שבת שבתון

יום כיפור נקרא בתורה "שבת שבתון". השביתה בו כפולה ומכופלת: גם שביתה ממלאכה כבכל השבתות, וגם שביתה מעיסוקים גשמיים אחרים – אכילה ושתייה, רחיצה וסיכה, נעילת הסנדל ותשמיש המיטה. השביתה הכללית היא המסגרת המאפשרת להתפנות לדברים החשובים של היום הזה. לתוכה יש לצקת את התכנים החיוביים של החג.
מלאכה: שביתה ממלאכה נוהגת ביום כיפור כבכל שבת. גם שאר האיסורים המיוחדים ליום כיפור נוהגים בכל פרק הזמן הזה. יש לסיים את הסעודה המפסקת עד זמן הדלקת נרות.
הכול על יום כיפור - בעמוד מיוחד:
רכיבה על אופניים וצפייה בסרטים נכללים באיסורי המלאכה, אף כי אינם החמורים שבהם. גם יידוי אבנים אסור, והאיסור אף חמור יותר מכיוון שזו גם עבירה שבין אדם לחברו, ולפעמים יש בה גם סכנת נפשות. מי שלא מוצא את מקומו בבית הכנסת, עדיף שינצל את הזמן הפנוי לקריאה ולימוד, שיחת רעים בעניינים העומדים ברומו של אדם ועולם, התבוננות עצמית והתכנסות פנימה.
2 צפייה בגלריה
תשליך לפי מנהג חסידים, בערב יום כיפור
תשליך לפי מנהג חסידים, בערב יום כיפור
תשליך לפי מנהג חסידים, בערב יום כיפור
(צילום: EPA)
אכילה ושתייה: לפי ההלכה יש להימנע מלאכול ומלשתות כל דבר, ורצוי להימנע גם מצחצוח שיניים ושטיפת הפה. תענית יום כיפור אינה דוחה "פיקוח נפש", ולכן, חולים הנזקקים לתרופות, או החייבים לאכול, נשים בהיריון, יולדות ומניקות, חיילים בתפקיד שיש חשש שיתייבשו או שלא ימלאו תפקידם כיאות – כל אלה יתייעצו עם המומחים בדבר מידת הצורך שלהם בהיתר, ועם מורי-הוראה בדבר היקף ההיתר.
כך אוכלים ושותים לשיעורים: כל 9 דקות: אכילה עד 27 גרם אוכל (כשני ביסקוויטים או בגודל קופסת גפרורים מלאה), שתייה עד 37 מ"ל. נכון להכין מראש כוס מדידה עם סימון לשיעורים אלה. מי שחייב לאכול ולשתות לשיעורין, מומלץ להתחיל בתחילת הצום ולא לחכות למצב שבו יצטרך לשבור את הצום לגמרי.
רחיצה וסיכה: יש להימנע מלהתרחץ, ואין למרוח קרמים ומשחות.
מותר ליטול ידיים אחרי השינה ואחרי שירותים – אך לא מעבר לכף היד. מותר לנקות תינוקות ככל הנצרך, גם אם במהלך שטיפת התינוק וניקויו גם ידי המטפלים נרטבות במים ובסבון.
נעילת הסנדל: אין לנעול נעלי עור. מקובל להתיר נעילת נעלי בד או פלסטיק. נעלי התעמלות עשויות עור אסורות באותה מידה ככל הנעליים. מי שנזקק ללכת למרחק, ללכת ברחוב מלוכלך או לעבוד במשימה המצריכה נעליים, כחיילים ואחיות, ואין לו תחליף יעיל, רשאי לנעול נעליים בדרך או במשך המשימה.
תשמיש המיטה: מלבד איסור יחסי אישות, יש להימנע גם מכל יחסי קירבה בין איש לאשתו, בדומה להלכות הנהוגות בעת נידתה.
כלל גדול בהלכות יום כיפור – האיסורים חמורים מן המצוות החיוביות, ולכן כשצריך לבחור יש להעדיף להימנע מן האיסורים. לדוגמה: עדיף להימצא במנוחה בבית ולצום צום מלא, מאשר ללכת לתפילה במחיר של הפסקת הצום, ואפילו אם מדובר על אכילה ושתייה בשיעורים מוגבלים.

