן ידידותי את אירופה. זה נגמר - לכאורה, כן? - בשורה של קוק שהאפילה על הזכייה, אבל אחרי שעשן בדיקות הסמים יתפזר, ובהנחה שאיטליה לא תיפסל בצורה סנסציונית, מונסקין יכולה לחרות לעצמה סימן מוזהב בחגורה המתהווה של הקריירה. אף יועץ תקשורת ואיש יחסי ציבור לא היו יכולים לחשוב על מתדלק באזז חזק יותר מהרכינה אל השולחן של סולן הלהקה דמיאנו דוד. עכשיו למונסקין יש גם גביע ניצחון בוהק באירוויזיון, וגם פרסום שדווקא עשוי להועיל לה בטווח הרחוק. וכמו שהאיטלקים אוהבים לצטט את יוליוס קיסר, השורה התחתונה של מונסקין היא לגמרי: "באנו, ראינו, ניצחנו". טוב, אולי גם "הסנפנו".
הם ארבעה חברים שהכירו בסביבות גיל 13 במהלך הלימודים במונטה ורדה (ההר הירוק) שברומא. את דמיאנו דוד אתם מכירים - הוא המנהיג והמבוגר האחראי. בכל זאת, בן 22. לצדו הבסיסטית הדומיננטית ויקטוריה דה אנג'ליס (21), המתופף אית'ן טורצ'יו (20) והגיטריסט תומאס ראג'י (20). ב-2016 הם הקימו את הלהקה, נרשמו לתחרות כשרונות מקומית והיו צריכים להגיש גם שם. דה אנג'ליס, חצי דנית, החלה לזרוק מילים בשפתה עד שהחברים התקבעו על Måneskin, שמשמעותה "אור הירח". בלהקה מקפידים להציג את שמם בדנית. אותה תחרות כשרונות הסתיימה בזכייה שלהם, "דבר שהעניק לנו הרבה אמונה ביכולת שלנו ליצור", הסבירה דה אנג'ליס במהלך האירוויזיון, "כי ישבנו לכתוב והבנו שאנחנו יכולים לעשות את זה. זה לגמרי רגע משמעותי בדרך שלנו".
ההתחלה שלהם הייתה ברחובות רומא עם מדד מדויק: קהל שלא ייעצר אם המוזיקה לא תעניין אותו. "זה לא היה פשוט", שחזר דוד במהלך האירוויזיון, "נאלצנו לריב על מיקומים עם זמרים אחרים ולפעמים אנשים קראו למשטרה כדי שנפסיק. זו הייתה תקופה חשובה אבל גם מביכה עבורנו לפעמים".
הרביעייה רואה עצמה כלהקת רוק ש"רוצה לשיר על ליברליות וחופש, ובקיצור דברים שצריכים לעניין בני 20", הגדיר דוד בראיונות ברוטרדם. המשימה הבאה הייתה הופעה בפני לייבלים של מוזיקת אינדי שזכתה לביקורות טובות, וגם מסע קצרצר בדנמרק כדי להתחיל להתכתב גם עם הבית של דה אנג'ליס. אחרי כמעט שנה של הופעות ברחובות, מונסקין הרגישה מספיק מוכנה כדי לפרוץ תקרה נוספת.
הריאליטי קרא להם ובספטמבר 2017 הלהקה ניגשה לתוכנית "אקס פקטור" האיטלקית, כשהיא מסיימת את העונה במקום השני - ויותר חשוב, מבצעת במהלכה את סינגל הבכורה שלה, Chosen, שיצא רשמית בנובמבר באותה שנה תחת הכנפיים החזקות של סוני מיוזיק (ובהמשך באי-פי שזכה להצלחה גדולה באיטליה). השיר - בשפה האנגלית - מדגים השפעות ברורות מרד הוט צ'ילי פפרס, ומהחזרות באירוויזיון נראה שדוד גם סיגל לעצמו כמה מניירות בימתיות של סולן הפפרס אנתוני קידיס. האלבום הראשון של מונסקין, Il ballo della vita, יצא באוקטובר 2018 - גם הוא בסוני - כשהלהקה צוללת לתוך עבודת יצירה משותפת: דוד דומיננטי יותר בכתיבת המילים, והלחן מורכב מתרומה של שאר החברים יחד. בדרך, יצא גם סרט דוקומנטרי.
