מדד המחירים לצרכן בארה"ב עלה בחודש דצמבר בשיעור של 7% בחישוב שנתי, בהתאם לתחזיות. מדובר בקפיצה החדה ביותר מאז 1982, אז היה רונלד רייגן הנשיא מטעם המפלגה הרפובליקנית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי הודעת משרד העבודה האמריקני, מדד המחירים לצרכן האמריקני (CPI) עלה בשיעור של 0.5% בחודש שעבר בהשוואה נובמבר, לעומת תחזית שעמדה על 0.4%. בחודש שעבר נרשמה עלייה של 0.8% בחישוב חודשי ושל 6.8% בחישוב שנתי.
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מסיבת עיתונאים חוגג את אישור תוכנית ה תשתיות ב קונגרס
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מסיבת עיתונאים חוגג את אישור תוכנית ה תשתיות ב קונגרס
נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן
(צילום: רויטרס )
ללא מחירי המזון והאנרגיה, מדד הליבה עלה ב-0.6% בדצמבר ובקצב שנתי של 5.5%, בהתאם לתחזית החודשית ומעט מעל לתחזית השנתית, שעמדה על 5.4%.
ברקע, הבנק המרכזי של ארה"ב, הפדרל ריזרב (פד), אותת מספר פעמים במשך השנה שהוא מתכוון להעלות את שיעור הריבית האפסית כיום, בין היתר על מנת להתמודד עם שיעורי האינפלציה הגואים.
בחודש שעבר הותיר הפד את הריבית על שיעור אפסי של 0%-0.25%, אולם הודיע כי הוא מתכנן לסיים את תוכנית רכישות האג"ח עד מרץ 2022 וכי הוא צופה שלוש העלאות ריבית ב-2022. במקביל, הודיע הפד, בראשות היו"ר ג'רום פאוול, על האצת הקצב של צמצום תוכנית ההרחבה הכמותית (QE) - התמיכה העצומה שהעניק הבנק למשק האמריקני לאורך כל תקופת משבר הקורונה.
2 צפייה בגלריה
ג'רום פאוול
ג'רום פאוול
צפויות 3 העלאות ריבית ב-2022. יו"ר הפד, ג'רום פאוול
(צילום: AP)
גם בעולם הבעיה דומה והחלו סימנים המעידים על העלאת ריבית הולכת וקרבה. המעצמה הראשונה שהעלתה ריבית הייתה בריטניה, כאשר הבנק המרכזי במדינה הפתיע עם העלאת ריבית ל-0.25% כבר בחודש שעבר בשל שיעורי האינפלציה הגבוהים שהגיעו אז ל-5.1%.
ההערכות של כלכלנים ברחבי העולם הן שהמחירים ברוב המדינות ימשיכו לעלות, חרף התפשטות זן האומיקרון, ואולי דווקא בגללו, שכן הפקקים בהובלות בים והמחסור במוצרים רבים נמשך ועלול אף להתגבר בשל העלייה בתחלואה והישארותם של מאות מיליוני עובדים ברחבי העולם בבתיהם בשל הזן המדבק מכל קודמיו.
בינתיים בישראל, הוועדה המוניטרית של בנק ישראל הותירה בשבוע שעבר את שיעור הריבית הבסיסי בישראל על 0.1% לשנה. ריבית הפריים תישאר לכן בשיעור של 1.6% לשנה. בנק ישראל העלה אומנם את תחזית האינפלציה לשנת 2021 ל-2.4%, שבה חסר עדיין מדד אחד של דצמבר להשלמת התמונה, אולם באופן מאוד אופטימי הותיר את התחזית לשנת 2022 על שיעור של 1.6% וב-2023 הוא צפוי לעמוד על 2%.
ביום שישי תפרסם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בישראל את שיעור האינפלציה בחודש דצמבר ובכל שנת 2021. ההערכות של המוסדות הפיננסיים היו שמדד חודש דצמבר עדיין יהיה מתון ויעלה רק בכ-0.1 אחוזים, זאת בשל הוזלות ניכרות שנרשמו בעיקר במחירי הדלק (ירידה ב-24 אגורות, לפני ירידה בעוד אגורה בינואר), ובין השאר בנסיעות לחו"ל. המדד השנתי בישראל יסתיים כנראה בסביבות 2.5 אחוזים, הגבוה ביותר בעשור האחרון.
בבנק ישראל צופים דווקא רגיעה בעליות המחירים בשנת 2022 וצופים מדד שנתי של 1.6 אחוזים, אולם בחלק מהמוסדות הפיננסיים חוששים מאינפלציה גבוהה בהרבה, נוכח גל עליות המחירים שעליהם הכריזו חברות, חנויות ובתי עסק בימים האחרונים. הדוגמאות המובהקות ביותר הן אסם, מקדונלד'ס וגלידה גולדה, שבחרו להעלות מחירים בצורה משמעותית.
כבר בינואר ידוע על התייקרויות רבות, בהן של הארנונה בממוצע ב-1.92%, מחירי החשמל בכ-4.9%, המשקאות הממותקים בעשרות אחוזים, מוצרי חלב ב-9%-3% ועשרות מוצרים אחרים. כמו כן ידוע שמסעדות ובתי קפה מעלים מחירים בשל התייקרות מוצרי מזון וכלים חד-פעמיים.