3 צפייה בגלריה
תוכנית חוף התכלת הרצליה
תוכנית חוף התכלת הרצליה
תוכנית חוף התכלת הרצליה
(הדמיה: קייזר אדריכלים ומתכנני ערים)
שלב נוסף בקידום תוכנית הענק להקמת אלפי דירות בהרצליה: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב, בראשות אדריכלית דניאלה פוסק, הפקידה היום (ג') להתנגדויות הציבור את תוכנית "חוף התכלת" הכוללת הקמת רובע עירוני חדש בדרום-מערב הרצליה. מדובר במתחם ענק שרובו מצוי בבעלות פרטית וחלקו בידי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ועיריית הרצליה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
התוכנית אושרה להפקדה לפני כשנה וכעת מופקדת בפועל. המשמעות היא שהציבור יוכל להגיש את השגותיו לתוכנית בתוך חודשיים מהיום. עם זאת, מאחר שהתוכנית נשענת, בין היתר, על תחנת הרכבת הקלה והמסילה הרביעית של רכבת ישראל, הדרך לאישורה למתן תוקף ולהוצאת היתרי בנייה עדיין ארוכה.
הרובע החדש משתרע על שטח של כ-2,000 דונם באחת מעתודות הקרקע המבוקשות ביותר במרכז הארץ. הוא כולל 12,500 יחידות דיור במבני מגורים בגבהים שונים: בנייה נמוכה ומדורגת של 6-8 קומות מכיוון מערב (חוף הים), ושילוב של בנייה גבוהה יותר, שגם היא מדורגת מ-8 קומות ועד ל-30 קומות באזור התעסוקה בחלקה המזרחי לכיוון מזרח (כביש 2).
בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית מציעה תוספת של 120 אלף מ"ר עבור שטחי מלונאות שיכללו כ-2,000 חדרי מלון חדשים, כ-640 אלף מ"ר עבור מבני ציבור, כ-680 אלף מ"ר עבור שטחי תעסוקה וכ-30 אלף מ"ר עבור שטחי מסחר.
3 צפייה בגלריה
תוכנית חוף התכלת הרצליה
תוכנית חוף התכלת הרצליה
12,500 יחידות דיור. תוכנית חוף התכלת
(הדמיה: קייזר אדריכלים ומתכנני ערים)
כמו כן, במסגרת התוכנית מתוכננים שטחים ציבוריים ובהם פארק חופי הכולל את הפארק הארכאולוגי "תל מיכל", שישתרע על שטח כולל של 690 דונם, בנוסף לכ-130 דונם של שטחים ירוקים. מהוועדה נמסר כי שטחים פתוחים אלו ייצרו חיבור של חלקי השכונה, דרך הפארקים בחלקה המערבי, עד לחוף הים.
עוד נמסר כי בהיבט הסביבתי הושם דגש על ניהול מי נגר (גשמים) באמצעות שטחים ייעודיים לאיגום והשהיית מי נגר. בהיבט התחבורתי מציעה התוכנית תקן חניה מופחת במטרה להפחית את השימוש ברכב פרטי, מאחר שהתוכנית נשענת על קו הרכבת הקלה (הקו הירוק) ושירות תחבורה ציבורית משלים, כולל המסילה הרביעית של רכבת ישראל.
התוכנית, שקודמה על ידי עיריית הרצליה ותוכננה על ידי משרד קייזר אדריכלים ומתכנני ערים, גובלת בתוכנית תא/3700 בצפון מערב תל אביב בדרום (שמתוכננת לחזור לשולחן הדיונים); כביש 2 ודרך ישעיהו לייבוביץ' בצפון, רחוב אבא אבן במזרח והמרינה וקו מצוק הכורכר לאורך חוף הים במערב.

