כששר האוצר לשעבר של ארה"ב, סטיבן מנוצ'ין הכריז בשנה שעברה על תוכנית הסיוע לעסקים קטנים, הוא עורר בקרב בעלי העסקים תקוות לקבלת מימון מיידי. הוא טען אז כי חברות יוכלו לקבל את הסיוע באותו יום שבו יגישו את הבקשה.
תקלות טכניות, תקלות במערכת העברת התשלומים, כמו גם הקשיים של הבנקים לעבד את שטף הבקשות שהוגשו, הפכו את ההבטחה שלו לבלתי אפשרית למימוש.
עם צונאמי של בקשות לסיוע, בבנקים טענו שמדובר בכאוס של ממש ובעלי העסקים מנגד טענו שהדרישות של הבנקים בלתי אפשריות. בנקים רבים דרשו אז בין השאר ממגישי הבקשות לנהל יחסים עסקיים עם הבנק, כמו חשבון עו"ש, כרטיס אשראי או הלוואות מה שהפך את הבקשה למורכבת בהרבה בימים מורכבים כשלעצמם.
וכך פנו העסקים ברחבי ארה״ב לפתרונות אחרים. פאנדבוקס, יוניקורן פינטק ישראלי, שהוקמה ב-2013 מספקת פתרונות אשראי והערכות סיכונים לעסקים קטנים, במטרה לפתור את בעיית ה״שוטף פלוס״. ״תכנית ה-PPP אפשרה לנו לספק תמיכה נוספת ללקוחותינו, אלפים מהם, בהלוואות לעסקים קטנים״, מספרת נציגת החברה ג׳ודי הואנג. ״אנחנו גאים בכך שהצלחנו לסייע לאלפי בעלי עסקים ואנחנו נשארים מרוכזים בהשלמת המשימה הגדולה יותר שלנו: העצמת וחיזוק כלכלת העסקים הקטנים על ידי הנגשה מהירה וקלה של כלים פיננסיים מגוונים.

3 צפייה בגלריה
sdgsdgsd
sdgsdgsd
(ג׳ודי הואנג)

החברה השקיעה במשך הזמן למעלה מ-100 מיליון דולר בפלטפורמת ה-AI שלה, וזה בהחלט השתלם. בדומה לכל העסקים, המגפה הציגה בפני פאנדבוקס מבחן אמיתי ליכולותיה. ההשקעה של החברה בבינה מלאכותית אפשרה לה לגדול במהירות, תוך דילוג על שלבים בהליך ההחלטה והאנליזה למתן אשראי שבעבר נעשו באופן ידני. המודלים של החברה רק הלכו והשתפרו ברמת הדיוק שלהם. בינה מלאכותית, כך לפי החברה, היא כלי משמעותי וחיוני בתעשיית הפינטק והנגשתו לעולם העסקים הקטנים. לולא הבינה המלאכותית שניצבת ביסוד הפלטפורמה של החברה, לא הייתה יכולה לעמוד בהיקף הדרישות להלוואות בתכנית ה-PPP, ועסקים רבים היו נאלצים לשרוד תקופה נוספת ללא חמצן כלכלי.
גם הפינטק הישראלי ׳טיפלתי׳ סייע לעסקים קטנים באמריקה בימי הקורונה והפך ליוניקורן. ״ראינו מקרים בהם חברות נתקעו ללא יכולת לשלם לספקים שלהם, כי מורשי החתימה על הצ'קים נמצאים פיזית בסגר במקומות שונים בארה"ב״, מסביר חן עמית, מנכ״ל Tipati. ״הודענו לארגונים בצפון אמריקה, לעמותות וקהילות סחר, שאנחנו מוותרים על העמלות, על השימוש בפלטפורמה להעברת התשלומים הדיגיטלית שלנו למשך שנה כדי לסייע להם בהעברת כספים במהירות במהלך תקופת המגפה ולהפוך את כל זרימת התשלומים אוטומטית, ללא מגע ומרחוק, ל- 196 מדינות ב-120 מטבעות״.
בתקופת הקורונה החלה החברה לייצר את תשתית העברת הכספים הדיגיטלית של טוויץ', שירות הסטרימינג של אמזון. ״האפשרות להעביר סוגי מטבעות שונים לשחקנים ברחבי העולם ובמדינות שונות בתוך ארה"ב״ מסביר עמית שמתאר כיצד סייעו לזינוק גם בתעשיית הגיימינג, ״אפשרה לגיימרים שנמצאים בהסגר בבתיהם או שהוצאו לחופשה מהעבודה, לייצר הכנסות מכישורי הגיימינג שלהם״.
היוניקורן הישראלי המאפשר לחברות לבצע העברות תשלומים גלובליים ומקומיים באופן אוטומטי. הטכנולוגיה מקטינה את כל העומס מחלקות תשלומים בארגונים ומחליפה תהליכים ידניים שלא רק מבזבזים זמן לארגון, אלא גם מאטים את הדיווח הכספי. בנוסף, המערכת משפרת את בקרות ההונאה ורגולציה על תהליכים אלו. בימי הקורונה צמחה החברה בלא פחות מ-80%.

