דמיינו את עצמכם יושבים בסלון הבית שלכם אך מרגישים שנכנסתם לסיפור של מישהו אחר. ההצגה Divorced מגיעה עד הבית ומציעה חוויה חדשה של צריכת תרבות בעידן הפוסט קורונה. ״הרעיון נולד בתקופת הקורונה מהצורך ליצור, להופיע ולספק תרבות לקהל בזמן שכל התיאטראות היו סגורים. תיאטרון הקאמרי יצר פרויקט מחוץ לקופסה שניסה לענות על הצורך התרבותי של הקהל ושל האמנים״, מספר יוני ונדריגר, מקים ארגון פרויקט האמנים הישראלי. ״היו כל מיני פרויקטים של הופעות, זום ודברים מוקלטים וגם הופעות חיות מצומצמות בבתי אנשים, ביניהם שני מחזות מאת גור קורן, מחזאי ודרמטורג ראשי של הקאמרי. הראשון מהשניים היה ׳גרושים׳, כאשר מראש הסט היה מיועד להתמקם בבתים פרטיים בהנחה שאנשים יהיו מוכנים ואף שמחים להיפגש בקבוצות קטנות, במיוחד חברים, ולצפות בהצגה ביחד״.

1 צפייה בגלריה
sdbsdb
sdbsdb
(מתוך ההצגה Divorced)

בהצגה, הבית הופך לסט בעצמו והספה בסלון היא מרכז הבמה. אין צורך בתאורה או תפאורה מיוחדת ומה שקיים משמש את הדמויות במחזה. הקהל יושב במרחק של שורה ראשונה ויכול להנות ולחוות את ההצגה בצורה הכי אינטימית שאפשר. ״אחרי תקופה ארוכה זה נפלא להציג שוב מול קהל חי, ממש התגעגעתי אליהם ועכשיו יוצא ממש לדבר איתם ולראות את השמחה שלהם אחרי כל הופעה. זה גם מרגש להופיע עם תוכן ישראלי שוב בניו יורק והסביבה ולתת במה לשחקנים הישראלים המדהימים שיש פה. לא הייתה ברירה אלא להמציא את הגלגל מחדש״, הוא מודה, ״ואם הקהל לא הורשה להגיע לתיאטרון, התיאטרון עשה את הדרך עד לקהל, ממש בסלון הבית שלו״.
במרכז ההצגה שני שחקנים, מה שמאפשר גמישות למתן זרחיה, מיה קארו, אמילי בן-עמי ורון אורלובסקי, ארבעת השחקנים שמעלים את ההצגה כאן בארה״ב, באנגלית. כל השחקנים הם ישראלים שעברו לארצות הברית בתקווה לפתח את קריירת המשחק באמריקה, למדו ושיחקו בהפקות שונות.
זרחיה הוא גם על תקן הבמאי. הוא משחק ויוצר בתיאטרון הישראלי כבר 15 שנים. ״שיחקתי בין היתר בבית לסין, בהבימה, תיאטרון חיפה, בקאמרי, אך בעיקר נהניתי לעסוק ביצירה מקורית בפרינג'. הגעתי לניו יורק שנה לפני שקוביד הגיע ומצאתי את עצמי, מהר מדי, כמו רבים מחברי, מסתובב בתחושה שיש עלינו לחפש צורות חדשות כמו שאמר אנטון. כשיוני פנה אלי ושלח לי את המחזה שכתב גור וזה הרגיש נכון לזמן, למקום ולנסיבות. האתגר הגדול בהצגה מסוג שכזה לשחקנים ולבמאי הוא שאין ממש מאחורי מה להסתתר, אין במה, אין תפאורה, אין מרחק בינך לבין הקהל, היצירה עוברת מלהיות הצגה להתרחשות, המאמץ הוא לייצר לצופה חוויה כל כך אינטימית וניואנסים עד שיחשוב כי אולי נכנס בטעות לדירה של זוג באמצע ויכוח.
גם תהליך החזרות״, הוא מוסיף, ״היה מאתגר, לא רק מהבחינה הזאת אלא גם כי חצי מהחזרות היינו צריכים לבצע דרך שיחות וידאו עקב הנסיבות אך הדבר איפשר גם הבנה עמוקה של היצירה והיחסים בין בני הזוג לשעבר״.
