הקורונה עדיין כאן: משרד הבריאות עדכן הערב (שבת) על התפרצות קורונה בבנימינה לאחר ש-45 ילדים משני בתי ספר, כרמים ואמירים, נמצאו מאומתים לנגיף. כל התלמידים במצב קל ולפחות תשעה מהם פיתחו תסמיני מחלה.
במשרד ממשיכים לערוך דיגומים נרחבים וריצופים גנטיים, ועל פי ההשערות ההדבקה התרחשה כתוצאה מיבוא הנגיף מחו"ל על ידי משפחה שכנראה שלא שמרה על בידוד.
3 צפייה בגלריה
נחיתות בנתב"ג
נחיתות בנתב"ג
הזן ההודי, נחת כנראה מחו"ל. התפרצות מחודשת של קורונה
(צילום: עמית שעל )
מה ידוע עוד על הזן ההודי, שהוא כפי הנראה אחראי על ההתפרצות הזו?

כיצד צריך לפעול לאור ההתפרצות?

משרד הבריאות קרא לתושבי בנימינה להיבדק כדי למנוע את התפשטות הנגיף ביישוב.

האם קיימים מקרים נוספים בנוסף למקרים שהתגלו?

סביר להניח שכן. משרד הבריאות מבצע ריצוף של דגימות אקראיות בלבד. עם זאת, עדיין לא דווח על איתור חולים נוספים.
3 צפייה בגלריה
התפרצות קורונה בבית ספר "כרמים"  בבנימינה
התפרצות קורונה בבית ספר "כרמים"  בבנימינה
התפרצות קורונה בבית ספר "כרמים" בבנימינה
(צילום: שמיר אלבז)

מהו הזן ההודי?

מדובר בזן חדש הקרוי גם "דלתא", לאחר שארגון הבריאות העולמי החליט לנקוב בשמות הזנים על פי האלף בית היווני. זן זה הוא בעל מוטציה כפולה שסווג תחת השם B.1.617. שתי המוטציות נמצאו על נגיפי קורונה קודמים, אולם לראשונה הן נמצאו יחד על נגיף אחד. שתיהן נמצאות על חלבון המעטפת המסייע לנגיף להיצמד לתא הנדבק.

מהי השפעת המוטציות על הנגיף?

המוטציה שנקראת L452R נמצאה בזנים מקליפורניה, והיא יכולה להגביר את כוח ההצמדה של חלבוני המעטפת לתאי הגוף, מה שהופך את הנגיף לבעל יכולת התפשטות רבה יותר. המוטציה הזו עשויה בנוסף להעצים את פוטנציאל השכפול. כמו כן, המוטציה דומה למוטציה הנוספת, E484K, המצויה בזן הבריטי ובזן הדרום אפריקני. יחד, שתי המוטציות מסייעות ליכולת ההתפשטות, החדירה לגוף והשכפול של הנגיף.

האם הזן אלים יותר?

אין לכך הוכחות עד כה. מרבית החולים שאצלם נמצא הזן ההודי, נמצאו בבידוד בית ולא נזקקו לאשפוז בבית חולים. על פי הידוע, הזן מתפשט מהר יותר ועלול להדביק במהירות משפחות שלמות, אבל הוא אינו אלים יותר.

האם הזן עמיד לחיסון?

על פי הידוע עד כה, אנשים שמחוסנים נגד קורונה בחיסוני פייזר ומודרנה ובחלק מהחיסונים האחרים – מוגנים בפני כלל זני הקורונה ובהן הזן ההודי.
3 צפייה בגלריה
אלה, בת 14 מתל אביב מתחסנת
אלה, בת 14 מתל אביב מתחסנת
חיסוני הקורונה. הזנים לפי שעה אינם מגלים עמידות
(צילום: AFP)

מה ההבדל בין זן חדש למוטציה?

קיים בלבול טרמינולוגי בין השניים. מוטציה היא שינוי גנטי, ואילו זן (וריאנט) חדש של נגיף הוא וירוס שבו חל שינוי גנטי אחד או יותר. בזני הקורונה החדשים נמצאו מספר מוטציות. בזן הבריטי, למשל, נמצאו 23 מוטציות חדשות.

מה יקרה אם תצוץ מוטציה עמידה לחיסון?

חברות פייזר ומודרנה הודיעו שבזכות טכנולוגיית mRNA החדשנית ניתן יהיה לבצע בתוך כשישה שבועות שינוי בחיסון שיתאים לכל מוטציה אפשרית.

מדוע נגיף הקורונה מייצר מוטציות?

לא מדובר בתופעה יוצאת דופן: נגיפים נוטים ליצור שינויים גנטיים כל הזמן, כחלק מתהליך אבולוציוני שאמור להגביר את הישרדותם ואת התאמתם לתנאי הסביבה המשתנים. המוטציות אמורות לגרום לנגיפים להדביק יותר בקלות ולהיעשות עמידים יותר כדי שיוכלו להתפשט ככל האפשר.
על פי השערות שעדיין לא הוכחו, המוטציות הנוכחיות התפתחו אצל חולי קורונה כרוניים, שטופלו בתרופות אנטי ויראליות או בנוגדנים. וירוס הקורונה לא הושמד, כך שהמחלה הממושכת הספיקה ליצור זנים חדשים ואלימים.