מכוניות משפחתיות אומנם איבדו במהלך השנים חלק לא קטן מנתח השוק האדיר בו החזיקו באופן היסטורי, לטובת רכבי פנאי עם פוזה קרבית ושימושיות, אבל הן לא נעלמו מהנוף. ולא רק שהן עדיין נחשבות למאוד פופולריות, יש להן יתרונות ברורים על פני כל הכאילו-ג'יפונים. בדרך כלל הן נוחות יותר לנסיעה, חסכוניות יותר, בעלות יכולת דינמית עדיפה שמתבטאת גם בפוטנציאל התמודדות עדיפה במצבי חירום.
ובכלל, זו עדיין קטגוריה גדולה וחשובה בשוק הרכב האירופאי והישראלי, ומאוד רלוונטית עבור היצרניות המכירות ברווחי העתק שהיא מזרימה להן. מה שמבטיח את המשך פיתוחן, שיפורים ללא הרף ומגוון רחב מאוד עם מספר מתחרות סופר-איכותיות.
רוצים לדעת מה אנחנו - וכתבי הרכב החשובים בעולם - חושבים עליהן? מנוע חיפוש החדש של ynet מסכם עבורכם יתרונות וחסרונות.
בין מומחי הרכב שהערכתם לכל דגם ב"מנוע חיפוש" נלקחה בחשבון, כתבי הרכב של המגזינים אוטוקאר, אוטואקספרס וטופגיר הבריטיים, אוטו, מוטור וספורט ואוטובילד הגרמניים, קאראדוויז האוסטרלי, רואד אנד טראק, קאר אנד דרייבר ומוטורטרנד האמריקאיים ואחרים.

6 צפייה בגלריה
טויוטה קורולה
טויוטה קורולה
(צילום: ניר בן זקן)
המשפחתית היפנית והמכונית הנמכרת בעולם מוצעת כיום בשלוש תצורת מרכב. סדאן עם ארבע דלתות לשוק מוסדי ולקוחות שמרניים, האצ'בק נאה על חמש דלתות למי שמוכן להעז וסטיישן סופר שימושית. כולן עם מנוע היברידי מודרני צנוע-ביצועים אך חסכוני (מאוד) בצריכת דלק, יתרונה הגדול על פני מתחרותיה הישירות. מנוע בנזין "רגיל" מוצע רק בסדאן עבור קציני רכב שמרניים, ורכישת גרסה זו בפירוש פחות מומלצת.
הקורולה הנוכחית נחתה אצלנו לפני כמעט שנתיים וחצי, וכיום אינה יכולה להיחשב כמתקדמת במיוחד וסובלת בעיקר מסביבת נהג פשוטה למדי. אבל מרחב המחיה לנוסעים טוב והיא אינה מגושמת ונרפית כבעבר, עם איכות נסיעה ונוחות ששופרו משמעותית, ועדיין נחשבות מהטובות בקטגוריה.
בשורה התחתונה, אם אתם מחפשים משפחתית ורוצים ראש שקט מבחינת אמינות, סחירות ולא פחות חשוב, צריכת דלק, זו האופציה הטובה ביותר. רק אל תשתכנעו קצין הרכב שלכם יסביר שכדאי לכם עם מנוע בנזין. הוא מטעה.

6 צפייה בגלריה
סקודה אוקטביה
סקודה אוקטביה
(צילום: ניר בן זקן)
המשפחתית הצ'כית היא אולי המכונית החשובה ביותר עבור סקודה. מכיוון שהיא הדגם הנמכר ביותר שלה, וגם מכיוון שסייעה רבות למיצוב מחודש ומשופר של המותג לאחר רכישתו המתוקשרת והמלאה על-ידי קונצרן פולקסווגן בשנת 2000, כעשור לאחר שקונצרן הענק הגרמני החליט להגדיל את הנתח שהחזיק בו. כיום זהו כבר דור רביעי בשושלת השומר על יתרונות הדגם מאז שהושק - מרחב מחיה הטוב בקטגוריה ותא מטען עצום ממדים.
בדור הנוכחי שופרו מספר אלמנטים הנוגעים לתפעול הרכב, ובהתאם הפכה סביבת הנהג לאיכותית ועדכנית יותר, הגם שתפעול המערכות עדיין מסורבל מדי. האוקטביה מצוידת באותם מנועי בנזין מוגדשים ומוכרים שמנסים שלא לפגר אחר טרנד החסכון וצמצום הזיהום, אך עושים זאת באופן שהופך אותם לחלשים מדי. בנוסף, הם כוללים אמנם מערכת היברידית קלה שמשפרת (במעט) את צריכת הדלק ומקטינה כך את הזיהום הנפלט, אך האוקטביה בפירוש אינה חסכונית כמו מתחרות היברידיות מודרניות.
שורה תחתונה? עדיין המכונית המשפחתית המועדפת למרבית הרוכשים, אך כזו שמאבדת במהירות את היתרון בו החזיקה עקב יחידות הנעה לא מתקדמות מספיק.