אמילי בן-עמי, שחקנית ומחזאית, חיה בארה״ב כבר שבע וחצי שנים. בין לבין היא מתרגמת תסריטים, עורכת וידאו וחברה בהרכב הווקאלי 'אינדיגה'. מיה קארו עברה לניו יורק לפני 12 שנים. היא בוגרת אוניברסיטת ייל ובעלת תואר שני במשחק מאוניברסיטת ראטגרס בשיתוף תיאטרון הגלוב בלונדון. בין השאר שיחקה על במות הדאון-טאון ואוף-ברודווי ובתוכניות טלוויזיה.
גם רון עבר לניו יורק לפני שבע שנים. לאחר שסיים את לימודיו באקדמיה האמריקאית למחזות זמר ודרמה (AMDA), לקח חלק בהצגות ומחזות זמר, ביניהם: ראגטיים, יוסף וכתונת הפסים המדהימה, קומפני, שלוש אחיות, קמינו ריאל ועוד. "חיכיתי כל כך הרבה זמן לחזור לחדר החזרות, וסוף סוף זה קרה. האפשרות לספר סיפור ממלאת כל כך, על אחת כמה וכמה כשהקהל יושב שני מטר ממך. אתה מרגיש איך הם איתך בכל שנייה. מתחברים לכל תגובה ואימפולס שלך. זו חוויה מופלאה״.
ההצגה עוקבת אחרי סיפורם של זוג שהתגרש חמש שנים קודם לכן. הגרוש מגיע אל בית הגרושה לאסוף תיק טיולים של הבן אשר כרגע נמצא בבית הגרוש ומי שמטפל בו זה בן זוגו הנוכחי. השניים מדברים על העבר המשותף ועל ההווה הנפרד בצורה שלא יצא להם מאז הפרידה ומגלים שלמרות הכאבים יש ביניהם חברות עמוקה ששום גט לא ישבור. ההצגה מהולה בהומור רב מבית היוצר של גור קורן. ״מה שמיוחד בסיפור הוא שהוא מאוד אוניברסלי. הוא מאגד בתוכו סיפורים על מערכות יחסים באופן שגם אנשים שאינם גרושים או שלא חוו פרידה מהסיבות של הזוג במחזה יכולים להתחבר אליהם״.
בימים אלו מועלת גרסה מקומית באנגלית אך בעתיד הקרוב תעלה גם הגרסה המקורית בעברית. ״זה היופי והייחוד בעבודה עם צוות שחקנים שכולם ישראלים מקומיים. זה מאפשר להביא ישירות טעם של בית אבל גם להנגיש תיאטרון ישראלי לאמריקאים. זה מאפשר לישראלים לבוא עם חברים או בני זוג שלא יודעים עברית להצגה ישראלית או במקרה הזה - להזמין אליהם הביתה. כמובן״, הוא מדגיש, ״שהקהל המיידי שלנו זה ישראלים ויהודים אוהבי ישראל, אך מכיוון שההצגה ממש טובה והחוויה ממש מיוחדת, אנו בטוחים שקהל אוהבי התיאטרון האמריקאי הכללי יתחבר אליה. ההצגה״, מוסיף יוני, ״מאפשר לחוות את ישראל לא דרך בית הכנסת או החדשות ואפשר לומר שזו הדרך שלנו לעשות הסברה ישראלית״.
בארץ ההצגה עדיין רצה בבתים למרות פתיחת התיאטרון ולא נראה שהיא תרד בקרוב. בניו יורק ברודווי צפוי לפתוח את שעריו בספטמבר אבל לא כולם ימהרו להצטופף באולם של 1000 איש. ״אנחנו רואים שבזכות הקורונה, נוצר פה משהו חדש ויוצא דופן שלא בא להחליף את חווית האולם הגדול אלא להוסיף עוד אפשרות שבטוח יהיה לה ביקוש גם לשנים קדימה״.
ונדריגר, שמפיק את ההצגות בארה״ב מספר שההצגה עלתה כבר חמש פעמים בבתים שונים בעיר, מול "אולם מלא" וזכתה לתגובות נלהבות ותשבחות בעמוד הפייסבוק של ההצגה. ״כרגע מתוכננות שתי הופעות בסוף השבוע הקרוב בוויליאמסבורג ביום שישי ובהובוקן ביום ראשון. מדובר בהופעות פתוחות בבתים של צופים שישמחו לארח.
ניתן להזמין את ההופעה לקבוצה סגורה או ארגון.
לפרטים:
https://www.facebook.com/Divorced.The.Play/
או בטלפון: 3472288781
פורסם לראשונה: 04:26, 18.06.21