חייכי, הבית בוער: המם הפופולרי המכונה Disaster Girl ("ילדת האסון" בתרגום חופשי), שבו נראית ילדה קטנה מחייכת למצלמה כשמאחוריה בית עולה באש, נמכר בסוף השבוע האחרון בסכום של 473 אלף דולר. המם נמכר כ-NFT, כלומר מטבע (או טוקן) חד-פעמי, והוא הוצע למכירה על ידי זואי רות' - הכוכבת של התמונה, בכבודה ובעצמה.
1 צפייה בגלריה
המם ששווה כמעט חצי מיליון דולר
המם ששווה כמעט חצי מיליון דולר
המם ששווה כמעט חצי מיליון דולר
(צילום מסך)
זואי רות' צולמה בהיותה בת 4 והתמונה ההיא הפכה למם ולתופעת רשת אז בשנת 2005. מאחוריה המצלמה עמד אביה, דייוויד, והשריפה ההיא הייתה למעשה אירוע מבוקר. כיום רות' היא סטודנטית בת 21, ומתכוונת להשתמש ברווחים מהתמונה לתשלום הלוואות שכר הלימוד שלה, ולהעביר את העודפים לצדקה. התמונה נמכרה כאמור כ-NFT, באמצעות הפלטפורמה שבה כבר נמכר הגיף Nyan Cat בסכום של כמעט 600 אלף דולר.
"האינטרנט הוא מרחב ענקי", אמרה רות' בריאיון לניו-יורק טיימס, "בין אם עוברים בו חוויות טובות או חוויות רעות, צריך להפיק ממנו את המיטב". בנוסף, אמרה כי "אף אחד לא מנסה להפוך למם. זה פשוט קורה. האם זה מזל? האם זה גורל? אין לי מושג, אבל אני לוקחת את זה". זהות הרוכש לא נחשפה, אולם לפי הערכות מדובר במנכ"ל של חברת הפקה מוזיקלית המבוססת בדובאי.
בשנה החולפת הפך ה-NFT לתופעה של ממש, עם מכירות פומביות מתוקשרות במיוחד, בייחוד מפני ש-NFT מתייחס ליצירות דיגיטליות כאלה שנתפסו עד כה כנטולות ערך כלכלי, חופשיות לשיתוף ולהפצה וחסרות ממדים פיזיים. בניגוד למטבעות קריפטו אחרים או לכסף מסורתי, ה-NFT הוא חד-פעמי במובן שאי-אפשר למצוא עוד אחד כמותו ולהחליף אותו. הוא מגיע עם מידע ייחודי, שמאפשר לאספנים ולרוכשים בעלות ואימות מקוריות על היצירות הכי משוכפלות של העידן הנוכחי - יצירות דיגיטליות.