"נתקלתי באנשים שלא מתאים להם לראות בת גיימרית, שזה לא נורמלי עבורם. כשאמרתי לחברים שלי שהתחלתי לשחק הם לא הבינו איך הגעתי לזה, ממש תחקרו אותי", כך מספרת ליבי קאפו, גיימרית בת 16 מאשדוד, וחברה בקבוצת הנשים המקצועית הראשונה בישראל ל-eSports (ספורט אלקטרוני - גיימינג מקצועי ותחרותי).
את הקבוצה החדשה הקים ארגון ה-eSports הישראלי Team Finest, וחברות בה חמש נשים ונערות שיתחרו במשחק הלחימה הפופולרי Valorant. במסגרת הקבוצה, הן יקבלו ליווי של מאמן מקצועי ומאמן מנטלי, ציוד גיימינג מתקדם ואפילו משכורת. לשחק במשחקי מחשב תמורת משכורת נשמע אולי כמו חלום עבור נערה בת 16, אבל בראיון עם ynet קאפו מספרת גם על הסטריאוטיפים איתם היא צריכה להתמודד, דווקא מגיימרים צעירים אחרים.

עוד בנושא גיימינג:

קאפו לומדת בכתה י' במגמת ביוטכנולוגיה, ומספרת כי התחילה לשחק במשחקי וידאו לפני שנתיים, בעקבות חבריה. "פעם לא חשבתי שזה משהו שיעניין אותי, וכשנכנסתי לעולם הזה לא ראיתי בהתחלה הרבה בנות שמשחקות", היא אומרת. היא החלה לשחק בפורטנייט בטלפון, ובהדרגה נחשפה למשחקים נוספים.
"אמרתי לאמא שלי שאני רוצה לקנות מחשב גיימינג, והיא זרמה איתי. כשיצא המשחק ואלוראנט גיליתי עולם ומלואו - ממש התאהבתי בגיימינג". במקביל למשחק, היא נכנסה לקהילה של ישראלים שמשחקים במשחק דרך התוכנה דיסקורד, שמשמשת להתכתבות בצ'אטים, שיחות וידאו וקול בין משתמשים, ופופולרית בקרב גיימרים. "הכרתי ככה חברים חדשים בגילי, וזה ממש כיף לחזור מבית ספר, להתחבר ולשחק יחד. זה כמו להתנתק מהמציאות".
3 צפייה בגלריה
ליבי קאפו
ליבי קאפו
"ההורים שלי לא האמינו שזה יהפוך למשהו רציני". ליבי קאפו
(באדיבות המצולמת)
לקבוצה של טים פיינסט, שמתאמנת כחצי שנה, היא הגיעה דרך חברתה ילין סגל (26), שהפכה לקפטנית הקבוצה. "היא הכירה את המנכ"ל של טים פיינסט, רוביק מילקס, שאמר לה שהם רוצים לפתוח קבוצת בנות", מספרת קאפו. "הקהילה של הגיימריות בארץ לצערי לא הייתה אז כל כך גדולה. היא שלחה הודעה לי ולעוד כמה בנות. אמרנו - למה שלא נלך על זה? התחלנו לשחק ביחד עם מטרה להגיע לרמות הכי גבוהות. נוצרה כימיה בקבוצה, ונהיינו חברות לכל דבר".
למה בספורט אלקטרוני צריך קבוצה רק לבנות? מה מטרת ההפרדה הזו?
"אנחנו ממש רוצות לייצג את הנשים ולהראות שאנחנו טובות, יכולות להביא ביצועים. שלא רק גברים יכולים להצליח במשחק. לרוב אומרים שכל הבנות שמשחקות במחשב גרועות. יש הרבה נשים שאני מכירה שמפחדות לצאת מהמסכים ולהגיד 'אני גיימרית'. הרבה פעמים כשאני משחקת ואנשים בדיסקורד שמים לב שאני בת הם מתחילים לזרוק לי הערות מזלזלות".
