חמש שנים רוויות בעשייה דיפלומטית נפלאה חלפו ביעף על אביב ועינת עזרא, הקונסול הכללי בשיקגו והאישה שלצידו.
הישגיהם הדיפלומטים היצירתיים והחשיבה מחוץ לקופסה מעוררים התפעלות. צוערים רבים במשרד החוץ יכלו ללמוד מכישוריהם, ופעילותם האינסופית של אביב ועינת עזרא. גמיעת מרחקים לקידום ישראל בתשע מדינות המערב התיכון בתחום שיפוט הקונסוליה. כתיבת מאמרי דעה בעיתונות והעברת מסרים ברשתות החברתיות.
אביב עזרא הגשים את חזונו בשלושה מישורים: פוליטי, כלכלי וקהילתי. על שני המישורים הראשונים היה אמון אביב ועל המישור החברתי הייתה אמונה רעייתו, עינת. במהלך שירותם יצרו שיתופי פעולה מרשימים ומרחיקי לכת בתחומי סביבה, חברה, רפואה, מדע ומחקר בין מדינות המערב התיכון לישראל לטווח ארוך. קצרה היריעה מתיאור כל פועלם.

2 צפייה בגלריה
sdgsdg
sdgsdg
(אביב ועינת עזרא, הקונסול הכללי בשיקגו ורעייתו עם רם עמנואל. )

"בתקופת טרום הקורונה אירחנו בישראל שישה מושלים מלווים במשלחות החפצות לקדם תחומי עניין משותפים וספציפיים למדינתם". אמר אביב עזרא "המשלחות נפגשו עם כל הגורמים הרלוונטיים בישראל מראש הממשלה ומטה והפכו שגרירים של רצון טוב ושל חיזוק הקשר, אי אפשר להשוות ביקור בישראל והכרת הארץ ברגל, ככתוב " קום והתהלך בה" בהשוואה להיכרות באמצעות דיווחי התקשורת על ישראל".
הביקורים קרמו עור וגידים, הקונסול נטע זרעים שימשיכו לפרוח בעתיד. מזכרי הבנה נחתמו ובפועל נוצרו מיזמים נפלאים כגון: הקמת רכיב ישראלי בתוך מכון מחקר חדשני בדאון טאון שיקגו DPI Discovery Partnership Institute דוגמא לשיתוף פעולה אקדמי ארוך טווח לקידום מדעי ההייטק אותם יקדמו ויובילו מדענים מאוניברסיטת תל-אביב והאוניברסיטה העברית יחדיו עם מדענים באוניברסיטאות מקומיות ועולמיות. הקמת מרכז מדעי החיים "ARC שיבא" בשיקגו שהוקם כחלק מפיתוח אזורי של שכונות המצוקה הדרומיות בעיר ובחסות הקונסוליה נחתם מזכר הבנה בין מיזם הבריאות קליידוסקופ בשיקגו לבין בכירי בית חולים שיבא בישראל. בנוסף, חיבור מרכז פרס לגורמים בשיקגו ליצירת שת"פ מיוחד בתחום שילוב מיעוטים ופריצת הפערים הכלכליים בשיקגו. זאת ועוד, מדינת אינדיאנה התעניינה בנושא סייבר אבטחה ונחתם עימה מזכר הבנה לכנס בנושא בתחומה שלוש שנים. מדינת מישיגן התעניינה בנושא סייבר טק. מדינת נברסקה התעניינה בנושאי החקלאות ואף רכשה את חברת אגריטק הישראלית תמורת 300 מיליון דולר.
"הייתה פה שליחות נפלאה, פעם ראשונה בתפקיד - רעיית הקונסול". אמרה עינת עזרא. הכשרתה בתחום תקשורת ויחסי ציבור התאימה לתפקידה ככפפה על כף ידה. היא אוהבת ואהובה על הכול בחיוכה ובמראה הקולנועי המזכיר את ג'וליה רוברטס. כבר בראשית דרכה התערתה ברבדיה השונים של הקהילות היהודיות והלא יהודיות בשיקגו. לא היה ארגון, מועדון אקסקלוסיבי, עמותה שאליו לא הגיעה, הרצתה והאדירה את שם ישראל.

