נגיף הקורונה הוביל לאין ספור דחיות בתעשיית הגיימינג, אבל יש שתי השקות שאפילו מגפה עולמית לא יכולה לעכב: פלייסטיישן 5 של סוני ו-Xbox Series X של מיקרוסופט. שתי חברות הענק מנסות שוב להיכנס אליכם לסלון, ולכם נשאר רק להתלבט ביניהן ולפתוח את הארנק. באיזו קונסולה כדאי לכם לבחור? בואו נעשה קצת סדר.
4 צפייה בגלריה
פלייסטיישן ואקס-בוקס העתידיות
פלייסטיישן ואקס-בוקס העתידיות
שתי הקונסולות החדשות
(צילום: מיקרוסופט, סוני)

כותרת ביניים
נתחיל בהכי שטחי שלנו: מראה חיצוני. כפי שאתם רואים, יש לנו פה מקרר (Xbox) מול נתב אלחוטי (פלייסטיישן). אנדרטה חייזרית מול המגדל של סאורון. ברשת רצות המון בדיחות על הלוּקים של הקונסולות, אבל אתם יודעים מה? מבחינתי שתיהן נראות בסדר גמור. מה שכן, קחו בחשבון שהפלייסטיישן גבוהה בצורה בלתי רגילה ובולטת ממש לעין כששמים אותה במצב אנכי, ול-Xbox אין צד צר מספיק כדי להיכנס למדפים צרים בשידות טלוויזיה, וזה כבר יכול לבאס.
4 צפייה בגלריה
אקס בוקס סירייס אקס מול פלייסטיישן 5
אקס בוקס סירייס אקס מול פלייסטיישן 5
אקס בוקס סירייס אקס מול פלייסטיישן 5
(צילום: אורי דוידוביץ')
כותרת ביניים
הנה בשורה טובה: שתי הקונסולות מאוד, אבל מאוד, מהירות. שתיהן רוצות שתשכחו מזמני טעינה, ובמשחקים שניסיתי כמעט שלא נתקלתי במסכים שנטענים לאורך יותר מכמה שניות. גם מסכי הטעינה הנסתרים - מהסוג שבו מנצלים זחילה שלכם דרך פתח צר של תעלת אוורור כדי לטעון את המסך הבא - עשויים להיעלם בדור הבא של המשחקים. בקטע הזה, שתי הקונסולות מספקות את הסחורה.
כותרת ביניים
עכשיו בואו נדבר על מה שחשוב באמת: מה שהקונסולות מנסות לעשות. בדור הקודם ה-Xbox והפלייסטיישן היו דומות מאוד מבחינת היכולות. אם לא היה לכם קשר רגשי לאחת מסדרות המשחקים הבלעדיות, הבחירה בין שתי המכונות הייתה חתיכת כאב ראש. אבל הפעם כל קונסולה לקחה כיוון שונה, וההבדלים ביניהן די מהותיים.
ה-Xbox החדשה היא בחירה שמרנית יותר. מדובר למעשה במכונת המשחקים הטובה ביותר שמיקרוסופט הוציאה - אבל גם בכזו שלא מחדשת הרבה. הממשק הוא אותו ממשק כמו בדור הקודם, השלט כמעט זהה. יש לו כפתור נוסף במרכז לשיתוף תכנים, טקסטורה נעימה יותר ומקשי החיצים עוצבו בצורה טובה יותר. וזה הכול.
4 צפייה בגלריה
הבקר של אקס בוקס סירייס אקס
הבקר של אקס בוקס סירייס אקס
הבקר של אקס בוקס סירייס אקס
(צילום: אורי דוידוביץ')
אז מה טוב בה? מיקרוסופט מציעה כבר כמה שנים, תמורת כמה עשרות שקלים בחודש, גישה לשירות ששמו Game Pass - הנטפליקס של משחקי הווידאו. יש בו ספרייה של מאות משחקים שמתעדכנת מדי חודש, והחל מהחודש גם ספריית המשחקים של EA, המפתחת של פיפ"א, נמצאת שם. כמעט כל משחקי Xbox משלושת הדורות האחרונים רצים גם על הקונסולה הזאת, עם שיפורים לזמני הטעינה ואפילו שיפורים גרפיים בחלק מהמקרים. שמירות של משחקים ישנים יוכלו לעבור לכאן בלי בעיה. וזאת בעצם הפואנטה: עם Game Pass תמיד יהיה לכם במה לשחק, ועם Xbox Series X תמיד תקבלו את הגרסה הטובה ביותר של המשחקים האלה.
כותרת ביניים
אז Xbox Series X לא ממש מעניקה חוויות חדשות. אבל אתם יודעים איפה יש כאלה? הנה, ממש כאן. תסתכלו על השלט הזה. אולי הוא לא נראה מיוחד למדי, אבל זהו הנשק הסודי של פלייסטיישן 5 והוא מדהים. נכון, לסוני יש שלט רוטט לפלייסטיישן כבר יותר מ-20 שנה. העניין הוא שהרטט תמיד היה חוויה משנית. ועכשיו? אני חייב להודות שמעולם, אבל מעולם, לא חוויתי מנגנון רטט כמו בשלט הזה.
