הסורנטו, רכב הפנאי עם-מקום-לשבעה הגדול באולם התצוגה המקומי של קיה, הצליח אצלנו בעיקר הודות לתג מחיר נמוך מהמתחרה הגדול והכמעט יחיד - האח הדרום- קוריאני יונדאי סנטה פה. אלא שהדור הרביעי שנחת בישראל לאחרונה מכוון גבוה יותר. לא רק עם מראה משופר אלא בעיקר היצע מנועים היברידיים והיברידיים נטענים מודרניים כנדרש כיום. נהגנו בו לראשונה, סקרנים לדעת לא רק אם הוא טוב מקודמו שהצליח בזכות תג מחיר אטרקטיבי, אלא גם אם הוא מסוגל להתמודד על ראשות הקטגוריה.
3 צפייה בגלריה
קיה סורנטו
קיה סורנטו
(צילום: ניר בן זקן)
סיכום: קפיצת המדרגה שעשה קיה סורנטו משמעותית מאוד, ובהשוואה לסורנטו היוצא הוא אכן עדיף בכל מובן למעט תג המחיר. הוא נראה טוב וייחודי מספיק כדי לסובב ראשים, יש לו סביבת נהג איכותית ומרחב המחיה ונוחות הנסיעה שופרו. המנוע ההיברידי מעניק יתרון בעיקר בשימוש עירוני ומערכות הבטיחות מרשימות. מה אין לו? במחיר הזה היינו מצפים ליותר אבזור נוחות למשל.
אבל, למרות שהתייקר, קיה עדיין מתמחרת אותו נמוך ממתחרים ישירים. הוא זול כך ב-30 אלף שקלים מטויוטה היילנדר ההיברידי, זול אפילו ב-10,000 שקלים מיונדאי סנטה פה עם מנוע טורבו-דיזל. אז כן, הוא שומר גם על יתרון התמורה-לכסף של קודמו. ומה בעניין ראשות הקטגוריה? הקלפים שקיה מחזיקה ביד טובים מאוד, עכשיו נותר להושיב אותה לצד שולחן עם מתחרותיה לקרב ישיר על הבכורה.
איך נראה: הסורנטו מחליף את המראה המגושם דמוי מיניוואן של הדגם היוצא בקו שרירי יותר, זוויתי ואגרסיבי משהו, שמסייע לו גם לסובב ראשים וגם להצניע גידול בממדים של רכב גדול-ממילא. נרשם קונצנזוס באשר להופעה, למעט דמויי-צינורות מפלט מיותרים להפליא מאחור.
3 צפייה בגלריה
קיה סורנטו
קיה סורנטו
(צילום: ניר בן זקן)
סביבת הנהג מרשימה לא פחות. יותר חומרים איכותיים, יותר מקוריות, פחות תחושה שמדובר ברכב מיושן שעשה דרכו ללב השוק בעזרת תג מחיר נוח בלבד. יש מסך מגע גדול ("10.25) ונוח לתפעול, ורכב המבחן הוסיף גם לוח מחוונים דיגיטלי איכותי ("12.3) עם בחירה - מצומצמת במפתיע - של אפשרויות התאמה אישית. לא נתרגל לעולם כנראה להחלפת בורר הילוכים בחוגה שימושית, אבל היא לפחות משלבת למצב חניה אם הנהג שכח לעשות זאת.
פחות השתכנענו ממושבי הבד הפשוטים בעלי כיוון ידני מספיק בקושי, וטווח כיוון מוגבל לגובה למושב הנהג, המונע ממנו להיות נוח לנמוכי קומה (מתחת ל-1.67). עם תג מחיר של רבע מיליון וצפונה אפשר וראוי לקבל יותר.
הלאה. מרחב המחיה בשורה השניה טוב מעבר, ויש גם אפשרות כיוון מרחק נדיבה משהייתה (עוד 4.5 ס"מ). מרווח הראש עדיף ושטחי חלונות גדולים יותר מסייעים לחלל אוורירי ונעים לשהייה. בשורה השלישית ישבו בנוחות ילדים ונוער-צעיר לכל היותר, אבל הגישה אליו קלה מבעבר עם מתגי קיפול נוחים. אהבנו את השליטה הנפרדת שם ביחידת המיזוג האחורית. תא המטען עדיין זעיר בתפוסת נוסעים מלאה (למרות תוספת של 40 ליטר מוצהרים), וגדל לממדים נדיבים (608 ליטר) רק לאחר קיפול השורה השלישית.