2 צפייה בגלריה
sdgsdg
sdgsdg
(הזוג עזרא והמושל)
"חמשת הנושאים הקרובים לליבי: חדשנות, יזמות חברתית, נשים, (מעמד האישה, אלימות נגד נשים), ילדים בעלי צרכים מיוחדים ועוני היו במרכז פעולתי. מנהלות בתי חולים מבתי חולים אסף הרופא ומאונט סיני בשיקגו חלקו זו עם זו את דרכי התמודדות במשברים". בנושא צרכים מיוחדים קידמה את התוכנית" מיוחדים על מדים" והיגיעה עד הבית הלבן עם קשר ישיר לשליח של הנשיא בתחום. כמו כן, חיזקה את הקישור של מודל " עלה בנגב"- בניית בית חולים שיקומי בנגב לגורמים בשיקגו. בני הזוג עזרא יצרו את השידוך הראשוני שממשיך וימשיך לשגשג בעתיד. בין היתר, מודל נט"ל – סיוע ותמיכה פסיכולוגית למשפחות החיות באזורים טראומטיים כאזור עוטף עזה בישראל ושכונות הדרום בשיקגו שוכפל למילווקי ודטרויט.
"הקהילה היהודית היא כמו משפחה האוהבת את ישראל בכל רמ"ח איבריה" אמרה עינת, ותיארה את חייהם הלא פשוטים בתקופת הקורונה, מסוגרים כאריות בכלוב. לאורך תקופה ארוכה בשנה האחרונה עברה מבית חולים אחד למשנהו להודות לכוחות הרפואה ולכבדם בשי מתוק הכולל מוצרים ישראלים. בין לבין, יצרה קשר ותמכה ב-60 המשפחות השכולות הזכאיות לתמלוגים ממשרד הביטחון. אחת מאהבותיה הגדולות בתפקידה היו האירוחים בדירת השרד. "דרך המטבח והמאכלים סיפרתי את הסיפור האישי המשפחתי שלי". אמרה עינת "שלבתי מתכונים של אמא וסבתא שעלתה מלבנון ברגל לקיבוץ. המתכונים תמיד החלו בסיפור המשפחה ושרתו את הנרטיב הציוני".
בתום חמש שנות שליחות משתף אותנו אביב עזרא בתובנותיו. "כשהגעתי חשבתי להלהיב את הדור הצעיר בפעולות הסברה על מדינת הסטארט אפ, החדשנות, הרפואה, הטיפול בבעלי צרכים מיוחדים וכדומה. למדתי לקח שההסברה צריכה קודם כל להתמקד בנרטיבים הבסיסים ביותר שלנו נראים מובנים ביותר אך בפועל אינם ידועים לחלק מהדור הצעיר היהודי בגילאי 18-40. חלקם רואה את מדינת ישראל בצבעים מאד מאתגרים ובניגוד מוחלט למציאות. מנהיגי קבוצות יהודיות מהשמאל הרדיקלי לוקחים חלק במסעות הדה-לגיטימציה נגד ישראל ותומכים בחרמות, הימנעות מהשקעות וסנקציות על ישראל.
אביב מסכם את החשיבות של חזרה על הנרטיב הבסיסי של מדינת ישראל ומנחיל ליורשיו את עשרת הדברות:
א. צריך לזכור שעם ישראל יושב בארץ ישראל לא רק בכוח הצבאי אלא בשל הזכות ההיסטורית הכתובה בתורה. כפי שטען בן גוריון כי התנ"ך הוא ה"קושאן" שלנו על ארץ ישראל. לאורך כל ההיסטוריה חי ישוב יהודי בישראל.
ב. אין לקחת את מדינת ישראל כמובן מאיליו. מדינת ישראל הוקמה רק לפני 73 שנה. בהעדרה התרחשה השואה המזוויעה ביותר בתולדות האנושות. חשוב להסביר את זה לבני 25 המשערים שישראל תמיד הייתה קיימת.
ג. כשאנו אומרים "לעולם לא עוד" NEVER AGAIN" הכוונה היא שלא נהיה חסרי מדינה וחסרי הגנה. מדינת ישראל מבטיחה ודואגת שרצח עם שיטתי לא יתרחש שנית וכן את ביטחון העם היהודי בתפוצות.