3 צפייה בגלריה
sdgsdgsd
sdgsdgsd
(אייל פלדמן)

הקורונה אילצה ארגונים, שעברו לאט לאט לדיגיטציה, לעבור בצורה מהירה וחדה לעבודה דיגיטלית מלאה, מעסקים קטנים ובינוניים, מפעלי יצור, מוסדות פיננסיים ועד לארגוני בריאות. החברה הישראלית סטמפלי סייעה לאותם עסקים לעשות את השינוי מהיר וחלק. המערכת הטכנולוגית של החברה מבוססת ענן שמנהלת חשבוניות של עסקים בינוניים-גדולים בארה"ב, שמנהלים אלפי ומאות אלפי חשבוניות כל חודש. ״כל מחזור החיים של החשבונית״, הם מסבירים, ״החל בחיבור למערכות הפיננסיות וקטלוג ההוצאות, דרך האישור והתקשורת הפנים-ארגונית, תקשורת עם הספק, ועד לתשלום לספק בלחיצת כפתור עובד כשירות ענן מאובטח (בענן של אמזון) ולמעשה מאפשר ניהול תהליך מלא ותקשורת בין עסקים וספקים. ״אין בעל עסק או חברה שלא מתעסק בכל חודש עם חשבוניות ספקים״ מסביר מנכ״ל החברה אייל פלדמן. ״עזרנו לייעל את התהליך באמצעות בינה מלאכותית, ועל הדרך לאפשר לחברות וארגונים להיפטר מהניירת״, הוא מסביר. על פי נתוני החברה, מעבדת כיום היא מטפלת בחשבוניות בשווי כולל של למעלה מ-17 מיליארד דולר מדי שנה, כשיותר מ-1,900 ארגונים עסקיים, 40,000 משתמשים ו-700,000 ספקים רשומים בפלטפורמה שלה.

3 צפייה בגלריה
sdgsdgsd
sdgsdgsd
ארנית שנער
(צילום: סיון פארג׳)

״ראינו בתקופה הזו אימוץ נרחב של טכנולוגיות ישראליות, החל מתשלומים מרחוק דרך הלוואות לעסקים קטנים ובינוניים, אשראי ועוד״, מסכמת ארנית שנער, מנהלת השקעות ההון-סיכון של סיטי (Citi) בישראל. ״העולם לא ילך לאחור. ישראל הפכה בעשור האחרון למובילה עולמית בתחום הפינטק. יצאו מישראל חברות שהפכו לחברות ענק העוסקת בכל תחומי הפיננסים מתשלומים ועד להלוואות. במשבר האחרון, עם הדיגיטציה המואצת שהביאה איתה הקורונה ראינו את הצורך ואנחנו צופים את המשך ההתפתחות המואצת הזאת תוך אימוץ נרחב של מערכת פיננסית דיגיטלית, על סוגיה, בכל תחומי החיים״.