ימים של הכרעות כלכליות גורליות עומדות בפתח השבוע השני של השר אביגדור ליברמן במשרד האוצר, שאליו הוא נכנס בסערה לפני שבעה ימים בלבד. לכל ברור, כי תוכניות גדולות ורפורמות משמעותיות ניתן לבצע לרוב רק בשנתה הראשונה של כל ממשלה חדשה. אחר כך זה הולך ונעשה קשה יותר. אולם, כאשר תוכניות רבות כבר תקועות שנתיים וחצי והמדינה פועלת מזה 18 חודשים ללא תקציב מאושר - הזמן דוחק עוד הרבה יותר.
כבר בשבוע הראשון הבהיר שר האוצר החדש בפגישות הרבות שקיים מה יהיו הדגשים העיקריים שלו בראשית דרכו. ליברמן ביקש כבר הצעות לביצוע השקעות ענק בתשתיות, בעיקר בתחבורה ובתחומים שיגדילו את הצמיחה, כמו השקעות בהיי-טק ובפיתוח התעשייה המתקדמת. ההיקף שהוא מייעד להשקעה בתשתיות יהיה 50 מיליארד שקל בפריסה לשנים אחדות.
1 צפייה בגלריה
ליברמן בפגישה ראשונה על התקציב
ליברמן בפגישה ראשונה על התקציב
שר האוצר אביגדור ליברמן בישיבה עם בכירי האוצר בשבוע שעבר
( צילום: דוברות משרד האוצר)

דמי האבטלה יצומצמו

בראשית השבוע השני שלו באוצר יצטרך שר האוצר החדש להכריע בכמה עניינים, שאינם סובלים עוד כל דיחוי ובראשם השניים החשובים ביותר בעשרת הימים שנותרו בחודש יוני: האם ולמי תמשיך המדינה לשלם דמי אבטלה החל ב-1 ביולי, והאם הממשלה תידרש להמשיך ולתמוך במענקים כלשהם במגזר העסקי ובעצמאים, גם אחרי 30 ביוני - המועד שבו יסתיים חוק הקורונה המיוחד בתחומים הללו.
על פי המצב הקיים - תשלומי דמי האבטלה והמענקים לעצמאים ולחברות מסתיימים סופית ב-30 ביוני. בניגוד לדעת שר האוצר היוצא, ישראל כץ, כי יש להמשיך ולשלם לרוב ציבור מחוסרי העבודה דמי אבטלה עד לראש השנה, ליברמן כבר החליט שדמי האבטלה יצומצמו עד מאוד.


על פי גורמים בצמרת משרד האוצר, ככל הנראה יוחלט כבר היום, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, כי תשלומי האבטלה יימשכו רק למובטלי ענפי התיירות והתעופה, השרויים עדיין במשבר קשה, ולמובטלים המבוגרים, בני 45 ומעלה. בעניין הזה ייפגש ויתייעץ בראשית השבוע ליברמן עם מנכ"לי המוסד לביטוח לאומי ושירות התעסוקה.
הדרג המקצועי במשרד האוצר לא מסכים לגמרי עם שר האוצר החדש, שאין להטיל בשום צורה שהיא מיסים או אגרות בעת הקרובה. גם אם לא מדובר בהעלאת שיעורי מס הכנסה, מע"מ, מכס ומסי קנייה, הרי שבאוצר ימליצו להטיל אגרת גודש בכניסות לערים הגדולות, כדי להיאבק בפקקים. כמו כן ייבחן ביטול הפטור ממע"מ על שירותי תיירות לתיירים, שהוא לא בבחינת העלאת מס לתושבי ישראל.
לצד ההכרעות הללו, החייבות להתקבל כבר השבוע, כדי שניתן יהיה להעבירם בחקיקה מהירה בכנסת עד סוף חודש יוני או לכל המאוחר בראשית חודש יולי, ליברמן כבר עסוק מעל הראש בכל הנושאים הבוערים האחרים. כך נפגש כבר בשבוע הראשון פעמיים תוך 48 שעות עם בכירי המגזר העסקי. אחת הפגישות עם ראשי המגזר העסקי והתעשיינים, ד"ר רון תומר ודובי אמיתי, ונשיאת לשכת רו"ח, איריס שטרק, התקיימה לקראת סוף השבוע במודיעין. "גילינו שינוי עצום בגישה ובניגוד לשר היוצא, ליברמן ביקש לשמוע מאיתנו מה לדעתנו צריך לעשות ומה הבעיות במשק", אמר ל-ynet ו"ממון" דובי אמיתי, המייצג בדיונים גם את הקבלנים, בתי המלון, הבנקים, חברות הביטוח והחקלאים.

יסכימו להקפאת שכר

בראש סדר היום של המעסיקים, כמו גם ההסתדרות, שגם עם ראשה, ארנון בר-דוד, כבר מיהר ליברמן להיפגש, עומדת "עסקת חבילה", שתכלול הסכם שכר חדש במגזר הציבורי (שלא נחתם מאז 2018). על סדר היום עוד שורה של תביעות ורצון להגיע להסכמים, כמו הפחתת שעות העבודה בשבוע בשעה עד שעתיים, יצירת שישה סופי שבוע ארוכים בישראל, כולל יום ראשון, והעלאת שכר המינימום מ-5,300 ל-6,000 שקל בשלוש פעימות. כבר השבוע יישבו לראשונה צוותים של הגורמים השונים לתחילת המו"מ. בסוף השבוע אמרו גורמים המעורבים בנושא ל-Ynet ו"ממון" כי נראה שחלק מתביעות ההסתדרות יתקבלו, כנגד הסכמה להקפאה חלקית של שכר העובדים.

אווירת עבודה

כבר בימים הקרובים יועלו לדיון גם פרקי חוק ההסדרים שהוכן ולא אושר על ידי הממשלה היוצאת. בתוכו תשולב, בין השאר, העלאת גיל הפרישה לנשים מ-62 ל-65 תוך 11 שנים, משנת 2022, והיתר להפוך רבע עד שליש מהמשרדים בארץ, במידת הצורך, לדירות.
אווירת העבודה כבר מורגשת במשרד האוצר והתחושות הקשות מימי ישראל כץ, שהביאו לשורה של בכירים שעזבו בטריקת דלת, התחלפו באווירה מחויכת יותר. גם הבאתו למשרד של מנכ"ל חזק, רם בלינקוב, צפויה לתרום להכנת התוכניות הכלכליות.
השבוע תעבור למשרד האוצר רשות החברות הממשלתיות, שהופקדה על ידי ראש הממשלה היוצא בנימין נתניהו בידי השר דוד אמסלם, ויחלו לאייש בחברות מאות דירקטורים חסרים. זאת, כאשר אביגדור ליברמן יחזיק בידיו סמכות רחבה מאוד כשיהיה עליו לאשר כל מינוי.