מאות אלפי ישראלים חווים משבר כלכלי כתוצאה מנגיף הקורונה, בין אם פוטרו או הוצאו לחל"ת ובין אם הם מעסיקים בעצמם. גיבשנו מדריך המשיב על השאלות הבוערות באמצעות עו"ד תמר גולן, שותפה ומנהלת מחלקת דיני עבודה במשרד מ. פירון ושות' ועו"ד אריאל שמר, שותף מייסד במשרד אריאל שמר ושות' המתמחה בדיני עבודה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אני רוצה להמשיך את החל"ת לעובד שלי ולפטר אותו רק בעוד חודשיים. זה אפשרי? עו"ד גולן מסבירה כי חל"ת נועדה בדרך כלל לאפשר לעובד להיעדר מהעבודה לצרכיו, ויחסי העבודה בין הצדדים מושעים בתקופה זו. כלומר, לעובד אין זכויות כעובד.
בתקופת הקורונה זו חל"ת מסוג מיוחד שנועדה לסייע למעסיקים ולעובדים, כאשר המטרה היא ליצור גשר בין המשבר הכלכלי המיידי שנוצר בעקבות המגפה לבין המועד שבו יצליחו העסקים להתאושש ולהחזיר את העובדים למעגל התעסוקה. לכן, הארכת תקופת החל"ת כדי לדחות את מועד סיום יחסי העבודה אינה נכונה ועומדת בניגוד ובסתירה למטרת החל"ת – ויכולה לבסס את זכות המדינה לתבוע את המעסיק.
2 צפייה בגלריה
כמה זמן אפשר להשאיר עובדים בחל"ת? אילוסטרציה
כמה זמן אפשר להשאיר עובדים בחל"ת? אילוסטרציה
כמה זמן אפשר להשאיר עובדים בחל"ת? אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
אין לי כסף לשלם פיצויים ופדיון חופשה. אפשר להשאיר את העובד בחל"ת עד שיהיה לי כסף? דחיית פיטורי עובדים, גם נוכח חוסר יכולת כלכלית לשלם את זכויותיהם, עולה כדי הפרת מטרת החל"ת וגם מהווה חוסר תום לב כלפי העובד, שכן אין כוונה להחזיר אותו לעבודה.
העסק בסכנת קריסה. מה עושים מול העובדים? צריך לשקף לעובדים את מצב העסק לאשורו. אם מעסיקים אותם ללא תשלום שכר המצב יוחמר ויעמיד את המנהלים בסיכון של הגשת תביעה אישית בגין מצג שווא.
הפחתתי שכר לעובד בהסכמתו וכעת אני רוצה לפטרו. אני חשוף לתביעה? עובד שהסכים להצעת המעסיק להפחתת שכר ו/או לכל שינוי בתנאי העסקתו לא יכול לטעון כנגד הצעדים הללו במועד מאוחר יותר. בכל מקרה, מסבירה עו"ד גולן, יש לקבל את הסכמת העובד בכתב ובחתימתו על מנת למנוע חשיפה לתביעה. חשוב לזכור שיש לשלם לעובד פיצויים לפי השכר שקדם להפחתה.
אני בחל"ת ממרץ. עד מתי אקבל דמי אבטלה? תקופת הזכאות לקבלת דמי אבטלה הוארכה עד יוני 2021 או עד להודעת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שהיקף הזכאים לדמי אבטלה עומד על פחות מ-7.5% - המוקדם מבין השניים.
המעסיק נקלע לחובות ולא הפריש לקופות הגמל. מה הדין? אם המעסיק ניכה את הסכומים מהעובד ולא העביר אותם לקופות הגמל הוא עובר עבירה פלילית שאף עלולה בנסיבות העניין להטיל אחריות ישירה על המעסיק או על בעלי המניות, מבהיר עו"ד שמר. אם מדובר בתאגיד שהתפרק או במעסיק שפשט רגל, אפשר להגיש תביעת חוב לביטוח הלאומי והמוסד יעביר את הסכומים שהמעסיק היה צריך להעביר לקופות גמל, לקרנות פנסיה או לביטוח מנהלים, זאת עד לסכומים הקבועים בחוק. במקביל לניהול הליך תביעת החוב יכול העובד לשקול להגיש תביעה אישית נגד בעלי המניות.
נקלעתי לחובות והגשתי בקשה למתן צו לפתיחת הליכים לפירוק החברה/פשיטת רגל. מה המשמעות בשביל העובדים שלי שבחל"ת? בתקופת החל"ת זכאים העובדים לקבלת דמי אבטלה. כאשר ניתן צו לפירוק או לפשיטת רגל, העובדים מפוטרים באופן אוטומטי - והם זכאים להמשך קבלת דמי אבטלה בהתאם לזכאותם.
2 צפייה בגלריה
תמר גולן
תמר גולן
עו"ד תמר גולן
(צילום: צביה שמואלביץ)
קיבלתי צו לפירוק/פשיטת רגל. העובדים מקבלים הודעה מוקדמת לפני פיטורים? עם מתן צו פירוק לחברה העובדים מפוטרים. הם רשאים לכלול במסגרת תביעת החוב את מכלול החובות שלטענתם המעסיק חייב להם.
העסק שבו אני עובד שוקל לבקש מביהמ"ש מינוי נאמן לאור קשיים. מהן זכויותיי? עו"ד אופיר רונן, המתמחה בייצוג עובדים בהליכי חדלות פירעון, מסביר שלפי חוק חדלות פירעון החדש, אם יינתן צו הקפאת הליכים נגד החברה ביטוח לאומי ישלם לך תוך פרק זמן קצר, כשבועיים, את המשכורת (ייתכן שבגלל העומס כיום לא תקבל את מקדמת השכר תוך פרק זמן קצר אלא רק יחד עם תשלום גמר החשבון).
אם יאושר בהמשך הסדר נושים ויינתן צו לשיקום כלכלי ואתה עוד תמשיך לעבוד בחברה, את גמר החשבון המגיע לך לא תוכל לקבל מביטוח לאומי ותצטרך לדרוש לקבלו במסגרת הסדר הנושים. אם תפוטר לפני מתן צו השיקום הכלכלי או אם ינתן נגד החברה צו פירוק, תוכל לקבל מביטוח לאומי את גמר החשבון המגיע לך עד תקרה של 114,452 שקל, בתוספת תקרה נוספת עד 17,608 שקל בגין כספי הפרשות לפנסיה שנוכו משכרך ולא הועברו לקרן הפנסיה.