לאחר מספר ימים של עליות, הביטקוין קבע היום (ד') שיא חדש - והגיע לשווי של 66,975 דולר. בחודש אפריל האחרון הגיע לשווי שיא קודם של 64,889 דולר, אולם בתוך שבועות ספורים נפל בלמעלה מ-50% לפחות מ-30 אלף דולר ומאז חווה עליות וירידות חדות במיוחד.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בדומה למקרים עברו, גם הפעם שבירת השיא מביאה איתה גלי עליות במרבית המטבעות הגדולים הנוספים בשוק: האית'ריום עולה בכ-7% ונסחר סביב 4,050 דולר; XRP עולה בלמעלה מ-5% ועומד על כ-1.14 דולרים וקרדאנו מקפץ בכ-4% ונמצא כעת סביב 2.2 דולרים. גם הדוג'קוין, המטבע החביב במיוחד על המיליארדר אילון מאסק, קפץ בשיעור של כ-4% וכעת נסחר סביב 0.25 דולרים.
2 צפייה בגלריה
ביטקוין
ביטקוין
ביטקוין
(גטי)
הסיבה העיקרית שמיוחסת לעלייה הנוכחית בשווי הביטקוין היא שהרשות לניירות ערך האמריקנית (SEC) איפשרה לראשונה את הנפקתן של קרנות סל (ETF) של חוזים עתידיים על מחיר המטבע, אשר הראשונה שבהן, ProShares Bitcoin Strategy ETF, החלה להיסחר אתמול תחת הסימול BITO וסיימה את יום המסחר הראשון שלה בעלייה של כ-5%.
לטענת סוכנות הידיעות בלומברג, הקרן הספיקה להיסחר בשווי כולל של מיליארד דולר, מה שהופך אותה לקרן השנייה הכי נסחרת בהיסטוריה ביומה הראשון בבורסה.

נועדה לאפשר חשיפה לביטקוין, מבלי להחזיק בו

מה זה בעצם אומר? קרן סל היא קרן נאמנות נסחרת שמחזיקה בנכסים פיננסיים כלשהם, לצורך העניין ביטקוין, ומאפשרת לקהל הרחב להחזיק באחוזים מאות נכסים באמצעות הבורסה וליהנות או להפסיד מעלייה או מירידה בשוויים. למעשה, קרנות מחקות ביטקוין קיימות כבר בארצות רבות בעולם, אולם זו תהייה הפעם הראשונה שתקום כזו בארה"ב.
אולם כאמור, הקרן המחקה שהחלה להיסחר היא לא סתם קרן מחקה של ביטקוין, אלא קרן סל של חוזים עתידיים על ביטקוין. כלומר, האדם אשר קונה את אותה ETF, למעשה קונה חוזה שמחירו משקף את מחיר הביטקוין בעתיד ולא את הנכס עצמו.
בסופו של דבר, המכשיר לא נועד על מנת "להמר" על עלייה או על ירידה במחיר של הביטקוין יותר מאשר מסחר רגיל בביטקוין, אלא להנגיש את החשיפה למטבע הווירטואלי הפופולרי גם לסוחרי הבורסה הקיימים, מבלי הצורך להחזיק פיזית במטבעות וירטואליים. למעשה, מכיוון שמדובר בחוזה עתידי, גם הקרן עצמה אינה מחזיקה במטבע בעצמו בשום שלב.
זאת גם אחת הסיבות שהרשות לניירות ערך האמריקנית אכן איפשרה את כניסתן של אותן קרנות לשוק, שכן הן לא דורשות אחזקה בפועל של מטבעות וירטואליים - שוק שאינו מפוקח בארה"ב - אלא רק מאפשרות חשיפה אליו. כלומר, זו סוג של דרך "לזרוק עצם" לסוחרים ולאפשר השקעה במטבעות וירטואליים מבלי בפועל לאפשר זאת באופן ישיר.
2 צפייה בגלריה
גארי גנסלר, יו"ר הרשות לניירות ערך האמריקנית
גארי גנסלר, יו"ר הרשות לניירות ערך האמריקנית
משנה כיוון או "זורק עצם?". גארי גנסלר, יו"ר הרשות לניירות ערך האמריקנית
(צילום: AP)
אחת הביקורות כלפי המהלך הוא שבניסיון למתן סכנות הקיימות בשוק, בראשן "מניפולציית מחירים", כניסתן של אותן קרנות כגורם נוסף בתהליך יכולה להשפיע בפועל על שוק הקריפטו ועל המחיר של הביטקוין.
במקביל, יכולות להיות כל מיני סכנות ועלויות שכרוחות בהשקעה בקרן סל שמתמקדת בחוזים עתידיים, אחת העיקריות שבהן היא עלויות ה"גלגול" שנובעות מכך שצריך בכל תקופת זמן למכור את החוזה שצפוי לפוג ולקנות את החוזה הבא, אם אכן רוצים להחזיק במכשיר הפיננסי לאורך זמן. בנוסף, כל השקעה בקרן סל, עתידית או רגילה, כרוחה כמובן בתשלום דמי ניהול למנהלי הקרן.

