1 צפייה בגלריה
יהודדה גואטה
יהודדה גואטה
יהודדה גואטה ז"ל, שנרצי בפיגוע בצומת תפוח
(באדיבות המשפחה )
בכתב האישום שהוגש נגד המחבל מועתז שלבי שרצח בחודש שעבר בפיגוע ירי את יהודה גואטה ז"ל בצומת תפוח נכתב: "הנאשם החליט ללכת לחברו זיאד וסיפר לו אודות הפיגוע שביצע. זיאד פעל להסגרתו של הנאשם. זמן קצר לאחר מכן נתפס הנאשם על מפתן ביתו של זיאד". זו אמנם שורה אחת בכתב אישום, אבל יש לה משמעות אדירה.
אחרי פסטיבל הסייענים שהתגלה בחקירת הפיגוע באזור התעשייה ברקן ב-2018, הובהר כי הדלק של המחבל הנמלט הוא אותם סייענים שיפגוש אחרי הפיגוע. ולכן, על הפרקליטות הצבאית שלא להסתפק בהסדרי טיעון מקילים עם הסייענים אלא לחתור למיצוי מלא של הדין.
למחבלים אשרף נעלוואה (שביצע את הפיגוע בברקן) ומועתז שלבי אין שיוך ארגוני. הם לא הופעלו על ידי חמאס, חזית עממית או כל ארגון טרור אחר. הם התאמנו לפני ביצוע הפיגוע, רכשו נשק ויצאו לרצוח. אז מדוע האחד נתפס אחרי 68 יום והשני לאחר ארבעה ימים בלבד? ההבדל היה בסייענים. בתיק ברקן נתפסו יותר מ-30 סייענים. במרדף אחרי שלבי עצר שב"כ 12 סייענים. הפורמולה פשוטה. סייענים נאמנים, ולא מורתעים, הם הדלק של המחבל הנמלט.
שלבי פגש פיזית לפחות שבעה אנשים שסייעו לו, נתנו לו מקום לישון והעבירו אותו לאזור רמאללה. כולם נעצרו ונחקרים כעת בשב"כ. ההרתעה כאן מצילה חיים
באפריל האחרון למדנו שיעור במיצוי הדין עם סייענים. רפי לבנגרונד, אביה של קים ז"ל שנרצחה בפיגוע בברקן, נכנס לאולם בית המשפט הצבאי בסאלם כשהוא מלווה בעו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו. השניים הביעו התנגדות להסדר טיעון שנחתם עם מוחמד חורסה – פלסטיני תושב שוויכה שסייע למחבל לפני ואחרי הפיגוע – ולפיו ירצה עונש של שלוש שנות מאסר בלבד. לאחר שמיעת הצדדים החליט בית המשפט להחמיר בעונשו של הסייען, וגזר עליו עונש של ארבע שנות מאסר.
"לטעמי התיק בענייני של הנאשם הוא בדיוק מסוג התיקים שבהם מוצדקת החמרה ומתן משקל מוגבר לשיקולי ההרתעה נוכח נסיבות ביצוע העבירה", כתבה השופטת סא"ל אבישג אגמי בגזר הדין. למעשה בזכות התערבותו של עו"ד בלייכר הוחמר עונשו של הסייען. אך למרות ההחמרה רוב התיקים של סייעני ברקן הסתיימו בהסדרי טיעון מקילים כמו שכמעט היה בתיק חורסה, לולא התערבות המשפחה והעו"ד.
אלישע בן קימון אלישע בן קימון צילום: אבי מועלם
מונתזר שלבי נפצע בזירה מירי לוחמי סיירת גבעתי ונזקק לטיפול רפואי, מים, אוכל ומקום מסתור. הוא לא יכול היה להסתדר לבד. על פי כתב האישום הוא פגש פיזית לפחות שבעה אנשים שסייעו לו, נתנו לו מקום לישון והעבירו אותו לאזור רמאללה. כולם נעצרו ונחקרים כעת בשב"כ. ההרתעה כאן מצילה חיים.
על הפרקליטות הצבאית, ועוד קודם, על צוות החקירה, לגבש תשתית ראייתית מספקת שתביא למימוש גזרי דין מחמירים עם סייענים ולא להסתפק ב"הרשעה" ובהסדרי טיעון, שלרוב מקילים. כעת יש עוד יותר מעשרה סייענים לחקור. בקרוב נדע נגד כמה מהם יוגשו כתבי אישום ובעוד כשנה נדע כמה מהם הורשעו והאם מוצה עימם הדין.
  • אלישע בן קימון הוא כתב יהודה ושומרון של "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com