בקצרה:
  • ב.מ.וו X5 ישווק בשנה הבאה גם עם הנעת מימן
  • המנוע מפיק 374 כ"ס. הפליטה תהיה מים בלבד
  • טווח הנסיעה בין תדלוקים יעמוד על כ-600 ק"מ
היסטוריה של מימן: לב.מ.וו יש היסטוריה עשירה של דגמים מונעי תא דלק. למשל ההיידרוג'ן 7 שהייתה מכונית מימן ראשונה על בסיס סדרה 7 (E65) אבל יוצרה במספרים מוגבלים, או ה-H2R, אב טיפוס למכונית מימן ששבר לא פחות מתשעה שיאי מהירות למכוניות מסוגו. אבל בניגוד למספר יצרניות אחרות, נמנעה עד כה מייצור סדרתי ושיווק לציבור הרחב.
כפי שדיווחנו לפני יותר משנה ב.מ.וו תציע - בשווקים נבחרים ובהתאם לדרישה ולתשתיות מתאימה - מכוניות עם מנועי מימן שיפותחו בשיתוף טויוטה. בעתיד יורחב השיווק גם למדינות נוספות. כעת היא חושפת פרטים ראשונים על הדגם הראשון שעושה זאת, רכב הפנאי X5 שעובר לשלב ניסויי נהיגה בכבישי אירופה לפני תחילת השיווק.
ביצועים של בנזין: היצרנית ממעטת בפרטים, אבל מדווחת כי יחידת ההנעה מפיקה 170 כ"ס בתהליך שילוב כימי בין מימן - 6 ק"ג ממנו, בצמד מיכלי קרבון-פלסטיק (CFRP) עמידים - לחמצן, כשתוצר הפליטה הוא אדי מים בלבד. ממיר מעביר את האנרגיה למנוע החשמלי עצמו או לסוללה. התפוקה המרבית של המנוע החשמלי המחובר ישירות לגלגלים עומדת על 374 כ"ס, הספק דומה למנוע שישה צילינדרים החזק ביותר של ב.מ.וו כיום. טווח הנסיעה המשוער: כ-600 ק"מ בין תדלוקים.
מה אנחנו חושבים: נדמה היה כי תעשיית הרכב הוותיק, שהתקשתה במשך שנים להחליט איזו הנעה אלטרנטיבית ראויה להחליף את מנועי הבעירה הפנימית, בחרה באופן גורף בפתרון של סוללה נטענת ומנוע חשמלי. למרות שגם פתרון תא הדלק ותיק מאוד, נשקל ברצינות ואף עלה על הכביש, זמינות רשת חשמל יצרה העדפה ברורה לפתרון ששוטף את העולם כיום. על כל מגרעותיו - תוספת משקל אדירה ותהליך הפקה מזהם.
אבל פתרון המימן - העדיף כך נראה מכל בחינה למעט זמינות תחנות תדלוק - לא נזנח לגמרי, ההיפך הוא הנכון. יונדאי, טויוטה והונדה כבר משווקות מכוניות עם הנעה כזו, ורק לאחרונה הודיעה לנד רובר כי היא בדרך לדגם משלה. האם המימן יהפוך לאלטרנטיבה של ממש? עוד מוקדם לדעת. מה שבטוח, סכומי ההימור על הפיכתו למקובל גדלים במהירות כרגע. וזה סימן טוב.