רשימת האבזור של רכב המבחן סבירה, לא יותר, וכוללת בין היתר פתחי בקרת אקלים מפוצלת לכל שורות המושבים ומשטח טעינה אלחוטי. חלון שמש, מושבי עור, מצלמות היקפיות ודלת תא מטען חשמלית יש רק בגרסה ההיברידית-נטענת הבכירה והיקרה עוד יותר. מערך הבטיחות עשיר וכולל בלימה אוטונומית (גם לתנועה חוצה ובנסיעה לאחור), שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת ומניעת כניסה לנתיב לא פנוי, התרעת פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי ומערכת התרעה לשכחת ילדים.
איך נוסע: המנוע ההיברידי משלב בין בנזין מוגדש בנפח 1.6 ליטר (180 כ"ס) ומנוע חשמלי צנוע (60 כ"ס) המותקן בתוך תיבת שישה הילוכים אוטומטית, עם הספק משולב שעומד על 230 כ"ס. הביצועים ראויים, עם זינוק נחוש מהמקום (8.6 שניות ל-100 קמ"ש) אבל מעט פחות משכנע בהמשך. הורדת הילוך ביציאה לעקיפה או האצה תוך כדי שיוט נתקלת לעיתים בתגובה מהוססת משהו, גם בעת בחירה במצב "ספורט" האקטיבי מהשלושה. האשמה כאן היא בעיקר בתיבה האיטית מדי בתגובותיה.
3 צפייה בגלריה
קיה סורנטו
קיה סורנטו
(צילום: ניר בן זקן)
נראה כי בחירת יחסי ההעברה אינה אופטימלית, והמנוע מתאמץ - למרות שהוא ממש לא נדרש לכך - אפילו בשיוט מזורז על כביש 6, אף יותר ממנוע הדיזל הוותיק. כל זאת מלווה בחדירה מטרידה לעיתים של רעשי רוח מאזור המראות בשני החלונות הקדמיים. צריכת הדלק במבחן שנערך בעיקר על כביש מהיר אך במהירויות רגועות למדי, הייתה סבירה עם 12.8 ק"מ לליטר.
קיה ציידה את הסורנטו החדש בפלטפורמה קשיחה מבעבר, והצליחה אפילו להשיל ממשקלו כמה עשרות קילוגרמים הודות לשימוש בחלקי מרכב מאלומיניום, ולמרות הצמיחה בממדים. השינוי הזה אכן מסייע לנוחות משופרת במהירות נמוכה, עם שיכוך יעיל למדי של מפגעי סלילה בעיקר בתפוסה כמעט מלאה של מקומות הישיבה.
אבל פחות נוסעים ומשקל או נסיעה בכביש בין עירוני במהירות גבוהה יותר, מציגים ריסון-חסר, בגלל כיול לא משובח של מערך המתלים. למרות זאת, התנהגות הכביש טובה מבעבר באופן ברור. עם יציבות כיוונית משופרת הודות לבסיס גלגלים ארוך יותר - שאינו פוגע ברדיוס הסיבוב אשר נותר דומה (5.8 מטר). לידיעת מחפשי החניה בעיר.
  • מנוע: 4 צילינדרים, טורבו-בנזין, 1.6 ליטר וחשמל
  • הספק מנוע בנזין: 180 כ"ס ב-5,500 סל"ד
  • מומנט מנוע בנזין: 27 קג"מ ב-1,500 סל"ד
  • הספק, מומנט מנוע חשמלי: 60 כ"ס, 26.9 קג"מ
  • הספק משולב: 230 כ"ס
  • תמסורת: 6 הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית
  • אורך: 481 ס"מ
  • רוחב: 190 ס"מ
  • גובה: 170 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 281.5 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,858 ק"ג
  • נפח תא מטען, שורה 3 מקופלת: 179 ליטר, 608 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 8.6 שניות, 193 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 15.1 ק"מ לליטר, 151 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 7
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר: 260 אלף שקל