"הייתי נער שסבל מקשיי דיבור וגמגום, והכושר היה מפלט עבורי", כך משתף אביב גוילי, מאמן כושר בעל ניסיון עם בני נוער, שהשתתף ב'נינג'ה ישראל' ביחד עם שלושת אחיו. "התחלתי בכדורעף והמשכתי עם קרוספיט. הספורט היה המקום שבו למדתי לאהוב את עצמי מחדש, לסמוך על עצמי ולתת לעצמי ביטוי. העקרונות של תהליכי הכושר השונים מלווים אותי עד היום: משמעת, התמדה, נחישות, השקעה ומיקוד במטרה. אני מרגיש שהספורט עזר לפיתוח הביטחון העצמי שלי, חייב אותי להתמודד עם אתגרים ולחפש את נקודת הצמיחה בכל קושי".
איך זה חיבר בין האחים?
"גם אני וגם האחים שלי מתאמנים. כושר היה תרבות ואורח חיים אצלנו בבית, וכשהיינו מתאמנים יחד או אפילו מבשלים ארוחות בריאות יחד, הכעסים היו מונחים בצד כי הספורט היה שפה משותפת".
גוילי כיום מנהל מקצועי ב"ניקה", מסגרת ספורטיבית לילדים, ובימים אלו הוא יצא במימון המונים בפלטפורמת הדסטארט, יחד עם גדי דקל, במטרה לאפשר לכל הילדים לעסוק בספורט, גם לכאלו שאין להוריהם יכולת כלכלית.
3 צפייה בגלריה
אביב גוילי. "הספורט חייב אותי להתמודד עם אתגרים"
אביב גוילי. "הספורט חייב אותי להתמודד עם אתגרים"
אביב גוילי. "הספורט חייב אותי להתמודד עם אתגרים"
(צילום: רועי פרץ)
דקל מספר איך הרעיון לפעילות החל: "לפני כמה שנים הפקתי אירוע ספורט. פתאום הבחנתי בחבורת ילדים שיושבת בצד ולא משתתפת במשחק כדורסל. אחרי שבדקתי, הבנתי שאין להם 20 שקלים לדמי הרשמה. השנה הייתה 2018 ולא הגיוני שלילד אין כסף להשתתף. מיד דיברתי עם ראש העיר וחיפשנו פתרון שיאפשר להם להשתתף, וכך היה. חלקם הגיעו לגמר וזכו במקום הראשון.
"המקרה הדיר שינה מעיניי, פניתי למאמנים בכירים בארץ והבנו ש-50% מהילדים לא משתתפים בספורט, האחוזים אף גדלים כשמדובר בגילי 13–16 ובמגזרים הערבי והחרדי, כי אם צריך 100 שקלים הכסף יהיה לאוכל ולא לפעילות ספורטיבית".
קראו עוד:
דקל, אב לשניים (26 ו-24), מאמן מנטלי לספורטאים, מנכ"ל ומייסד "ניקה", משתף מנקודת מבט של אב לילד שהוא ספורטאי מחונן: "הבן שלי שיחק כדורסל מכיתה ג' ועד הצבא. תמיד אמרו לי שהוא יהיה שחקן גדול ואני כל הזמן עניתי שאני לא יודע אם הוא יהיה שחקן, אבל הוא יהיה בנאדם".
תסביר
"בגיל 16 הוא בחר לקום שלוש פעמים בשבוע בחמש בבוקר לאימון, במקום ללכת לים עם החברים שלו או לישון עד מאוחר. הוא למד אחריות והתמדה וזה מהות הספורט בעיניי והחינוך שלנו, לילדים שלנו. ספורט הוא אמצעי לפיתוח מסוגלות, מחויבות, ליצור משהו אחר, ערכים שהופכים אותך לבנאדם וגם מקום למפגש חברתי והזדמנות לפגוש ילדים בכל הארץ. אני מאמין שספורט משנה אנשים וילדים בפרט.
"לאורך השנים והניסיון, ראיתי ילדים עם אותו חתך גילים, אותה שכונה ורואים את ההבדלים בין מי שעושה ספורט לבין אלו שלא. הם פחות מעשנים, פחות מתמכרים לסיגריות ולאלכוהול. בנוסף, לספורט יש מכנה משותף בין ילדים. הייתי נוכח באימון של קבוצת ילדים בגיל הרך. זה היה קיץ ואף אחד לא מדבר. כולם מרוכזים, מבצעים את האימון ממקום של כיף".
3 צפייה בגלריה
ספורט מסייע בפיתוח יכולות
ספורט מסייע בפיתוח יכולות
ספורט מסייע בפיתוח יכולות
(צילום: shutterstock)
עד כמה חשוב תפקיד ההורים?
