כרטיס צהוב לכנסת מבג"ץ: השופט יצחק עמית הורה הערב (רביעי) ליו"ר הכנסת מיקי לוי (יש עתיד), לכנסת וליועצת המשפטית של הכנסת, להשיב עד ליום שני מדוע לא יוכלו חברי הכנסת לקדם הצעות חוק פרטיות בחודש הקרוב.
ההחלטה התקבלה בתגובה לעתירתו של חבר הכנסת משה ארבל (ש"ס), שמחה על כך שיושבת ראש הקואליציה עידית סילמן (ימינה) וסגנה בועז טופורובסקי (יש עתיד) הקפיאו את החקיקה הפרטית עם השבעת הממשלה החדשה.
2 צפייה בגלריה
משה ארבל ומיקי לוי
משה ארבל ומיקי לוי
משה ארבל ומיקי לוי
(צילום: הדר יואביאן, קובי קואנקס)
ארבל ביקש מבג"צ צו הצהרתי שיקבע כי החלטתו של יושב ראש הכנסת למנוע חקיקה פרטית בחודש הראשון לכינון הממשלה החדשה בטלה מיסודה, מאחר שהיא פוגעת במרקם החיים הדמוקרטיים ואינה עולה בקנה אחד עם היקף סמכותו ואף חורגת ממתחם שיקול הדעת המסור לו. ארבל דרש שחברי הקואליציה ינמקו את הסיבות שלא לבטל את החלטתם, שהתקבלה מבלי שנשיאות הכנסת הצביעה עליה - וטען כי המהלך שלהם פוגע בתפקוד הכנסת ובמעמדה.
בעתירתו נטען כי "היקף שיקול הדעת נתון ליושב ראש הכנסת מצומצם ביותר, שכן מדובר בעניין שמשפיע באופן בלעדי על זכויות חברי הכנסת שבמיעוט. מדובר ברכיב מהותי, ייתכן שהמהותי ביותר, מבין זכויות וסמכויות חברי הכנסת. שלילת האפשרות להציע חקיקה ולהצביע עליה שוללת מחבר הכנסת את סמכותו המשמעותית ביותר ופוגעת פגיעה קשה במרקם החיים הדמוקרטיים והפרלמנטריים".
2 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה
השבעת הממשלה
מליאת הכנסת, השבוע
(צילום: AFP)
חבר הכנסת ארבל מסר כי "אזרחי ישראל הם המשלמים לנו את המשכורת. לא יו"ר הקואליציה ולא יו"ר האופוזיציה. המניעה מחברי הכנסת להגיש הצעות חוק בחוסר סמכות היא פגיעה אנושה בתפקידה של הכנסת כרשות מחוקקת. ומונעת מאינטרסים זרים. מצפה מבג"ץ לעשות צדק גם כשיו"ר הכנסת מהשמאל".