המשלחת הישראלית למשחקי טוקיו 2020 תהיה הגדולה והאיכותית ביותר מאז ומעולם. כ-90 ספורטאים וספורטאיות ישראלים יעלו על הטיסה ליפן כדי להשתתף במשחקים האולימפיים שנדחו בשנה בעקבות וירוס הקורונה ויקוו להביא נחת וגאווה למדינה, עם כמה שיותר מדליות והישגים.
המשלחת כוללת ספורטאים מ-18 ענפים שונים. ועדיין, אפשר אולי להיות מאוכזבים מכך שהפעם, בניגוד לארבע האולימפיאדות הקודמות, לא יהיו למדינה נציגים בטניס, היאבקות והרמת משקולות.
14 צפייה בגלריה
המשלחת האולימפית עם נשיא המדינה
המשלחת האולימפית עם נשיא המדינה
המשלחת האולימפית בצילום חגיגי עם נשיא המדינה
(צילום: אורן אהרוני)
מבחינת עלייה על הפודיום, הוועד האולימפי בישראל קבע יעד של 3-2 מדליות, כולל מדליה בענף שישראל עדיין לא זכתה בו, ובנוסף העפלה ל-10 גמרים. הספורטאים שיעמדו ביעד ויזכו במדליות זהב יקבלו מענק של חצי מיליון שקל. מדליית כסף תזכה ב-400 אלף שקל וארד ב-250 אלף, כפי שנחשף ב"ידיעות אחרונות" ו-ynet.
רגע לפני שהאש האולימפית תודלק בטקס הפתיחה ב-23 ביולי, עושים סדר במשלחת. באילו ענפים תשתתף ישראל בפעם הראשונה, איפה נוכל לראות הכי הרבה נציגים בכחול-לבן מתחרים, מי היא צעירת המשלחת ומי יופיע בפעם הרביעית?

ג'ודו

הענף שישלח הכי הרבה ספורטאים הוא הג'ודו, כאשר לא פחות מ-14 ישראלים השיגו את הקריטריון הבינלאומי. עם זאת, רק 12 מהם יתחרו בטוקיו בגלל המגבלה של ספורטאי אחד למדינה בכל משקל. מכיוון שלישראל יש נציגות בכל משקל היא תתחרה גם בתחרות הקבוצתית.
אז מי צפוי לככב? לאחר פרישת ירדן ג'רבי, אורי ששון (מעל 100 ק"ג) יהיה המדליסט האולימפי היחיד במשלחת, כשאיתו יתחרו אלוף העולם לשעבר שגיא מוקי (עד 81 ק"ג), ברוך שמאילוב (עד 66 ק"ג), טוהר בוטבול (עד 73 ק"ג), לי קוכמן (עד 90 ק"ג) ואלוף אירופה משנה שעברה פיטר פלצ'יק (עד 100 ק"ג).
14 צפייה בגלריה
מוקי, נלסון-לוי, ששון
מוקי, נלסון-לוי, ששון
יביאו מדליה? מוקי, נלסון-לוי, ששון
(צילום: אורן אהרוני)
אצל הנשים, שירה ראשוני (עד 48 ק"ג) תעלה להתחרות ראשונה ואחריה גילי כהן (עד 52 ק"ג), תמנע נלסון לוי (עד 57 ק"ג) וגילי שריר (עד 63 ק"ג). במשקלים הגדולים יותר יתחרו הפתעת המשלחת ענבר לניר (עד 78 ק"ג) ורז הרשקו (מעל 78 ק"ג).

התעמלות אמנותית

רבים כבר מצפים לסוף המשחקים, שם נוכל לחזות בלינוי אשרם, אחת המתעמלות הטובות בעולם, שתציג את תרגיל הכדור, חישוק, אלות וסרט, ותנסה להתמודד על מדליה, כשאיתה תתחרה בתחרות האישית ניקול זליקמן.
בנוסף, תשתתף גם הפעם הנבחרת הקבוצתית, הכוללת את אופיר דיין, יאנה קרמרנקו, יוליאנה טלגין, נטלי רייץ וקארין וקסמן.
14 צפייה בגלריה
לינוי אשרם
לינוי אשרם
מועמדת לעלות על הפודיום. לינוי אשרם
(צילום: אורן אהרוני)

