בעוד שבוע יתקיימו הבחירות לכנסת ה-24, ואזרחי ישראל יממשו בפעם הרביעית, בתוך כשנתיים, את זכותם הדמוקרטית. ynet גיבש עבורכם מדריך שאלות ותשובות לעובד הבוחר, בסיוע עו"ד שני אשכנזי, שותפה ומנהלת מחלקת דיני עבודה במשרד עמית, פולק, מטלון ושות'.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
וגם - כל מה שצריך לדעת על בחירות 2021 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet
1 צפייה בגלריה
תור מחוץ לקלפי בראש העין
תור מחוץ לקלפי בראש העין
קלפיות בשנה שעברה
האם יום השבתון חל על כל העובדים במשק? חוק יסוד הכנסת קובע כי יום הבחירות הוא יום שבתון, אך שירותי תחבורה ושירותים ציבוריים יפעלו כסדרם. משמעות הדבר היא שלא ניתן לכפות על עובדים לעבוד ביום הבחירות, אלא אם הם נמנים על שירותים אלו, כפי שקבעה ועדת הבחירות המרכזית לכנסת.
בנוסף, לאחרונה תוקן חוק הבחירות לכנסת ונקבעה בו החרגה ביחס לעובדים שאינם ישראלים המועסקים בענפי סיעוד, הסעדה, בניין, חקלאות ותעשייה. עובדים אלו לא יהיו זכאים להיעדר מעבודתם ביום השבתון, אלא בנסיבות מותרות (כגון: חופשה, מחלה, חג, ימי אבל וכדומה).
יש עובדים שמוחרגים מיום השבתון? מעבר לעובדים שהוחרגו לאחרונה, ועדת הבחירות המרכזית לכנסת העשרים וארבע פרסמה רשימת שירותים שיפעלו כסדרם ביום הבחירות, וביניהם: שירותי תחבורה, בתי אוכל, בתי קפה ומסעדות, בתי מלון, מפעלי חרושת וחקלאות שתהליכי הייצור בהם מתנהלים ברציפות, שירותי תקשורת, מפעלי מים וחשמל, עיתונות, רדיו וטלויזיה, בתי חולים ושירותי בריאות, כוחות הביטחון ושירותי ההצלה ועוד.
עבודה ביום השבתון מזכה בתוספת שכר? לא קיימת הוראה בחקיקה באשר לגובה התשלום שישולם לעובד שיעבוד ביום הבחירות. אולם, הנוהג שהשתרש במשק הוא לשלם לעובדים שכר בשיעור של 200% לכל שעת עבודה רגילה או לזכותם ביום חופשה נוסף (בנוסף לתשלום שכר רגיל בגין עבודתם). זאת בתנאי שעבדו אצל המעסיק לפחות שבועיים רצופים.
לדברי עו"ד שני אשכנזי, "העובדה שאנחנו מצויים במערכת בחירות רביעית בתוך כשנתיים, מובילה לאחרונה לקולות מחאה מצד מעסיקים כנגד ההוראה שמשיתה עליהם את החובה לשלם לעובדים שכר ביום הבחירות, גם כאשר לא עבדו. כך לאחרונה ארגון הגג של המעסיקים בישראל, המייצג את התאחדות התעשיינים, איגוד לשכות המסחר והתאחדות חקלאי ישראל, הגישו עתירה לבג"ץ נגד ראש הממשלה, שר האוצר וועדת הכספים של הכנסת - בדרישה להחזיר למעסיקים מיליארד שקל על מימון תשלום השכר וימי החופשה לעובדים בגין יום הבחירות הקרוב. טרם ניתנה הכרעה בנושא זה".
האם עובדים ששוהים בבידוד או חולים בנגיף הקורונה זכאים ליום שבתון? עובדים ששוהים בבידוד או חלו בקורונה זכאים לתשלום דמי מחלה מהמעסיק, אולם חוק הבחירות לכנסת אינו מתייחס למצב בו יום השבתון "נופל" על תקופה שבה העובד זכאי לדמי מחלה. התכלית המונחת ביסודו של החוק היא תשלום שכר שהעובד היה משתכר, אילולא היה שבתון.
מצד אחד, ניתן לטעון שלולא חל יום שבתון, העובד לא יכול היה לעבוד ולכן הוא זכאי לדמי מחלה בלבד. אולם מצד שני, יום השבתון חל על כל העובדים במשק (למעט האוכלוסיות המוחרגות ורק בנסיבות שהוחרגו) כך שגם עובד חולה זכאי לשבתון ולממש את זכותו הדמוקרטית. לכן, מציינת עו"ד אשכנזי, "לטעמי פרשנות נכונה היא לשלם לו שכר מלא, אחרת הוא עלול להיות מקופח".
עו"ד שני אשכנזיעו"ד שני אשכנזיצילום: אייל טואג
האם מובטלים זכאים ליום שבתון? ככל שישנה זכאות לתשלום דמי אבטלה (בין אם לנוכח הפסקת עבודה או יציאה לתקופת חל"ת בשל משבר נגיף הקורונה), הם ישולמו גם בגין יום השבתון.
עו"ד אשכנזי מציינת כי "המוסד לביטוח לאומי הודיע שגם מי שיעבוד בתקופת הבחירות, בעבודה או שירות הנוגעים לבחירות לכנסת, יהיה זכאי לתשלום דמי אבטלה, והשכר ששולם לו בגין עבודתו, לא ישפיע על קבלתם".
יש לציין שאם מדובר בחל"ת בנסיבות שאינן מזכות בדמי אבטלה, העובד לא יהיה זכאי לתשלום, שכן יחסי העבודה בינו לבין המעסיק מושעים ואילולא היה שבתון, ממילא לא היה זכאי לתשלום שכר מהמעסיק.
האם מותר למעסיק לשאול אותי למי אני מצביע? חוק שוויון הזדמנויות בעבודה קובע שמעסיק אינו יכול להפלות עובד או מועמד לעבודה לאור השקפתו הפוליטית או תמיכתו במפלגה. בנוסף, חוק הבחירות לכנסת רואה בחומרה התערבות מצד מעסיק בניסיון לשנות הצבעתו של עובד או מועמד, באופן שעלול להשית עליו קנס או מאסר. למרות זאת, לא כל השמעת דעות או החלפת דעות בשיחה חופשית היא ניסון תעמולה אסור.