מעקב מיקום נועד בכלל לעזור לנו. לנווט את דרכנו בכבישים, למצוא תחנת דלק קרובה או ברוח הימים האלה – למצוא הפגנה במרחק של 1,000 מטר מהבית. אז איך זה שיצא שם כל כך רע למעקב מיקום? אולי בגלל איכוני השב"כ? ואולי בגלל שבשנים האחרונות התפכחנו והבנו ששום דבר באינטרנט הוא לא באמת בחינם, ובמסווה של שירות מועיל אנחנו מעניקים נתונים לחברות תאבות בצע או לארגונים ממשלתיים חטטניים.
אז הנה המדריך השלם לאיך אפשר לצמצם למינימום את המעקב אחרינו באמצעות הטלפונים שלנו, עם שתי הסתייגויות. הראשונה: לביטול המעקב יש מחיר, שמתבטא באובדן תכונות שימושיות עבורנו. השנייה: לא כל הדברים באמת בשליטתנו. מפעילת הסלולר שלנו יודעת כל הזמן איפה אנחנו נמצאים, ותמיד מכרסם החשש שמישהו עדיין מצליח לעקוב אחרינו. אבל יש לנו פתרון גם לזה, חכו לסוף.
9 צפייה בגלריה
הגדרות הפרטיות של גוגל
הגדרות הפרטיות של גוגל
הגדרות הפרטיות של גוגל
(אילוסטרציה: Shutterstock)
המדריך כתוב עבור משתמשי טלפונים מבוססי אנדרואיד, בעברית, אבל חלק גדול מהפעולות ניתנות לביצוע באופן דומה גם על אייפון.

הפסקת מעקב מיקום

הפעולה הבסיסית ביותר היא כיבוי מעקב המיקום בטלפון. פותחים את התפריט הנגלל מראש המסך ('המגש'), מאתרים את כפתור 'מיקום' ומכבים אותו. רוב פעולות זיהוי המיקום בטלפון יופסקו, כולל ניווט במפות, התאמת תחזית מזג האוויר, זיהוי מיקום תמונות שצילמנו. הכפתור הזה מאפשר כיבוי והדלקה מהירים, כך שאפשר להשתמש בו אם רוצים להפעיל מעקב רק במקרים מסוימים, למשל בעת ניווט, או להפך - להפסיק מעקב במקרים מסוימים.
9 צפייה בגלריה
מדריך הימנעות ממעקב
מדריך הימנעות ממעקב
כפתור המיקום - מאפשר כיבוי מהיר
(צילום מסך)

הפסקת מעקב מיקום למתקדמים

לוחצים לחיצה ארוכה על כפתור מיקום (או נכנסים ל'הגדרות' הטלפון ושם להגדרות 'מיקום'). בתפריט "שיפור הדיוק" ניתן להפסיק שימוש ברשתות WiFi ובסריקת בלוטות' (BT) למעקב מיקום. כל עוד שיפור הדיוק פועל, הטלפון ישתמש ב-WiFi וב-BT אפילו אם כיבינו את השימוש בהם. כמו כן ניתן לכבות כאן את הגישה של גוגל לשירותי מיקום שונים, למשל לתכונת דיוק המיקום (שדומה לשיפור הדיוק של האנדרואיד) וכן היסטוריית מיקומים או גם שיתוף מיקום אם הפעלתם אותו במקרה. לא מומלץ לכבות את שיגור נתוני המיקום בשעת חירום.
9 צפייה בגלריה
מדריך הימנעות ממעקב
מדריך הימנעות ממעקב
לבטל את שיפור הדיוק
(צילום מסך)

הפסקת המעקב של גוגל

מרבית המשתמשים כלל אינם מודעים לכך, שאישרו לגוגל לעקוב אחריהם בעת ההפעלה הראשונה של הטלפון שלהם. מכל מקום גוגל אינה מסתירה את העובדה הזו ובשנים האחרונות היא אפילו מספקת שירות שמאפשר לנו לראות את כל המיקומים שלנו שנצברו במערכת. המיקומים האלה מאפשרים לגוגל לטרגט אותנו עם פרסומות שרלוונטיות למקומות שבהם אנחנו נמצאים ולבנות פרופיל מדויק שלנו, אורחות חיינו והעיסוקים שלנו. בתמורה אנחנו מקבלים שירותים כמו ניווט במפות גוגל, איתור מסעדות, מלונות ושירותים אחרים באזור, ואפילו איתור הטלפון עצמו אם שכחנו איפה שמנו אותו.
כדי להפסיק את המעקב של גוגל צריך להיכנס לחשבון גוגל באפליקציית גוגל בטלפון או באתר. כאן ניתן להפסיק את המעקב אחר היסטוריית המיקומים והיסטוריית הפעילות באינטרנט ובאפליקציות, שמספקת מידע לגוגל אסיסטנט, למפות, וגם לשירותי חיפוש כמו השלמה אוטומטית של חיפושים ומה שבגוגל מכנים "תוצאות יותר רלוונטיות" בחיפושים.
9 צפייה בגלריה
מדריך הימנעות ממעקב
מדריך הימנעות ממעקב
ניהול היסטוריית המיקומים בגוגל
(צילום מסך)
מהתפריט באתר נכנסים ל-Activity Controls ושם לפעולות מתקדמות כמו למשל מחיקת היסטוריית מיקומים. באפליקציה נכנסים ל'ניהול חשבון Google שלך' ושם ל'נתונים והתאמה אישית'. כל עוד מחקתם את ההיסטוריה, החיפושים של גוגל ימשיכו להתבסס על המיקומים שרשומים אצלה. אפשר למחוק גם את היסטוריית הצפיות ביוטיוב, וככה אולי יוטיוב תפסיק להציג לכם שירים שהם חושבים שמתאימים לטעם שלכם. אם אתם רוצים ללכת עד הסוף, אפשר גם למחוק לחלוטין את יוטיוב, ג'ימייל ושירות המשחקים Play. אפשר גם להוריד את כל המידע ששמור בגוגל לצורך עיון, ומבלי למחוק אותו.