"להורים יש חלק חשוב מאוד. אם הורה רוצה שהילד שלו יצליח הוא צריך לעזור לו לייצר מסגרת תומכת ולעודד אותו. ילד יכול להגיע לבית הספר או להתאמן אחר הצהריים אבל אם לא תהיה לו תמיכה בבית, הכול יתמוסס".
"ילד יכול להגיע לבית הספר או להתאמן אחר הצהריים אבל אם לא תהיה לו תמיכה בבית, הכול יתמוסס"
גוילי מוסיף: "שוחחתי עם אמא שהילד שלה מגמגם. הוא התחיל להתאמן ולאט לאט להיפתח ולעבוד לא רק על הספורט אלא על הדימוי העצמי ובהקשר ישיר על קשיי הדיבור. גם ההורים באו לליווי כדי לחזק, ללמוד להקשיב אחד לשני, לתקשר ולקבל בחירות של הילד. בסוף הכול מכלול שלם למען חיזוק הילד והביטחון העצמי".
לדברי דקל, חשוב לאפשר לילדים להתנסות בכמה ענפי ספורט. "אל תכוונו אותם לענף שלכם, שינסו כדורסל, שחייה, טניס ושיבחרו. זה לא מענין מה אתם רוצים, מעניין מה הילדים רוצים. כמו-כן, אל תנסו להגשים חלומות דרכם, תנו להם לטעות. לא מזמן שוחחתי עם נטע ריבקין והיא אמרה 'אני נטע ריבקין לא בזכות המדליות והפרסים שזכיתי, אלא בזכות הכישלונות'. אני מאוד מאמין שחשוב להחמיא על המאמץ ועל הדרך. מדליה היא לא זו שמגדירה את הילד, אלא התהליך".
"חשוב שהורים יהיו מחויבים למסגרת. תהפכו את הספורט לאורח חיים. תלכו לאירועי ספורט ותשלבו פעילות משפחתית בפארקים. תעשו פעילויות ספורטיביות ביחד כי חשוב שיהיה בית בריא ומאושר".
3 צפייה בגלריה
 גדי דקל. "מדליה היא לא זו שמגדירה את הילד"
 גדי דקל. "מדליה היא לא זו שמגדירה את הילד"
גדי דקל. "מדליה היא לא זו שמגדירה את הילד"
(צילום: מיכל קראוס)
על אילו מקרים אתה שומע של קושי כלכלי לשלוח את הילד לחוג?
"אמא התקשרה אליי, הבן שלה ביקש לדבר איתי ולא ידעתי למה לצפות. הוא סיפר לי שהוא חולם לשחק כדורגל. ילד ביישן ואמא שלו בוכה שאין לה כסף. אני שומע אותה ובוכה יחד איתה. זה לא רק לקחת כדור ולהתחיל לשחק. יש נעליים, בגדים, כדור, והילד רוצה לשחק במסגרת ולהרגיש שווה. במקרה אחר, אמא שיתפה על שתי בנותיה שחולמות לעשות ספורט. היא אמרה לי 'אני חד הורית ולא מסוגלת לשלם על חוגים. אני עושה כל מה שאני יכולה כדי שיהיה להן'.
"זו הסיבה שהקמתי את 'ניקה'. תמיד הייתי יזם חברתי, ליוויתי כעשור את 'כנפיים של קרמבו' והפקתי אירועי התרמה. אני מאמין שלא צריך רק לקחת אלא גם לתת. אחד הפרויקטים במיזם הוא עבור ילדים מכיתה י'. אנחנו מכשירים אותם להיות עוזרי מאמן בשכר. הם מקבל כלים להיות עוזר מאמן עם תעודה ואולי בהמשך יוכלו להתקדם להיות מדריכי ספורט. הפעילות שלנו מתוכננת להיות כלל ארצית. בשלב הראשון נתחיל במספר ערים ומשם נצמח לרחבי הארץ. מתחילים בתל אביב, חבל מודיעין, באר שבע, נתניה ונוף הגליל. מחירי הפעילות נשמרים כמחירים סבירים וילדים ממשפחות מוחלשות ישתתפו ללא תשלום או בתשלום סמלי".
"אני מאמין שיש פוטנציאל לעשרות אלפי ילדים להיפגש, מכל רחבי הארץ והמגזרים, ליצור מכנה משותף של אהבה לספורט, קהילה וערכים. המטרה היא ליצור שינוי תודעתי בקרב הגילים הצעירים ובעיקר עבור אלו שידם אינם משגת".