6 צפייה בגלריה
יונדאי איוניק
יונדאי איוניק
(צילום: ניר בן זקן)
המשפחתית המצליחה של יונדאי נחתה אצלנו לראשונה ב-2017, עברה עדכון קל ב-2019 והפכה ללהיט מכירות בשוק המקומי. היתרונות שהעניקו לה את ההצלחה המרשימה היו בין היתר יחידה היברידית חסכונית שלא התפשרה על ביצועים, מראה מיוחד, תא נוסעים שימושי ואבזור ראוי הכולל בין היתר מערכות בטיחות מתקדמות. סביבת הנהג אמנם אינה מהאיכותיות בקטגוריה ושדה הראיה לאחור נפגם כתוצאה מפס לאורך השמשה האחורית, אך היא אחת היותר טובות בסביבה מבחינה דינמית, עם נוחות נסיעה יותר מסבירה.
האיוניק אמנם כבר אינה צעירה, וביונדאי כבר הכינו מחליפה מתבקשת. גם התפתחות החטיבה הכל חשמלית בקונצרן (איוניק) צפויה להשפיע על זהות המחליפה ומועד האירוע, אבל עדיין, למרות גילה הוותיק, היא מהטובות שיש. משפחתית ראויה, נאה, שמשלבת ביצועים וחיסכון ואהובה מאוד בסביבה המוסדית. קחו רק בחשבון שללקוח הפרטי היא הפכה יקרה משמעותית ממתחרותיה כאן.  

6 צפייה בגלריה
סיאט לאון
סיאט לאון
(צילום: ניר בן זקן)
המכונית המשפחתית של סיאט היתה בעבר "הבחירה הכלכלית" הודות לתג-מחיר נמוך מהמקובל ומאוד אטרקטיבי. העובדה כי היא מבוססת על פלטפורמה זהה לזו של פולקסווגן גולף ואודי A3 בין היתר, שתי משפחתיות קומפקטיות בעלות תדמית זוהרת יותר, לבטח סייעה ללקוחות להתמודד עם סביבת נהג פשוטה יחסית ואבזור צנוע. אלא שזה היה בעבר. היום, בדור הרביעי והנוכחי בשושלת, ביצעה המכונית הספרדית בקונצרן פולקסווגן קפיצת מדרגה מרשימה.
השיפורים ניכרים בכל תחום פחות או יותר. אם אלה איכויות הנסיעה ומרחב המחיה לנוסעים, אבזור ויכולת דינמית. אז נכון, תפעול המערכות השונות מתבצע כיום בעיקר דרך מסך מגע מסורבל יחסית לשימוש עקב הניסיון להמעיט במתגים פיזיים, והמחיר כבר אינו אטרקטיבי כשהיה ויישר קו עם המקובל בקטגוריה, אבל היא מחזיקה בעוד יתרון כיום.
קטגוריית המשפחתיות-קומפקטיות עם חמש דלתות, פורמט הרכב החביב יותר על אירופאים, קטנה משמעותית והפכה לפחות פופולרית מבעבר. על רקע השינוי הזה, עם היצע קטן יותר ומיעוט מתחרים, סיאט לאון יכולה לראות עצמה כאחת היותר טובות. ודיל טוב באולם התצוגה עשוי אפילו להפוך אותה לבחירה מועדפת.

6 צפייה בגלריה
פורד פוקוס
פורד פוקוס
(צילום: ניר בן זקן)
פורד פוקוס הייתה בתחילת העשור הקודם להיט מכירות אדיר שהתבסס על מחיר מושך, מראה נאה, יכולת דינמית משובחת ומרחב פנים נדיב במיוחד. בהתאם, היו אלה שנות השיא של המותג בכלל, לרבות בישראל. אבל בעוד שאירופה המשיכה ליהנות ממגוון דגמים משובחים של היצרן הוותיק, בישראל לא כך. בעיות אמינות קשות שהתמקדו בעיקר בתיבת הילוכים ומנוע, פגעו בתדמית והקטינו במישרין את מספר המעוניינים. נכון שבודדים שהחזיקו בפוקוס נדירות נקיות מבעיות נשבעו כי היא הבחירה המוטורית הטובה ביותר שעשו, אך הם לא הצליחו לשנות את מצבה שהורע עוד יותר כאשר גם ציי רכב סרבו לה.
אבל אחרי תקופת עצירת מכירות נחת כאן דור רביעי, שנתיים תמימות אחרי השקתו העולמית, עם הבטחה לתקן את הטעון תיקון. הוא משווק אצלנו במגוון תצורות מרכב בדומה לטויוטה קורולה. החל בסדאן לשוק המוסדי בעיקר, דרך האצ'בק עם חמש דלתות בגימור ST ספורטיבי מושך או סטיישן עם איפור פנאי קרבי לשוק הפרטי כתחליף לג'יפונים מגושמים.
כבעבר, גם הפוקוס הנוכחית מציעה בכל הגרסאות מראה דינמי והתנהגות כביש משובחת שהפכה למאוד נדירה בקטגוריה המשפחתית. על כך מוסיפה הפוקוס מרחב מחיה נדיב במיוחד לנוסעים ונוחות נסיעה גבוהה. אז כן, סביבת הנהג שלה מיושנת כבר והביצועים אינם נמרצים כפי שמבטיח דף הנתונים, אבל אם אתם מחפשים משפחתית והנאה מנהיגה נמצאת גבוה יחסית ברשימת החשיבות, הפוקוס היא כיום (עדיין) אופציה כמעט בלעדית.