2 צפייה בגלריה
תנין נכחד אוסטרליה גונגמרנדו מאונלה
תנין נכחד אוסטרליה גונגמרנדו מאונלה
כך אולי נראה גונגמרנדו מאונלה
נהג בוס? נהר בוס! זהו גונגמרנדו מאונלה, התנין הנכחד הגדול ביותר שנמצא עד כה באוסטרליה, ותוספת חשובה לפאזל של אבולוציית התנינאים. המין, ששמו ניתן לו זה עתה, מכונה גם "בוס הנהר עם חור בראשו". מאובן המהווה חלק מהגולגולת שלו אותר במחוז דרלינג דאונס באוסטרליה, ולפי המחקר התנין שייך לקבוצה המכונה טומיסטומינים, שעצם קיומה באוסטרליה לא היה ידוע עד עתה.
כיום חיים באוסטרליה שני מינים של תנינים בלבד – תנין ג'ונסטון (המכונה גם תנין מים מתוקים) ותנין הים (או תנין מים מלוחים). תנין הים הוא הגדול ביותר בעולם, ויכול להגיע לאורך של שישה מטרים ולמשקל של יותר מטונה. אבל בעבר הרחוק והפרהיסטורי, באוסטרליה היו הרבה יותר מינים של תנינים.
עד עתה התגלו 21 מינים של של תנינים אוסטרלים שנכחדו, לאורך 66 מיליון שנה. 19 מהם שייכים לתת-משפחה המכונה מקוסוכיניים, שנמצאה רק באוסטרליה ובדרום מערב האוקיינוס השקט. גונגמרנדו מאונלה שייך כאמור דווקא לקבוצה אחרת.
2 צפייה בגלריה
תנין נכחד אוסטרליה גונגמרנדו מאונלה
תנין נכחד אוסטרליה גונגמרנדו מאונלה
אחד מעורכי המחקר עם המאובן - גולגולת התנין
תרגום המילה גונגמרנדו בשפה הילידית המקומית היא "הבוס של הנהר", ואילו משמעות המילה מאונלה היא "חור בראש". הדבר מתייחס לפתחים הגדולים בראש הגולגולת של התנין. מאובנים מהקבוצה שלו הוא שייך, טומיסטומינים, אותרו בכל היבשות – פרט לאוסטרליה, שם נמצאו לראשונה.
כיום יש רק מין טומיסטומה אחד בעולם - גוויאל חקיין, זוחל דמוי תנין מסדרת התנינאים שחי במים מתוקים בנהרות בסומטרה, מלזיה ובורנאו. המאפיינים הבולטים שלו הם החוטמים הארוכים והדקים שלו.
במגזין המדעי "Nature" נכתב כי תגלית התנין הנכחד חשובה גם כי הדבר מראה שהתנינים באוסטרליה היו מגוונים יותר מכפי שבעבר העריכו. לפי הערכות, גונגמרנדו מאונלה היה באוסטרליה מלפני 5 מיליון שנה ועד לפני שני מיליון שנה – אבל למרבה הפלא הדמיון הרב ביותר הוא בינו לבין טומיסטומינים שחיו באירופה לפני 50 מיליון שנה. הדבר מרמז על "שושלת רפאים", שמחברת בין התנינים האירופים לאוסטרליים.