לפני ה' תטהרו

ערב יום כיפור: בבוקרו של יום מקצרים באמירת סליחות. נהוג לטבול במקווה, או במקור מים חיים – במעיין, בנחל זורם או בים. בכך מקיימים את ההקבלה של המשנה: "מה מקווה מטהר את הטמאים, אף הקדוש-ברוך-הוא מטהר את ישראל" (יומא, פרק ח').
2 צפייה בגלריה
בצל מגבלות הקורונה. תפילת נעילה המונית בכיכר דיזנגוף
בצל מגבלות הקורונה. תפילת נעילה המונית בכיכר דיזנגוף
כך זה נראה בתפילת נעילה: כיכר דיזנגוף
(צילום: מוטי קמחי)
תפילת מנחה: מקדימים להתפלל מנחה. בתפילת המנחה אומרים בפעם הראשונה "וידוי", כדי להגיע לסעודה המפסקת אחרי וידוי ראשון. במשך היממה של יום כיפור מגיעים בסך הכול לעשרה וידויים.
וידוי: הווידוי, לדעת הרמב"ם, הוא המצווה העיקרית של התשובה והכפרה. לכל הדעות, מדובר בתנאי הכרחי לקיומה של תשובה ולכפרת עוונות. המתוודה מונה את חטאיו, מביע חרטה עליהם ומבקש כפרה.
הנוסח הבסיסי ביותר של הווידוי נאמר על ידי הכהן הגדול: "חטאתי, עויתי, פשעתי לפניך". כיום, הנוסח הקצר של הווידוי הוא נוסח פיוטי: "אשמנו, בגדנו, גזלנו..." המסודר לפי 22 אותיות האל"ף-בי"ת. הנוסח המורחב ליום כיפור: "על חטא שחטאנו לפניך..." מסודר על פי אל"ף-בי"ת כפול, ובסופו עוד רשימה הממיינת את החטאים לפי סוג העונש שנקצב להם בתורה. יש הנוהגים להוסיף ולפרט, מעבר לנוסח הפיוטי, גם רשימה ממשית של חטאים שחטאו וזכורים להם.
סעודה מפסקת: הסעודה האחרונה לפני הצום. יש לסיימה עד זמן הדלקת נרות. זו סעודת חג לכל דבר. יש מצווה לאכול בערב יום כיפור במשך כל היום, כדי להתכונן לקראת הצום, ובמיוחד בסעודה זו. מנהגי האכילה בסעודה זו הם שילוב בין מסורות עדתיות ומשפחתיות, לבין שלל עצות כמו-רפואיות של "מה כדאי" ומה בריא לאכול לפני הצום.
הדלקת נרות: מדליקים נרות כבכל ערב שבת וחג, מברכים "להדליק נר של יום כיפור" ו"שהחיינו". מקובל להשאיר גם נר שידלוק במשך כל היום, ובו ישתמשו להבדלה במוצאי היום. יש הנוהגים להדליק נרות לזיכרון הנפטרים, שאת זכרם יעלו בתפילה ב"הזכרת נשמות".
יש הלובשים בגדי לבן ורבים נוהגים להתעטף בטלית גם בערב, שלא כבשאר ימות השנה.

