בשנת 1620 הפליגה הספינה מייפלאואר מאנגליה אל חופי יבשת אמריקה, כשהיא נושאת על סיפונה את מי שיכונו לימים "האבות העולים" (Pilgrim Fathers) של ארה"ב. 401 שנה לאחר מכן, יצאה השבוע לדרכה ספינה אוטונומית בשם Mayflower Autonomous Ship במטרה לעשות את אותו מסלול בדיוק - מפלימות' שבאנגליה אל פלימות' שבמסצ'וסטס, ארה"ב.

עוד כתבות בערוץ דיגיטל:

Mayflower Autonomous Ship (או בקיצור MAS) הפליגה כשהיא ריקה מבני אדם. במקום קברניט ומלחים, היא מסתמכת על ניווט מבוסס בינה מלאכותית, מידע לווייני, 50 חיישנים ושש מצלמות. המסע שלה לארה"ב יימשך שלושה שבועות ובמהלכו היא תערוך - ללא מגע יד אדם - שורה של ניסויים מדעיים במטרה לסייע למדענים להבין לעומק את הגורמים המשפיעים על מצב האוקיינוס, פיזור מיקרו-פלסטיק בים, השפעות שינוי האקלים ושימור בעלי החיים הימיים.
1 צפייה בגלריה
Mayflower Autonomous Ship
Mayflower Autonomous Ship
Mayflower Autonomous Ship
(צילום: IBM)
MAS פותחה על-ידי חטיבת המחקר של IBM בשיתוף עם ארגון המחקר הימי ProMare. הפרויקט נועד לסייע בפיתוח מערכות בינה מלאכותית וניווט אוטונומי ויישומים שונים של עיבוד נתונים בענן הניתנים לשימוש במגוון תעשיות כמו ספנות, אנרגיה, טלקומוניקציה, ביטחון והגנה, דיג וחקלאות.
מייפלאואר המקורית הייתה ספינת מפרש מעץ באורך של 30 מטר, שהפליגה במהירות של שלושה קשר (6 קמ"ש). ל-102 הנוסעים שלה - בהם 19 נשים ו-33 ילדים - לקח חודשיים לעשות את המסע לאמריקה. אחותה הקטנה והאוטונומית, לעומת זאת, היא כלי הרבה יותר מהיר ויעיל: אורכה 15 מטר, רוחבה 6.2 מטר והיא שטה במהירות של 10 קשר (כ-18.5 קמ"ש). במקום מפרשים, היא מסתמכת על מנוע חשמלי היברידי שמונע באמצעות אנרגיה סולארית.
והנה משהו שהקרובים המודאגים של נוסעי המייפלאואר המקורית בטח היו שמחים אם היה קיים ב-1620: IBM הקימה אתר מיוחד שבו ניתן לעקוב אחרי המסלול של הספינה, לבדוק באיזו מהירות היא שטה, לברר מה תנאי מזג האוויר ואפילו לצפות בשידור חי כיצד היא מפלסת את דרכה בין הגלים.