"בעלי הקרקע יקבלו מקסימום זכויות כמו בשדה דב"

לדברי עו"ד יוסי מוסרי, מומחה בייצוג בעלי קרקעות בהליכי תכנון המייצג למעלה מ-1,000 בעלי זכויות בחוף התכלת, "מדובר באירוע גדול מאוד ומשמועתי לאלפי בעלי זכויות שממתינים מזה כ-20 שנה להפקדת התוכנית ולעיר הרצליה. אנו נלמד את התוכנית ואם מסתכלים על מה שקורה בתוכנית 3700 בתל אביב שנעצרה וייתכן שתחזור למסלול של הפקדה מחדש בגלל הגדלת זכויות, הרי שנעמוד על כך שכל בעלי הזכויות יקבלו מקסימום זכויות בדומה למתחם שדה דב, שהוא מתחם עתיר זכויות המהווה ניצול נכון של משאב הקרקע - הדבר הכי יקר למדינת ישראל אשר מסייע לפתרון מצוקת הדיור בגוש דן והסביבה".
עו"ד נעמה שיף, שותפה במשרד עוה"ד שוב ושות' המייצג גם הוא בעלי קרקעות רבים במתחם, הוסיפה: "אנו מברכים על הפקדת התוכנית שלה ממתינים בעלי הקרקעות שנים רבות. המשמעות היא שמעתה בעלי הקרקעות יכולים להגיש התנגדויות על מנת לנסות לשפר או לשנות את פרטי התוכנית. אחת הבעיות שזיהינו היא קביעת צפיפות נמוכה, ואנו מתארגנים להגשת התנגדויות כדי לנסות ולהגדיל את הצפיפות במתחם. בנוסף, אנו ממליצים לבעלי הקרקעות להתאחד בהליך ההתנגדויות והקצאת הזכויות כדי לזרז את הליכי הבנייה בעתיד".
3 צפייה בגלריה
תוכנית חוף התכלת הרצליה
תוכנית חוף התכלת הרצליה
"אירוע משמעותי לאלפי בעלי זכויות שממתינים כ-20 שנה". תוכנית חוף התכלת הרצליה
(הדמיה: קייזר אדריכלים ומתכנני ערים)
לדברי עו"ד מרים דונין ממשרד עוה"ד המבורגר עברון ושות', "תוכנית המתאר מחלקת את המתחם לחמישה מתחמי תכנון, ויקבעו בה עקרונות דרמטיים לתכנון וחלוקת הזכויות בין בעלי הזכויות. זוהי תוכנית מורכבת הכוללת אלמנטים רבים שיש בהם כדי להשפיע על היקף הזכויות, טיבן וחלוקתן. ההפקעות המשמעותיות מחייבות התייחסות פרטנית לחלקות השונות, על מנת לוודא שזכויות הבעלים לא יפגעו.
"פרסום התוכנית מהווה בשורה גדולה לבעלי הזכויות, ויחד עם זאת, בשלב זה על הבעלים לתת תשומת לב מרבית להגנה על זכויותיהם בדרך של התאגדות יחד עם בעלי זכויות נוספים בתחום התוכנית. הימנעות בעלים שטרם התאגדו, משלב ההתנגדויות תוך המתנה פסיבית בעת שהליכי התכנון מתקדמים, עלולה לפגוע בזכויות הבעלים ואין לסמוך על כך שהחלטות בהתנגדויות יכול ויחולו על כלל הבעלים במתחם".
מעיריית הרצליה נמסר: "תוכנית חוף התכלת קודמה ועברה את כל שלבי הליכי התכנון והאישור הנדרשים בעיריית הרצליה. התוכנית היא חלק מתוכנית המתאר העירונית ועיריית הרצליה מברכת על ההפקדה אך חוזרת ומדגישה כי לא תקודם בנייה חדשה ללא עמידה של המדינה בהתחייבותה לפיתוח והקמת תשתיות לאומיות, כגון מים, חשמל, תחבורה, מוסדות חינוך, מבני ציבור ועוד".