• אחרי 14 שנים, טויוטה מחליפה את הלנד קרוזר הגדול במשפחה
  • מבטיח איכויות גבוהות יותר בכביש, תוך שמירה על יכולת שטח
  • היעדר תקינה אירופאית לא תאפשר שיווק מקומי
70 שנים, 10 מיליון: 70 שנים בדיוק לאחר שהוצג הלנד קרוזר הראשון (BJ) ויותר מעשרה מיליון יחידות שיוצרו מאז, חושפת טויוטה סוף סוף את ה-300 שיהיה ספינת הדגל חדשה במשפחת דגמי השטח של טויוטה. זו הכוללת את ה-150 המשווק אצלנו, ואת סדרה 70 הקשוח ששווק כאן בסוף שנות ה-90 ושימש גם בשירות מג"ב. הוא מחליף את ה-200 ששווק כאן לפני יותר מעשור (תחת השם לנד קרוזר V8), ומזוהה כיום בעיקר כרכב המשמש את היחידה לאבטחת אישים של השב"כ בגרסה ממוגנת.
"למרות שהזמנים משתנים, לנד קרוזר חייב להישאר נאמן לעצמו ולמורשת שלו, ודאגתי להזכיר את זה כל הזמן לצוות הפיתוח. אנחנו לעולם לא נרשה ששום דבר יפגע באיכויות האמינות, חוסן מבני ויכולת נסיעה בשטח קשה" אמר טקאמי יוקו, המהנדס הראשי של הדגם.
ספינת המדבר: ה-300 עושה שימוש במה שטויוטה מכנה פלטפורמת TNGA-F, שלדת סולם חדשה שאמורה לשמש גם את הדור הבא של הטונדרה, הטנדר הגדול אותו משווקת טויוטה בצפון אמריקה. שימוש מוגבר בפלדה בחוזק מתיחה גבוה וטכנולוגיית ריתוך חדשה מאפשרות קשיחות גבוה יותר ומשקל נמוך יותר.
מנועי V8 מהדגם היוצא מפנים את מקומם למנועי V6 כפולי מגדשים, בנזין בנפח 3.5 ליטר עם 415 כ"ס (97+ כ"ס) ודיזל בנפח 3.3 ליטר עם 309 כ"ס (61+ כ"ס) המחוברים לתיבת עשרה הילוכים אוטומטית (שישה בעבר). המעבר למנועים קטנים יותר מאפשר משקל עצמי נמוך יותר, כמו גם מיקום מערכת ההנעה ב-7 ס"מ לאחור ובכ-3 ס"מ נמוך יותר על מנת להפחית את עודף המשקל מהחרטום המאפיין את ה-200 ולהשיג חלוקת משקל מאוזנת יותר בין הצירים. בסך הכל המשקל העצמי נמוך ב-200 ק"ג מהדגם היוצא.
טוב יותר בכביש, עדיין מלך השטח: ה-300 שומר על אותה תצורת מתלים (סרן חי מאחור, עצמות עצה כפולות מלפנים), אבל מיקום שונה לבולמי הזעזועים מאחור מאפשר פעולה טובה יותר ושמירה על מגע רציף של הצמיגים עם קרקע משובשת. מערכת מוטות מייצבים אקטיביים חדשה (e-KDSS) מופעלת חשמלית (הידראולית בדגם היוצא) ואמורה להציע תגובות מהירות מבעבר, עם הארכת מהלך המתלה במהירות נמוכה והקטנת זוויות הגלגול במהירות גבוהה.
תיבת העברה כוללת כבעבר הנעה כפולה קבועה עם נעילת דיפרנציאל מרכזית והילוך כוח. יש בורר מצבי נהיגה האמור להתאים את פעולת המערכות השונות (מנוע, תיבת הילוכים, בקרת יציבות) לתנאי שטח משתנים, בקרת זחילה וגם בקרת סבסוב שבנסיעה בהילוך כוח ובמהירות נמוכה בולמת את הגלגל האחורי פנימי לפניה ומקטינה את רדיוס הסיבוב בנהיגת שטח באזורים צפופים. טויוטה עדין לא פרסמה נתונים טכניים מלאים, אבל מרווח הגחון (23 ס"מ) וזוויות גישה-נטישה (24-32 מעלות בהתאמה) צפויים להיות דומים לדגם היוצא.
מה עוד צריך לדעת עליו: העיצוב החיצוני שומר על דמיון לדגם היוצא, עם עדכון בעיקר לחזית אגרסיבית יותר עם יחידות תאורה צרות, סבכה ענקית ופתחי אוורור גדולים יותר. טויוטה תציע את ה-300 גם בגרסת GR עם מאפייני עיצוב קרביים יותר, לרבות פסי הגנה מסיביים מפלסטיק שחור.
הממדים יהיו דומים לדגם היוצא, עם כמעט חמישה מטר לאורך ושני מטר לרוחב, לרבות אפשרות לשורת מושבים שלישית עם מקום לשבעה נוסעים בסך הכל. סביבת הנהג אינה מודרנית כמקובל בתעשייה, עם ריבוי מתגים בקונסולה המרכזית, לוח מחוונים אנלוגי ואפשרות כניסה לדיסק במערכת השמע. השינוי המרכזי הוא מסך מגע עדכני עם מצלמות היקפיות המאפשרות גם להציג את התמונה שמתחת לגחון הרכב. היצרנית מבטיחה כי המושבים ומיצוב ההגה שונו על מנת לאפשר תנוחת נהיגה טובה מבעבר ונוחה לאורך זמן.
גם מערכות הבטיחות שודרגו עם בלימה אוטונומית גם בנסיעה לאחור, שמירה על נתיב ובקרת שיוט אדפטיבית עם טווח פעולה רחב יותר.
מה אנחנו חושבים: עם ה-300 החדש טויוטה נשאר נאמנה לפתגם סוס מנצח לא מחליפים, אלא מחזקים ומשפרים, ובמקרה שלו זה השדרוג העיקרי נראה ביכולת הכביש, לצד שמירה על יכולת השטח וחוסן מבני יוצא הדופן.
טויוטה מייעדת אותו לשווקים באוסטרליה, רוסיה ובעיקר מדינות המפרץ הפרסי - שם נהנה רכב השטח הענק מאהדה עצומה. אבל הוא לא יזכה לתקינה אירופאית ועל כן היבואנית המקומית לא תוכל לשווק אותו כאן. בהחלט יכול להיות שלקסוס, חטיבת היוקרה של טויוטה, תשתמש ב-300 כבסיס ל-LX הבא שישווק בצפון אמריקה, ובמקרה זה אפשר לפתח אופטימיות זהירה.