ד. עם ישראל ומדינת ישראל מושיטים תמיד את ידם לשלום ולראיה נחתמו הסכמי שלום עם ירדן, מצרים, איחוד האמירויות, בחריין, סודן ומרוקו והיד עוד נטויה.
ה. על ההורים מוטלת אחריות להנחיל את המורשת היהודית ואהבת ישראל לדור הבא. אחרת אנו עלולים לאבד אותם, אחוזי ההתבוללות מרקיעים שחקים . לימוד המורשת אינו רק תפקידם של הפדרציה היהודיות ומדינת ישראל אלא קודם כל של ההורים.
ו. חנך את עצמך – קיים הר געש של מידע. סנן את התפל גע בנקודות האמיתיות ושאל את השאלות הנכונות. אין שאלות סרק תמיד חשוב לשאול .
ז. חשיבות תמיכה דו מפלגתית בישראל על בסיס ערכים ומוסר ובראשן הרעיון הדמוקרטי כאבן יסוד בזהות ישראל ויחסיה המיוחדים עם ארה"ב.
ח. ישראל לא הייתה אף פעם ולעולם לא תהיה מושלמת כמו כל דמוקרטיה יש לה בעיות. אך אם ברצונך לשפר, תקן באופן קונסטרוקטיבי מבפנים, בקר ביקורת בונה והזהר מהפצת ביקורת הרסנית שתסייע לאויבי עם ישראל.
ט. לעולם אל תפגינו אדישות, אל תחרישו כשזכותה של ישראל להגנה עצמית או להגנה על יהודים בסכנה. הכי קל ופשוט זה להתעלם מאנטישמיות ואנטי ישראליות ולעבור לסדר היום, אך ראינו מה היו תוצאות האדישות באירופה ב-1930.
י. הזמן את אנשי הציבור לביקורים בישראל שיראו במו עיניהם את החוזקות, היתרונות והחולשות בארץ. אף עבודה דיפלומטית לא תשווה להגעה פיסית בארץ והתנסות עצמית.
עינת נזכרת בסיפור מרגש שחלקה עימה סגנית מושלת אילינוי, ג'וליאנה סטרטון, לא יהודייה, אפרו אמריקאית אותה הביאה הקונסוליה לארץ. "עם שובי מהביקור בו השתתפתי בקבלת שבת" חלקה את רשמיה עם עינת. "כל יום שישי אני קונה חלה, פותחת בקבוק יין ועורכת קבלת שבת עם בעלי וילדיי. מנהג זה יישאר עימי לנצח".
בני הזוג שבים למולדת הקיץ בשמחה וגעגועים. שדכני בני הזוג היו לא אחרים מאשר שמעון פרס ז"ל ומנכ"ל משרדו פרופ' פוהורילס ז"ל . עינת עבדה במרכז פרס לשלום על פרויקט חדשנות גדול במצרים. אביב קבל אותם בשדה התעופה בקהיר ומאז הכול היסטוריה. לבני הזוג שלושה ילדים יהונתן בן 15, אביה בת 14, יואב בן 10 וגוצ'י והכלב המתוק, בן ה-7.
אביב עזרא יתמנה עם חזרתו לסגן ראש סוכנות מש"ב, סוכנות הסיוע הלאומית של משרד החוץ. הסוכנות מסייעת ל-130 מדינות בתחומים רבים. אביב יסייע לגבש את החזון המש"בי למאה ה-21. לעינת הוצעו מספר תפקידים בתחומי הכשרתה. היא מודעת לקשיים הנובעים מהמעברים הבינלאומיים של ילדיה ותדאג להשתלבותם במסגרות המתאימות. "כל ילד הוא עולם ומלואו"! אמרה, "לפני שאתחיל לעבוד אהיה אמא במשרה מלאה וגננית. אטע גינת ירק ואטפח את עצי הרימון והתאנה". בני הזוג נוטעים גינת גן עדן נפלא בכל מקום הימצאם. תושבי שיקגו מאחלים לדיפלומטים המקסימים בהצלחה. נתגעגע.