ביטול מעקב אפליקציות גוגל

באפליקציית "תמונות" ניתן לבטל את מעקב המיקום בו צולמה כל תמונה, כך שאחרים לא יוכלו לראות אותו (הנתונים ממשיכים להיות זמינים לנו). לשם כך יש להיכנס לתפריט האישי (התמונה שלנו), משם ל'הגדרות', ושם להפעיל את האפשרות 'הסתרת נתוני המיקום של התמונות'.
כדי למנוע לחלוטין את הגישה של גוגל לנתוני המיקום שלנו, צריך להיכנס בטלפון ל'מנהל ההרשאות' (אפשר להגיע אליו במהירות באמצעות פעולת חיפוש בהגדרות בטלפון). בתוך מנהל ההרשאות יש להיכנס ל'הרשאות מיקום', שם מפורטות כל האפליקציות בטלפון שביקשו גישה למיקום. כאן יש לבחור את אפליקציות גוגל, מפות, תמונות, כרום, יוטיוב, תמונות גוגל, ובכל אחת לבטל את ההרשאה לגישה למיקום.
9 צפייה בגלריה
מדריך הימנעות ממעקב
מדריך הימנעות ממעקב
ניהול האפליקציות שרשאיות לזהות מיקום
(צילום מסך)

ביטול מעקב אפליקציות אחרות

אם אנחנו כבר בהגדרות מעקב מיקום, כדאי לבדוק אילו אפליקציות נוספות בטלפון שלנו עוקבות אחר המיקום. מתפריט 'מיקום' נכנסים להגדרות 'הרשאות ליישומים'. הרבה מאוד אפליקציות מבקשות בזמן ההתקנה לאפשר להן מעקב מיקום ובדרך כלל אנחנו לא מתעכבים לבחון על הרשאה. עכשיו זה הזמן לסרוק בעין בוחנת את האפליקציות שנתנו להן אישור לעקוב אחר מיקום, במיוחד את אלה שעוקבות אחר מיקום גם כשהן לא בשימוש. האם הבקשה שלהן מוצדקת?
למעשה השאלה צריכה להיות הפוכה: באיזה מקרה ביטול המעקב יפגע בשירות שאנחנו באמת משתמשים בו. רמז: ברוב רובם של המקרים דבר לא ייפגע. אפשר להפסיק את המעקב בלב שקט. אם אפליקציה תחוש שהיא לא יכולה לתפקד כראוי, היא תתריע על זה ואז ניתן יהיה לאשר את המעקב מחדש או להסיר אותה מחמת נודניקיות. המלצה: לבטל את המעקב של כל אפליקציות הרשתות החברתיות, שאינו מביא תועלת אלא פרסומות מטורגטות מיקום בלבד.
9 צפייה בגלריה
מדריך הימנעות ממעקב
מדריך הימנעות ממעקב
מנעו הרשאות מיקום מאפליקציות
(צילום מסך)
ועדיין באותו מקום, למה שלא תבדקו למי יש גישה לנתוני מעקב הפעילות הגופנית שלכם? יש אפליקציות שלקחו את היכולת הזו למקומות שלא קשורים לכושר גופני והם עוקבים אחר התנועות שלכם באמצעות נתונים אלה.