4 צפייה בגלריה
הבקר של פלייסטיישן 5
הבקר של פלייסטיישן 5
רטט שלא חווינו מעולם. השלט של פלייסטיישן 5
(צילום: אורי דוידוביץ')
דמיינו שאתם מרגישים לא סתם רטט בתוך שלט, אלא עוד ממד של מידע על מה שקורה במסך. על הדמות במשחק שלכם יורד גשם בזמן שהיא עם מטרייה? השלט הזה יכול לדמות את הרטט של טיפות נופלות. הדמות קופצת בטרמפולינה? הרטט יהיה רך ונעים. רוח? פעימות רטט ינועו מצד לצד בשלט. יחד עם הסאונד שיוצא מהרמקול שבשלט, החוויה הופכת לעשירה אפילו יותר.
ואם זה לא מספיק, יש חידוש מרתק גם בתוך שני ההדקים. ההדקים מחוברים לגלגל שמזיז בורג, ומפתחי משחקים יכולים להחליט שברגע כלשהו הבורג יתחיל להתנגד. כך ההדק יכול להפוך לכבד למדי, למשל, או לאלץ אתכם להפעיל כוח ממשי כדי לייצר סוג של לחיצה דו-שלבית. איפה זה יכול להיות טוב? במשחקים שבהם אתם צריכים למתוח קשת, למשל, או במשחק פעולה שבו לכל נשק יכולה להיות תחושת ירי שונה.
כל זה - הרטט וההדקים - מגניב ממש, מהדברים המגניבים שראיתי בגיימינג בעשור האחרון. אבל יש פה גם בעיה מובנית. כל חוויית שלט דורשת לא מעט פיתוח, והשאלה הגדולה היא אם מפתחים שאינם סוני יסכימו להשקיע את הזמן והמאמץ כדי לפתח יכולות ייחודיות לשלט הזה. את זה נדע רק בדיעבד - כרגע אפשר רק להתלהב ולקוות.
כותרת ביניים
מה לגבי הממשק? אצל ה-Xbox שום דבר לא השתנה. הוא זהה לממשק של הגרסה הקודמת. כמו בשאר הקטגוריות, זה גן עדן לשמרנים.
סוני, לעומת זאת, שינתה את הממשק של הפלייסטיישן מהקצה אל הקצה. החידוש המעניין מכולם הוא אפשרות להעלות בלחיצת כפתור כרטיסיות תוכן. הכרטיסיות האלה יכולות לספר לכם, למשל, כמה זמן בערך נשאר לכם עד סוף השלב, ואם אתם תקועים מול פאזל כלשהו, עשויה להופיע כרטיסייה שנותנת לכם רמז לפתרון של הפאזל הזה.
קיצור תולדות הפלייסטיישן
כל זה מאוד מגניב, אבל גם כאן נשאלת אותה השאלה כמו במקרה של השלט - האם תהיה לזה תמיכה רחבה? האם מפתחים ישבו ויבנו רמזים לכל הפאזלים רק בשביל פלייסטיישן 5? נחיה ונראה.
בואו נדבר ממש בקצרה על משחקים. אם אתם קונים היום פלייסטיישן 5 או Xbox חדשה, קחו בחשבון שאין להן כמעט משחקים בלעדיים. או, נכון יותר, לסוני יש ממש קצת, ולמיקרוסופט אין בכלל. כן יש משחקים שיקבלו גרסאות מיוחדות עם גרפיקה טובה יותר ועוד כל מיני שיפורים, אבל אם אתם רוצים משחקים גדולים שאין באף מקום אחר, תצטרכו להמתין כמה חודשים במקרה הטוב.
כותרת ביניים
אנחנו מדברים כאן על שתי קונסולות, אבל לשוק מגיעות ארבע. יש גרסה זולה יותר של פלייסטיישן 5 בלי כונן דיסקים, וגרסה חדשה נוספת ל-Xbox שנקראת Series S. היא עולה 850 שקלים פחות, אבל מוותרת גם על כונן דיסקים, גם על חצי מנפח האחסון וגם על חלק מכוח העיבוד. המשחקים החדשים ירוצו, וה-Game Pass הוא אותו ה-Game Pass, אבל איכות השידור לא תהיה 4K אלא חצי מזה. במילים אחרות, קצת פחות פרטים בתמונה וקצת פחות אפקטים גרפיים.
קיצור תולדות ה-Xbox
ואם כבר הזכרתי שטח אחסון - יש סיכוי לא רע שהוא ייגמר מהר בשני המקרים. לפלייסטיישן יש רק 825 גיגה בייט בשתי הגרסאות, ב-Xbox יש טרה בייט ב-Series X וחצי טרה ב-Series S. בעידן שבו יש משחקים - קול אוף דיוטי למשל - ששוקלים 130 גיגה, זו עלולה להיות בעיה - והפתרון עבורה, בשני המקרים, יהיה יקר. ל-Xbox תצטרכו לקנות כרטיסי הרחבה ייעודיים; לפלייסטיישן יש פתרון יותר סטנדרטי אבל עדיין יקר.
כותרת ביניים
אז במה כדאי לבחור? אם הייתי צריך לתאר כל קונסולה במשפט אחד, ה-Xbox Series X היא למעשה מחשב גיימינג חזק במחיר הרבה יותר נמוך מזה של מחשב גיימינג אמיתי, עם מנוי סופר-משתלם, ואילו הפלייסטיישן 5 היא מכונת משחקים שמנסה לייצר חוויות שלא חוויתם קודם - אבל עוד צריכה להוכיח את עצמה. כשהמחיר די דומה (2,199 שקלים ל-Xbox ו-2,499 שקלים לפלייסטיישן), השאלה היא מה אתם מעדיפים בסופו של דבר: תמורה מעולה עכשווית לכל שקל או פוטנציאל לחוויות שאין בשום מקום אחר. מה שלא תבחרו, משעמם לא יהיה לכם - זה בטוח.