תפילות – כללים כלליים

כל נדרי: מנהג רוב עדות ישראל לפתוח את תפילת יום כיפור ב"התרת נדרים" קיבוצית, כאשר החזן ושניים מחשובי הקהל משמשים מעין בית דין, והם מתירים לכל הציבור את נדריהם. השאלה אם ההתרה הזאת מועילה מבחינה הלכתית לפטור אדם מהתחייבויותיו המילוליות לא הוכרעה, וודאי שאינה פוטרתו מחובות ממוניים.
על אף מעמדה המסופק מבחינת דיני נדרים, אין ספק שהתפילה הזאת הפכה להיות סמל רב-עוצמה של יום כיפור. הן מצד מיקומה בפתחו של היום, הן בשל התכנסות כל הקהל, הן מצד המטען הרגשי וההיסטורי של הדורות שהיא נושאת, והן בתוכנה – התחושה של ההזדכות מכל ההתחייבויות הקודמות והתקווה לפתוח דף חדש, נקי וחלק.
ערבית: התפילה הקבועה של כל ערב, בשינויים המתבקשים לכבוד יום כיפור. השינויים הבולטים: אמירת "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד" בקריאת שמע, בקול רם. תפילת העמידה הכוללת קדושת היום של יום כיפור, ואמירת פיוטים, סליחות ווידוי אחרי תפילת העמידה. יש המוסיפים גם אמירת שירי הייחוד והכבוד ומזמורי תהלים.
שחרית ומוסף: כבכל שבת ויום טוב, בשינויים המתבקשים לכבוד יום כיפור. גם בשחרית וגם במוסף מתוודים – הן בתפילת היחיד והן בחזרת הש"ץ. קריאת התורה ליום כיפור – בחומש ויקרא, תיאור עבודת הכהן הגדול בכפרת המקדש. בספר השני קוראים מחומש במדבר, את קורבנות המוסף של היום. ההפטרה – מישעיהו, על דמותו הראויה של יום הצום.
בתפילת מוסף אומרים שליח הציבור והקהל עימו את "סדר העבודה" של הכהן הגדול. אחרי קריאת התורה ולפני מוסף – הזכרת נשמות.
מנחה: בתפילת מנחה קוראים בתורה את פרשת העריות בחומש ויקרא. ומפטירים – ספר יונה, הוא סיפור התשובה הגדול של אנשי נינווה. גם במנחה שני וידויים. ממעטים בסליחות ובפיוטים כדי להזדרז ולהתחיל נעילה מבעוד יום.
נעילה: יום כיפור הוא היחיד בשנה שבו נוספת תפילה חמישית, לחתימתו של יום. מתחילים להתפלל אותה "כשהחמה בראש האילנות" ומסיימים עם צאת הכוכבים. מרבים באמירת שלוש-עשרה מידות, ומשפטי ה"כתיבה לחיים" מוחלפים ב"חתימה לחיים" – "נחתם" במקום "נכתב", "חתמנו" במקום "כתבנו", "וחתום" במקום "וכתוב". משתדלים להספיק ברכת כהנים לפני השקיעה, ומסיימים בתקיעה גדולה בקדיש האחרון – עם צאת הכוכבים.
מוצאי יום כיפור: עם סיום יום כיפור מתפללים ערבית, כבכל מוצאי שבת וחג. רבים נוהגים לקיים "קידוש לבנה". הבדלה – בלי בשמים. רק יין ונר – שאותו משתדלים להדליק מנר שדלק במשך כל יום כיפור.
סוכה: רבים נוהגים להתחיל מיד אחרי הסעודה לעסוק במצוות סוכה, לקיים "ילכו מחיל אל חיל".

המתפלל ביחידות:

אם אתם לא בקו הבריאות, שומרים את הכוחות לצום עצמו, מתרחקים מהשמש הקופחת או סתם חלשים – אלה כללי התפילה עבור מי שלא מתפלל במניין.
הרב הראשי לישראל, דוד לאו: המתפלל ביחיד יאמר י"ג מידות רק בניגון הטעמים, כקורא בתורה. וידוי וכן "אבינו מלכנו" אומר כרגיל, וכן הזכרת נשמות.
נכון להוסיף בכל התפילות "אל נא רפא נא תחלואי גפן פורייה", המיוסדת על פי המשנה במסכת תענית.
בניגוד לרב יוסף צבי רימון, הסבור כי ניתן לומר "כל נדרי" ללא המשפט "מיום כיפורים שעבר עד יום כיפורים זה" וכו', סובר הרב אורן דובדבני כי המתפלל ביחידות יתחיל בתפילה זכה, אך אינו אומר "כל נדרי" כיוון שיש לזה דין של התרת נדרים הצריך בית דין. אם יש בבית יותר מארבעה גברים יכולים לאומרו ויכוונו שכל השלושה מתירים לאחד. מי שעושים כן, יאמרו "כל נדרי" לפני שקיעת החמה.
ברכת "שהחיינו" יש לומר לפני שקיעת החמה, ובזה מקבל את קדושת היום. והנשים אומרות אותה בשעת הדלקת הנר.
מיד לאחר תפילת עמידה של ערבית יכול לומר את סדר הסליחות המצוי במחזור. את י"ג מידות יכול לדלג או לומר בטעמים כקורא בתורה. לאחר מכן יאמר שוב את סדר הווידוי, ואם יש בקשות בארמית יש לדלג ולא לאומרן. וכן הדין בכל פעם שיש סליחות במחזור. בכל פעם לאחר תפילות העמידה ראוי לחזור שוב ולומר את סדר הווידוי.
אפשר לומר יזכור ביחיד, ואז ידור צדקה עבור נשמות הנפטרים.
אפשר לומר את סדר העבודה ואפשר אפילו לכרוע, אך לא חייבים לעשות זאת על מחיצה כדרך שעושים בציבור בבית הכנסת.
אפשר לומר ביחידות את כל הפיוטים שיש בחזרת הש"ץ (ללא שום ברכות).
להיזהר להתפלל תפילת נעילה בזמן ("כשהחמה בראש האילנות". לאחר השקיעה אפשר לומר את פסוקי "שמע ישראל" ושבע פעמים "ה' הוא האלוקים").
יחיד יכול לתקוע בשופר 21 דקות אחרי השקיעה (השקיעה בתל אביב היא ב-18:21). לאחר תפילת ערבית ביחידות, אומרים קידוש לבנה.
הבדלה ועשיית מלאכה מותרות רק 33 דקות אחרי השקיעה.