התעמלות מכשירים

שלושה נציגים יתחרו בענף זה, וביניהם ארטיום דולגופיאט (24), אלוף אירופה משנה שעברה וסגן אלוף העולם ב-2017 ו-2019, ואלכס שטילוב (34), אחד מוותיקי המשלחת, שישתתף בפעם הרביעית במשחקים.
בתחרות הנשים תשתתף ליהיא רז בת ה-17 בלבד, הספורטאית הצעירה ביותר במשלחת ומדליסטית הארד מאליפות אירופה 2020.
14 צפייה בגלריה
ארטיום דולגופיאט
ארטיום דולגופיאט
ארטיום דולגופיאט
(צילום: AP)

אתלטיקה

לא פחות מחמישה רצי מרתון ימריאו לספורו, שם תתקיים הריצה המפרכת. אצל הגברים, שינעלו את האולימפיאדה, ירוצו שיאן ישראל מארו טפרי, גירמה אמרה ואיימרו עלמיה. ואילו בנשים, לונה-צ'מטאי סלפטר, אלופת אירופה לשעבר בריצה ל-10,000 מטר, תתחרה לאחר שלא הצליחה להשלים את הריצה בריו, כשגם מאור טיורי תיקח חלק בריצה.
בנוסף, גם קופצת המשולשת חנה קנייזבה מיננקו, שקפצה החודש 14.36 מטר והבטיחה את מקומה באולימפיאדה בפעם השלישית (בלונדון השתתפה במדי אוקראינה) תהיה בטוקיו. סלאמוויט באיולין טפרי בת ה-27 תתחרה ב-5,000 וב-10,000 מטר. דיאנה וייסמן, שנכנסה לאולימפיאדה ברגע האחרון, תהיה הישראלית הראשונה שמתחרה ב-100 מטר במשחקים מאז אסתר רוט-שחמורוב.
14 צפייה בגלריה
לונה צ'מטאי בפעולה
לונה צ'מטאי בפעולה
לונה צ'מטאי בפעולה
(צילום: gettyimages)

שייט

הענף שכבר סיפק לנו מדליות אולימפיות, ביניהן אחת מזהב, ינסה לעשות זאת גם הפעם. בגלישת הרוח בדגם הניל פרייד RSX ישתתפו סגנית אלופת העולם קטי ספיצ'קוב ויואב כהן, במפרשיות 470 נויה בר עם שחר טיבי ובלייזר רדיאל שי קקון.
14 צפייה בגלריה
קטי ספיצ'קוב
קטי ספיצ'קוב
הרבה ציפיות. קטי ספיצ'קוב
(צילום: vilamoura sailing)

שחייה

לטוקיו תצא משלחת מעובה, כשנכון לעכשיו 11 שחיינים השיגו את מקומם באולימפיאדה במשחים האישיים. מי שתמשוך את רוב תשומת הלב היא אלופת אירופה הטרייה אנסטסיה גורבנקו בת ה-17 (מבוגרת בחודש מליהיא רז), שהשיגה את הקריטריון במשחים ל-100 מטר חופשי, גב וחזה ו-200 מטר מעורב.
עדיין לא ידוע סופית האם היא תיקח חלק בכל המשחים הללו בעקבות לוחות הזמנים ועומסים, ההחלטה תתקבל בסמוך לאולימפיאדה. ב-100 מטר חופשי תצטרף אליה אנדי מורז (29).
14 צפייה בגלריה
גורבנקו חוגגת, רגע אחרי שנגעה בקיר
גורבנקו חוגגת, רגע אחרי שנגעה בקיר
גמר אולימפי יהיה הישג. אנסטסיה גורבנקו
(צילום: AFP)
אצל הגברים, מירון חירותי ישתתף במשחה המהיר ביותר, 50 מטר חופשי, כשגם תומר פרנקל, דניס לוקטב, מיכאל לייטרובסקי, גל כהן גרומי ורון פולונסקי ייקחו בו חלק. בגלל שיש שני שחיינים כבר ב-200 מטר מעורב אישי, זה הוציא מהרשימה את יעקב טומרקין שהשיג את הזמן הכי איטי, כשהוא ממתין לפרסום הרשימות הסופיות של איגוד השחייה העולמי. בכל מקרה הוא צפוי להתחרות ב-100 מטר גב ואולי גם במרחק הכפול.

