לא פחות מ-3.6 מיליון כלי רכב חדשים נפלו קורבן למחסור החמור בשבבים עמו מתמודדת תעשיית הרכב העולמית, תוספת של כ-400 אלף כלי רכב מהמספר עליו דווח בתעשייה רק לפני שבוע. גורמים מעריכים כי המספר צפוי לצמוח לכמעט 5 מיליון עד חזרה לאספקה רגילה, כך מדווח האוטומטיב ניוז. המחסור צפוי להמשך גם במהלך 2022, לפי הערכות בתעשייה.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
המחסור החמור כבר הניע את יצרנית מערכות הרכב הוותיקה בוש לבצע את ההשקעה הגדולה בתולדותיה, ולהקים מפעל ייצור שבבים חדש בגרמניה בסכום של 1.2 מיליארד דולר, כ-240 מיליון כסיוע השקעה מהשוק האירופאי. המפעל החדש יחל לייצר רכיבים לתעשיית הרכב תוך כשלושה חודשים, ועוד לפני כן לתעשיות נלוות.
עם זאת, מדובר רק בסיוע (עתידי) שעשוי להקל על המחסור במידת מה, לבטח לא לסיים אותו. "המפעל עשוי לסייע לבוש וליצרניות להן היא מספקת, אבל לא יוכל למלא את החוסר האקוטי בתעשייה", אמר לרויטרס אסיף אנוואר, אנאליסט בתעשייה.
ראשונות להפגע מבעיית השבבים היו יצרניות הרכב האירופאיות, בעיקר מותגי יוקרה המציידים את דגמיהם במספר גדול יחסית של מערכות ממוחשבות, אך לא רק. כך למשל הודיעה פיז'ו העממית כי היא מפסיקה לייצר את ה-308 הקומפקטית עם לוח מחוונים דיגיטלי, וחוזרת ללוח אנלוגי - צעד כמעט חסר תקדים בתעשייה. כעת עובר הלחץ גם ליצרניות מהמזרח.
כדי לקבל מושג על ממדי הבעיה, רק בשבוע החולף דווח שם על הקטנת ייצור מסיבית. SAIC ו-GM הודיעו על 65 אלף מכוניות שלא ייוצרו, גם ביונדאי הדרום קוריאנית מדובר בעשרות אלפי מכוניות בשבוע וכך גם במקרה של הזרוע הקוריאנית של GM. בארה"ב המספרים - של קרייזלר ו-GM - נמוכים יותר, אך עדיין מדובר בכ-10,000 מכוניות לכל יצרנית בשבוע עבודה בודד, שווה ערך לכחצי מיליון מכוניות בשנה.