הסדרי תחבורה ותעופה

חברות האוטובוסים הגדולות "אגד" ו"דן", כמו יתר החברות, יפסיקו את פעילותן בהדרגה ביום ג', עד השעה 14:00. האוטובוסים ישובו לפעול בהדרגה בצאת יום הכיפורים (יום ד').
ברכבת ישראל הודיעו כי בערב החג תופעלנה רכבות הנוסעים בין השעות 13:00-6:00 (בקירוב) במתכונת מתוגברת, המבוססת על לוחות זמנים של ימי שישי, בתוספת שירות רכבתי בין תחנות נהריה-חיפה-תל אביב-נתב"ג-מודיעין, וכן בין תחנות כרמיאל-חיפה-תל אביב-באר שבע.
בין חיפה לתל אביב תעמוד תדירות הרכבות על שתי רכבות מדי שעה, לכל כיוון. יוארך מסלול הקו הנוסע בין תחנות נתניה-תל אביב-לוד-בית שמש, ורכבות בקו זה יתחילו את נסיעתן ויסיימו אותה בתחנת חדרה מערב (במקום בנתניה).
בנוסף, תופעלנה רכבות בקווים הפועלים מדי יום שישי: ירושלים יצחק נבון-הרצליה, ירושלים יצחק נבון-מודיעין מרכז, נתניה-תל אביב-רחובות, באר שבע-אופקים-נתיבות-שדרות-אשקלון, הרצליה-תל אביב-ראשון לציון (משה דיין)-אשקלון, וכן בין בית שאן לחיפה (חוף הכרמל). ביום הכיפורים עצמו לא יפעלו הרכבות עד לצאת יום הכיפורים.
כלל הטיסות ייפסקו עד השעה 14:00 ביום שלישי, וישובו להמריא ולנחות ב-22:30 ביום רביעי. ברשות שדות התעופה סיפרו היום כי בחגי תשרי התשפ"ג חוזרים שיאי תנועת הנוסעים בטיסות בינלאומיות. רשות שדות התעופה נערכה לתנועת נוסעים מוגברת. בחודש אוקטובר צפויים לעבור בנתב"ג כ-2 מיליון נוסעים בטיסות בינלאומיות.
מנהרות הכרמל ייסגרו לתנועה ביום הכיפורים החל מיום ג' בשעה 15:00 ועד ליום ד' בשעה 21:00. לא תתאפשר כניסת כלי רכב, רוכבי אופניים והולכי רגל.
בחופי הרחצה לא יינתנו שירותי הצלה במהלך החג כולו. במד"א הכריזו כוננות גבוהה לקראת יום כיפור, ומבקשים מהציבור לנקוט משנה זהירות ולפנות את הדרכים לרכבי ההצלה. מדי שנה, מדווחים שם, רבים מהמטופלים הנזקקים לשירות רפואי הם מתפללים שחשים ברע עקב הצום; רוכבי אופנים, קורקינטים וגלגיליות שנפצעים במהלך הרכיבה; ילדים ופעוטות שמשחקים ללא השגחת מבוגרים – ונשים בהיריון מתקדם עם צירי לידה. במד"א פונים לגבאי בתי הכנסת להכין מראש ובטרם כניסת החג מכשיר טלפון חכם לחירום שיאפשר להזעיק את כוחות מד"א.

מזג האוויר: הקלה בעומס החום

בצום יום הכיפורים צפויה ירידה בטמפרטורות, ומחר (יום ד') קיים סיכוי לגשם מקומי קצר אחר הצהריים במזרח הארץ. בסוף השבוע צפויה הקלה משמעותית בחום.
הטמפרטורות החזויות להיום והלילה: ירושלים 20-29, תל אביב 23-29, חיפה 22-27, צפת 21-26, קצרין 20-32, טבריה 22-36, נצרת 20-31, עפולה 21-33, בית שאן 22-37, לוד 23-31, אשדוד 21-30, עין גדי 29-37, באר שבע 19-32, מצפה רמון 22-29, אילת 27-38.
פורסם לראשונה: 05:10, 27.09.20