סוף לאי הוודאות בדמי האבטלה? ל-ynet נודע כי שר האוצר הודיע כי הוא החליט לעצור את חלוקת דמי האבטלה לצעירים עד גיל 28. בדיון שהתקיים היום (שלישי) במשרד האוצר הוחלט לשנות את התוואי שנקבע בשבוע שעבר, ולבטל את דמי האבטלה לבני 28 ומטה שאין להם ילדים החל ב-1 ביולי. ההחלטה התקבלה בישיבה שניהל שר האוצר ישראל כץ עם בכירי משרדו בעקבות לחץ מצד המעסיקים, שטוענים שעובדים לא חוזרים לעבודה בגלל תשלום דמי האבטלה. ההחלטה צריכה לעבור אישור חקיקה בממשלה ובכנסת כדי להיכנס לתוקף.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי התוכנית החדשה של האוצר, תוארך הזכאות לדמי אבטלה למובטלים מעל גיל 28 או למובטלים עם ילדים, וזאת באופן דיפרנציאלי לפי גיל ומספר הילדים. עוד הוחלט כי מענק ההסתגלות לבני 67 ומעלה יוארך, ימשך תשלום כפל הקצבאות עד סוף 2021, תוארך האפשרות למימוש המענק למובטלים ותיקים שיחזרו לעבודה עד סוף יוני 2021, ויינתן מענק למעסיקים ("שובר למעסיק") שיקלטו אנשים שהיו מחוץ לשוק התעסוקה תקופה ארוכה.
3 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
ישראל כץ
(צילום: ניצן דרור )
בשבוע שעבר הודיע האוצר כי גובשה הנוסחה הסופית להמשך דמי אבטלה, ולפיה יימשך תשלום דמי האבטלה לעובדים שפוטרו או נמצאים בחל"ת בעקבות הקורונה גם מעבר ל-30 ביוני, גם למובטלים מתחת לגיל 28. בכירים במגזר העסקי תקפו את ההחלטה בטענה שהדבר יעודד עובדים להישאר בחל"ת ולא לחזור למקומות העבודה.
מנתוני הביטוח הלאומי עולה כי באפריל היו כמאה אלף איש מתחת לגיל 28 ללא ילדים שקיבלו דמי אבטלה. לפי המתווה הנוכחי, מובטלים אלה לא יקבלו את התשלום לאחר ה-30 ביוני.
יש לציין כי על אף ההחלטה של משרד האוצר, זו עוד עשויה להשתנות בהתאם לכוונותיו של שר האוצר החדש שייכנס לתפקיד בממשלה החדשה, אם תקום. בתוך כך, השר המיועד, אביגדור ליברמן, התייחס היום לראשונה לנושאים כלכליים באירוע פומבי לקראת מינויו הצפוי, בכנס לשכת עוה"ד השנתי באילת. לדבריו, "יש לבחון מחדש את כל נושא המשך תשלום דמי האבטלה לשוהים בחל"ת".
עוד אמר ליברמן כי "הדבר הכי חשוב ליצירת צמיחה והגדלת תעסוקה הוא שכל החברות הגדולות שיכולות להגדיל את מספר מקומות העבודה - יעשו כך. דבר שני, יש להציג לגופים המוסדיים 50 פרויקטים בתחום התשתיות. שישקיעו את הכסף פה במדינת ישראל".
עוד הוא אמר כי "תפקיד שר האוצר מבחינתי זה האתגר הכי גדול. שברנו שיאים באבטלה, יש חוב גדול, יש גירעון גדול, התחילה אינפלציה, יש עליית מחירים בדיור, בפירות ובירקות. אני אוהב אתגרים. אני מכיר את המשק הישראל, מכיר את המבנה הממשלתי ואני חושב שעם כל הניסיון שלי זה בהחלט אתגר עבורי".
ח"כ קרן ברק, יו"ר ועדת המשנה לעסקים קטנים ובינוניים בכנסת, אמרה בכנס כי יש לשנות את מתווה החל"ת ולשלם דמי אבטלה רק למובטלים בענפי המשק שטרם נחלצו מהמשבר ולא לפי גילאי המפוטרים והשוהים בחל"ת.
3 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן בכנס לשכת עורכי הדין באילת
אביגדור ליברמן בכנס לשכת עורכי הדין באילת
אביגדור ליברמן בכנס לשכת עורכי הדין באילת
(צילום: כנס לשכת עורכי הדין)
שר האוצר, ישראל כץ, מסר עם ההחלטה כי "המשק הישראלי ממשיך במגמת התאוששות מרשימה בעוד מדינות מתקדמות עוד נאבקות לצאת מהמשבר. על כך מעידים הנתונים הכלכליים החיוביים שנמדדו, ובהם הגידול בתחזית הצמיחה, מגמת הירידה בגירעון והעלייה בהכנסות, הגידול בצריכה הפרטית ובפדיונות האשראי, וכן מגמת הירידה בנתוני האבטלה. אלה מזכים את כלכלת ישראל בשבחים מחברות דירוג האשראי הבינלאומיות, והם תוצאה של מדיניות כלכלית אחראית אותה הובלתי".
מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר: "נתוני הלמ"ס הוכיחו מה שטענו במשך כל הדרך - מי שאיבד את פרנסתו בתקופת משבר הקורונה משווע לחזור לעבודה. עם זאת, המשכנו וטענו כי יש לשים דגש על אוכלוסיות בגילאי 35 ומעלה שמתקשות למצוא עבודה, וברור כי לא ניתן להשאיר את אותן ללא מענה. תקופת הפוסט קורונה היא גם תקופה שלא נראתה בישראל ויש לה השלכות מרחיקות לכת שאנו עוד נדרש לתת עליהן את הדעת ולקדם חקיקה שתסדיר ותסייע למי שזקוק לכך".
נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים בישראל, ד"ר רון תומר, בירך את משרד האוצר על החלטתו להגביל את החל"ת ולהפסיק את תשלומי דמי האבטלה לצעירים בלי ילדים עד גיל 28, ומסר כי "זהו צעד נכון בכיוון הנכון, בדרך להבריא ממחלת החל"ת. אני מקווה שהתוכניות הבאות להגבלת החל"ת בקרב שאר הגילאים, יעשה תוך התחשבות במובטלים, אך גם תוך הבנה כי ישנן 130 אלף משרות פנויות במשק, ועל כן יש ליצור תמרוץ אמיתי בקרב מובטלים לחזור לשוק התעסוקה. זאת לצד תמיכה במנועי הצמיחה של הכלכלה ובראשם בתעשייה, בכדי לייצר מקומות עבודה חדשים במשק".