"צפויים לראות גדילה משמעותית בנפחי המסחר"

יובל רואש, מנכ"ל חברת המסחר במטבעות וירטואליים ביטס אוף גולד (Bits of Gold), הסביר את הגל הירוק ששוטף את השוק ברגעים אלו: "כפי שקורה בכל שבירת שיא, אנחנו צפויים לראות גדילה משמעותית בנפחי המסחר ועלייה בקניות, שימשיכו לייצר עוד ביקושים והם ייצרו עלייה במחיר ובשימוש של הביטקוין. כמו כן, אימוץ הביטקוין בידי חברות ענק כמו וריפון, מאסטרקארד, ויזה ופייפאל בפלטפורמות שלהם, מחזקת עוד יותר את מעמד הביטקוין ושל מטבעות דיגיטליים כאמצעי התשלום של העתיד הכלכלי העולמי.
"אנחנו מעריכים שהביקושים ילכו ויגדלו ולכן גם שווי המטבעות הדיגיטליים ובראשם הביטקוין ימשיכו לעלות בתקופה הקרובה. עם זאת, צריך להבין שהשקעה בשוק המטבעות הדיגיטליים כרוך בסיכון מסויים, ולכן אנחנו ממליצים לקרוא ולהעמיק לפחות ברמה בסיסית לפני שממהרים להיכנס להשקעה, במיוחד אם זה מטבע שהוא לא מהמטבעות המובילים. כמו כן, חשוב מאוד גם לחקור על הגוף שממנו קונים ולוודא שהוא גוף אמין ומפוקח".
שי דתיקה, מייסד ומנכ"ל חברת הקריפטו INX, הוסיף: "אם בעבר דובר על מחסומים פסיכולוגים בשווי הערך נדמה כי אלו נעלמו כלא היו. תחום המטבעות הדיגיטליים מקבל הכרה של הרגולטורים השונים בעולם ומקבל הגדרות ברורות של מה מותר ושל מה אסור. אין ספק כי העולם הפיננסי כולו כפי שאנו מכירים היום יעבור בשנים הקרובות להיסחר על הבלוקצ'יין".
אבי סלמה, מנכ"ל הנציגות הישראלית של הבנק השווייצרי הייפוסוויס (Hyposwiss): "בעוד גופי הרגולציה בישראל ממשיכים להישאר מאחור, הביטקוין שובר שיאים בזה אחר זה. אין ספק שעליות לצד ירידות יימשכו ותמיד יהיו ספקנים לעומת תומכים נלהבים. אך כשמביטים אל הזהב החדש בדמות הביטקוין ואל הרגולציה העולמית אשר מתבהרת לה אט-אט - רואים כי מדובר במהפכה בכלכלה המסורתית, מהפכה אשר מדינות שלא ייקחו בה חלק ימצאו את עצמם מחוץ לקרון שמאיץ את תנועתו לעתיד שנכתב ברגעים אלו".
פורסם לראשונה: 17:00, 20.10.21