(מונסקין ב"אקס פקטור" איטליה)
הסינגל הראשון באיטלקית - Morirò da re (אמות כמו מלך) - עלה לאוויר כמה חודשים לפני והבהיר לגמרי שהלהקה לא מתכוונת לברוח משפת אימה. מונסקין החלה לקבל יותר ויותר תהודה, בין השאר עם מכירות של 150 אלף עותקים, פלטינום משולש באיטליה. במקביל החלה הלהקה לעצב סגנון לבוש ששואב השראה מאייקוני רוק כמו ג'ימי הנדריקס ולהקת לד זפלין. "אנחנו לא ניכנס לשום תיבה של מבקרי המוזיקה", הצהיר דוד בראיונות שהעניקה הלהקה, "ולא נחשוש להביע עצמנו דרך הלבוש, האיפור שלנו וכמובן גם המילים שנכתוב. אם לא נהיה אותנטיים, זה לא מעניין". בשנת 2019 כבר חרשה מונסקין הרבה יותר במות, לרבות 70 הופעות סולד-אאוט - כולל בדנמרק, ואחת גם בלונדון, שם שהתה הרביעייה במשך כמה שבועות ונחשפה יותר למוזיקה הבריטית. ההשפעה חלחלה לאלבומם הבא.
עם פרוץ מגפת הקורונה, שהכתה באיטליה בצורה משמעותית, הלהקה כמובן הפסיקה את פעילותה בטיימינג קריטי. אבל במהלך התקופה כל אחד מחבריה המשיך ליצור לבדו, והרעיונות נמזגו לאלבום השני שיצא במרץ האחרון. באותו חודש מונסקין כבר זכתה בפסטיבל סן רמו עם השיר שייצג את איטליה וזכה גם באירוויזיון, Zitti e buoni. בלהקה סיפרו שהשיר מוקדש למורה בבית הספר שלהם, שנהג לומר להם "להיות שקטים ולהתנהג יפה", בדיוק כמו שם השיר.
2 צפייה בגלריה
להקת מונסקין מאיטליה בגמר אירוויזיון 2021 ברוטרדם
להקת מונסקין מאיטליה בגמר אירוויזיון 2021 ברוטרדם
יש ביניהם משהו? דה אנג'ליס ודוד באירוויזיון
(צילום: AFP)
נשיקה שתועדה בין דה אנג'ליס לדוד העבירה את ההתעניינות באיטליה גם להעדפות המיניות של חברי הלהקה. דה אנג'ליס הגדירה עצמה כביסקסואלית, בעוד דוד אומר שהוא סטרייט אבל "סקרן". ראג'י הוא סטרייט ואילו טורצ'יו הגדיר עצמו כ"ליברלי מינית". "אנחנו לא אוהבים את אלה שמפנים את האצבע לעבר אנשים מסוימים ואומרים 'אתה פריק, אתה טיפוס מוזר, סוטה'", הסביר דוד בראיון לקוריירה דה לה סרה. והמתופף טורצ'יו הוסיף: "בגיל 11 היה לי שיער ארוך והיו לי בעיות עם בני גילי שראו בי בחור מוזר, עם בחירות לא ברורות או מוגדרות. דפוס מוגדר. דיברתי על זה עם ההורים שלי, והם אמרו לי שאם הבחירות שלי לא מזיקות לאף אחד, הן הדרך הנכונה".
2 צפייה בגלריה
להקת מונסקין מאיטליה זוכת אירוויזיון 2021 ברוטרדם
להקת מונסקין מאיטליה זוכת אירוויזיון 2021 ברוטרדם
נלחמים בדעות קדומות. מונסקין באירוויזיון 2021
(צילום: רויטרס)
"אנחנו מנסים להילחם נגד דעות קדומות, סטריאוטיפים או הגבלות, הן בתחום המוזיקלי והן האישי, החל מאופן ההלבשה וכלה במיניות", מסכמת דה אנג'ליס. בימים אלה מונסקין נלחמת גם בזיהוי שלה עם הקוק. בינתיים, הלהקה יכולה להישאר בהיי. מוזיקלית, היא בהחלט רעננה את האירוויזיון.