שחייה אמנותית

גם כאן ישראל ממשיכה במסורת האולימפית כשעדן בלכר ושלי בובריצקי סיימו במקום השישי בתחרות העפלה בברצלונה וייקחו חלק בתחרות הדואט.
14 צפייה בגלריה
עדן בלכר ושלי בובריצקי
עדן בלכר ושלי בובריצקי
עדן בלכר ושלי בובריצקי
(צילום: EPA)

שחייה במים פתוחים

מתן רודיטי יירשם בדפי ההיסטוריה כספורטאי הישראלי הראשון שלוקח חלק בתחרות זו, ויזנק למרחק האולימפי היחידי ל-10 קילומטר.
14 צפייה בגלריה
מתן רודיטי
מתן רודיטי
מתן רודיטי
(צילום: עוז מועלם)

אופניים

עומר שפירא בת ה-26 תערוך בכורה אולימפית ותשתתף ברכיבה על אופני כביש ובמקצה נגד השעון. שלומי חיימי, שהשתתף בריו 2016 וסיים במקום ה-29, ייקח חלק בתחרות אופני ההרים.

בדמינטון

מישה זילברמן הוותיק (32) ישתתף באולימפיאדה בפעם השלישית בקריירה, כשינסה לעבור את שלב הבתים. אליו תצטרף קסניה פוליקרפובה שתהפוך לאישה הראשונה שמייצגת את ישראל בענף זה.
14 צפייה בגלריה
מישה זילברמן
מישה זילברמן
מישה זילברמן
(אורן אהרוני)

בייסבול

44 שנים של בצורת בענפי הכדור באולימפיאדה, מאז נבחרת הכדורגל במונטריאול, הגיעו לסיומם, לאחר שנבחרת הבייסבול של ישראל תופיע בטוקיו. הענף חוזר לאולימפיאדה בגלל הפופולריות שלו אצל המדינה המארחת יפן.
הנבחרת עשתה זאת לאחר שדורגה ראשונה בתום הטורניר הקדם אולימפי, כאשר 24 שחקנים שייקבעו בתום סדרת משחקי מבחן שיפתחו בקרוב יגיעו לאולימפיאדה ויתחרו מול חמש נבחרות בלבד במטרה לצאת עם מדליה מפתיעה.
14 צפייה בגלריה
נבחרת ישראל
נבחרת ישראל
נבחרת ישראל בבייסבול
(צילום: Margo Sugarman)

גלישת גלים

ענת ליליאור תהיה הנציגה הישראלית בענף שיעשה את הופעת הבכורה שלו. הספורטאיות יחולקו לארבעה בתים, כאשר שתי הראשונות בכל סיבוב יעלו לשלב הבא ושתי האחרונות ינסו את מזלן בשלב הניחומים.

טאקוונדו

אלופת אירופה אבישג סמברג (19), המתחרה במשקל עד 49 ק"ג, השיגה את הכרטיס למשחקים כאשר סיימה בין שתי הראשונות בטורניר העפלה האירופי שנערך בבולגריה.
14 צפייה בגלריה
אבישג סמברג
אבישג סמברג
אבישג סמברג
(צילום: אורן אהרוני)

טריאתלון

צמד האחים שחר ורן שגיב התחרו בשנים האחרונות ברחבי העולם כדי לצבור נקודות והחודש התבשרו שהם העפילו לטוקיו. השניים יהיו בין 60 הספורטאים שיישחו 1,500 מטר, ירכבו 40 קילומטר ויקנחו בריצה של 10 קילומטר.

קליעה

גם הקלע סרגיי ריכטר (32) מכיר היטב את המעמד של המשחקים האולימפיים וישתתף בפעם השלישית ברציפות. ב-2012 הוא היה מרחק נגיעה מהגמר ברובה אוויר למרחק 10 מטר, כשסיים בסופו של דבר תשיעי.
14 צפייה בגלריה
סרגיי ריכטר
סרגיי ריכטר
סרגיי ריכטר
(צילום: אורן אהרוני)

קשתות

עוד ענף חדש שבו ישראל תשתתף לראשונה. הקשת איתי שני הצליח לעלות לרבע הגמר בתחרות העפלה האחרונה בפריז, ויירה את החצים שלו גם בבירה היפנית.

רכיבת סוסים

נבחרת ישראל הכוללת את דניאל בלומן, אשלי בונד, אלעד יניב ודניאל גולדשטיין סיימה ראשונה בתחרות הקריטריון במוסקבה, מה שזיכה את ישראל בכרטיס. למרות זאת, יש לפחות עוד ארבעה צמדים (רוכב וסוס) בעלי פוטנציאל להגיע לאולימפיאדה ורק בשבוע הבא נדע מי אלו שיעלו על הטיסה.
14 צפייה בגלריה
נבחרת הרכיבה
נבחרת הרכיבה
נבחרת הרכיבה
(צילום: אריאל בלומן)