התגובות האלה הפתיעו אותך?
"אני לא יודעת מאיפה זה מגיע כי אני לא רואה שום בעיה בזה שבת תשחק במחשב, אין שום הבדל, רק הבדל במגדר. אולי פעם זה היה מוזר, אבל אני לא חושבת שהיום זה כזה משנה ומוזר". קאפו מצדה, לא נותנת לתגובות האלו להפריע לה. "אלה אנשים מאחורי מקלדת ומסך שלדעתי, לא היה להם את האומץ להגיד לי דברים כאלו בפנים. אני מקבלת הרבה מחמאות במציאות על המשחק".
3 צפייה בגלריה
ליבי קאפו
ליבי קאפו
"לא צריך להתייחס לתגובות הרעות". ליבי קאפו
(באדיבות המצולמת)
לעומת התגובות המזלזלות, הוריה של קאפו נתנו לה הרבה תמיכה כשהגיעה ההצעה לשחק בקבוצה מקצועית. "הם ממש שמחו בשבילי, הם לא חשבו שממשחק במחשב זה יהפוך למשהו רציני. הם התלהבו כשראו כמה הארגון רציני וכמה מוכנים להשקיע בנו". גם ברשתות החברתיות - טיקטוק ואינסטגרם, מקבלת הגיימרית הצעירה תגובות אחרות לגמרי - "התחלתי לפרסם סרטונים שלי משחקת בטיקטוק, וכשאנשים ראו מישהי מישראל שמשחקת הם התלהבו, קיבלתי המון פרגון, שאלו אותי שאלות. יש לי הרבה צפיות, לייקים ותגובות. זה כיף כי אני באמת עובדת קשה ורוצה להגיע לרמה הכי גבוהה".
טים פיינסט הוקמה ב-2019 על ידי מילקיס, גייסה ב-2020 שני מיליון ש״ח מקבוצת האחזקות וההשקעות במדיה RadarZero, ולה קבוצות תחרותיות במשחקים פיפ״א, ואלוראנט, קאונטר-סטרייק, ופורטנייט. בקבוצה מעריכים כי בישראל יש שני מיליון גיימרים, ורצו "לייצר מסגרת מקצועית גם עבור שחקניות הגיימינג המוכשרות שצמחו כאן", לדברי מילקס. בחברה אף מתחייבים להמשיך לקדם פעילויות נשים בענף בשנים הקרובות.
3 צפייה בגלריה
.
.
"אימון יכול לקחת ארבע שעות"
(מתוך חשבון הטיקטוק של ליבי קאפו)
קבוצת הנשים שמתחרה במשחק ואלוראנט נמצאת כעת בשגרת אימונים ובניית מתודות משחק משותפות לקראת התמודדות בטורנירים. קאפו מספרת על שגרת אימונים אינטנסיבית - "אני לומדת עד הצהריים, והאימונים הם לרוב בערב. אימון יכול לקחת ארבע שעות - אנחנו יושבות עם המאמן שלנו לשיחה, נכנסות למשחק, מוצאות קבוצה מקצועית להתחרות מולם. אנחנו מנסות כל מיני טקטיקות חדשות כדי להבין את המשחק".
כשהיא נשאלת מה היא רואה את עצמה עושה בעתיד, היא מודה כי "אין לי ממש תכנון. זה כל הזמן משתנה. כרגע חשוב לי להצליח בלימודים, בחיים, במשחקים. להשקיע עד הסוף ולא לוותר לעצמי".
יש לך טיפים לנערות אחרות שרוצות להיכנס לתחום?
"אם יש מישהי שמתלבטת אם להתחיל לשחק או שאולי היא מפחדת, באמת שאין ממה לחשוש מזה, ההפך. הרבה אנשים מתלהבים מבנות שנכנסות לתחום, ונכון שיהיו תגובות רעות, אבל פשוט לא צריך להתייחס לזה. בישראל יש קהילה מדהימה".