ביטול מעקב פייסבוק

פייסבוק מפליאה לעקוב אחר מעשינו, ברשת החברתית וגם בעולם הפיזי. כדי להפסיק את זה צריך לצלול למערך התפריטים המסובך של האפליקציה: מהמסך הראשי להיכנס לתפריט הראשי (שלושה קווים אופקיים), לגלול למטה עד 'הגדרות ופרטיות', ומשם ל'הגדרות'. תחת הכותרת 'פרטיות' אפשר למצוא את הגדרות 'מיקום' וכאן סופסוף אפשר לכבות את הגישה של האפליקציה למיקום וגם לעיין או למחוק את היסטוריית המיקומים שנצברה בפייסבוק.
9 צפייה בגלריה
הפיצ'ר החדש מבית פייסבוק
הפיצ'ר החדש מבית פייסבוק
ביטול מעקב בפייסבוק
(צילום: פייסבוק)

ביטול מעקב טוויטר

מהמסך הראשי של האפליקציה צריך להיכנס לתפריט האישי (לחיצה על התמונה שלכם) ושם לבחור 'הגדרות ופרטיות', לעבור לתפריט 'פרטיות ובטיחות', ולגלול למטה עד להגדרת 'מיקום'. יש ללחוץ על הגדרה זו ולהשבית אותה (ביטול סימן האישור). כדי להפסיק את צבירת הנתונים בטוויטר יש להיכנס ל'התאמה אישית ונתונים' (מתחת ל'מיקום') ולהשבית את איסוף הנתונים. ניתן למחוק את נתוני המעקב של טוויטר רק באמצעות כניסה לאתר מהדפדפן: מהתפריט הראשי יש לבחור 'הגדרות ופרטיות', משם לעבור ל'פרטיות ובטיחות', ול'פרטי מיקום'. כאן ניתן למחוק את פרטי המיקום השמורים.

עברו לאנונימיות

גלישה במצב אנונימי (Incognito) מאפשרת גישה לשירותי מיקום שונים בלי שהנתונים יתווספו לקובץ המעקב אחרינו. צריך לזכור עם זה, שגוגל ואפליקציות נוספות ימשיכו לעקוב אחר המיקום, אבל המידע לא ייצבר לשימוש מאוחר יותר. מצב אנונימי הוא כמובן תכונה מוכרת בכל הדפדפנים אבל גוגל מציעה אותו גם באפליקציית מפה ובאפליקציית יוטיוב. לוחצים על התפריט של האפליקציה ושם מופיעה האפשרות 'הפעלה במצב אנונימי'. אגב, באפליקציית Google הכללית (שמשמשת בעיקר לחיפוש) ניתן להתנתק מהחשבון שלנו בגוגל לפני ביצוע החיפוש: מהתפריט הראשי בוחרים 'שימוש ללא חשבון'.
9 צפייה בגלריה
מדריך הימנעות ממעקב
מדריך הימנעות ממעקב
הפעלת מצב אנונימי ביוטיוב
(צילום מסך)

אם אתם ממש ממש לא רוצים שיעקבו אחריכם

חסידי הפרטיות לא יכולים להסתפק בהגדרות מחמירות של האפליקציות בטלפון. מי יכול לדעת איזו תכונה שכחנו לכבות או איזה אפליקציה תמימה כביכול עדיין עוקבת אחרינו. שלא לדבר על מעקב מטעם המדינה שמסתמך ישירות על נתוני מפעילות הסלולר. אז אלה הפתרונות שאפשר להציע:
התחברו לאינטרנט דרך שירות VPN. זה שירות בתשלום, שמאפשר לכם לגלוש באופן אנונימי לחלוטין בלי ששום מידע יוכל להיות קשור אליכם. ויש גם בונוס של יכולת התחברות לשירותים שלא ניתנים בישראל, פשוט כי במרבית המקרים נותן השירות לא יודע שאתם בישראל.
9 צפייה בגלריה
מדריך הימנעות ממעקב
מדריך הימנעות ממעקב
העבירו את הטלפון למצב טיסה
(צילום: Samsung)
כבו רכיבי תקשורת לא חיוניים. אפשר להימנע מחלק מסוגי המעקב על ידי כיבוי ה-BT כליל, אם אתם לא משתמשים בו למשל לחיבור האוזניות האלחוטיות. טכנולוגיות שפותחו לאחרונה מאפשרות שימוש בנתוני ה-BT לצורך מעקב קורונה. אפשר גם לכבות את ה-WiFi ולהקשות על אפליקציות לדייק את המיקום שלנו. גם חיבור ה-NFC מיותר מרבית הזמן וניתן לכבות אותו. והיי, אם אנחנו לא מתכננים שיחות טלפון כרגע, אפשר גם לכבות את חיבור הרשת הסלולרית.
העבירו את הטלפון למצב טיסה. אפשר לעשות את זה רק כשאתם לא רוצים להיות במעקב. אם הטלפון שייך לדור הקודם, נתקו את הסוללה ממנו. במצב כזה רוב הסיכויים שאין יכולת לאיש לעקוב אחריכם (אם כי יש שיגידו, שיש דרכים נסתרות לממשלה לעקוב אחרינו גם במצב זה). צריך כמובן לזכור, שבמצב טיסה מרבית שימושי הטלפון מושבתים, מה שמביא אותנו לאפשרות השלישית.
השאירו את הטלפון בבית. אין שיטה בדוקה מזו להימנעות ממעקב אחר הטלפון שלנו ועל הדרך גם נהנים משעה קלה ללא שיחות, התרעות או פוסטים מעוררי מתחים.