לניזאר בנאת, הפעיל הפלסטיני שהוכה למוות לפנות בוקר (ה') בידי מנגנוני הביטחון הפלסטיני, הייתה שיטה פשוטה להעביר את מסריו. הוא היה עובר למוד סלפי בנייד ומצלם את עצמו בסרטון קצר בן דקות ספורות ואז מעלה את הצילום לפייסבוק. בלי עריכה, בלי אולפן ובלי פילטרים.

הכוח של בנאת לא היה באפקטים אלא במסר החד שלו. והוא לא חסך את שבטו על אף אחד. מאבו מאזן, דרך בכירי הרשות הפלסטינית כמו מוחמד אשתייה וחוסיין א-שייח ועד חמאס, עיתונאים פלסטינים וכמובן ישראל. אין אדם שזכה ממנו להנחות. כך הוא רכש לעצמו עדת עוקבים שהלכה והתרחבה עם הזמן, ובאופן שווה, כך הוא רכש לעצמו אויבים מרים, חלקם אנשים בעלי כוח רב.
כבר זמן רב שהסרטונים של בנאת לא החליקו בגרונם של ראשי הרשות הפלסטינית. הוא נעצר פעמים רבות בתואנות שונות ומשונות, הוא זכה תדירות לאיומים על חייו ולאחרונה אף ירו אלמונים על ביתו בחברון. אבל בנאת לא חשש והמשיך אחת לכמה ימים להעלות לדף הפייסבוק שלו סרטון חדש על נושאי השעה. לפני כמה חודשים יצרתי איתו קשר וביקשתי לראיין אותו על האיומים שהוא סופג מהרשות הפלסטינית. הוא סירב בתוקף באומרו שהוא לא מוכן לדבר עם תקשורת ישראלית.
הבדיחה ברמאללה: מישהו חולם בלילה שהוא מקלל את אבו מאזן, ובבוקר המנגנונים דופקים לו בדלת ועוצרים אותו לחקירה. בנאת חלם, התעורר ולא חשש לומר את שעל ליבו. על כך שילם בחייו
העדויות של בני משפחתו על המעצר שהסתיים במוות, כמו גם תוצאות נתיחת הגופה שהבהירו כי הוא לא מת מוות טבעי ושכל גופו היה מכוסה בחבלות, מבהירות שמנגנוני הביטחון הפלסטינים הגיעו לבנאת לכל הפחות כדי לצרוב בזיכרונו את הביקור. אלא שכנראה הם באו חדורים ביותר מדי מוטיבציה, ובנאת מת כתוצאה מהמכות הנמרצות שקיבל.
התקרית הזאת הגיעה לרמאללה בתזמון רע מאוד. בימים אלו שאחרי המתיחות במסגד אל-אקצא ומבצע שומר החומות, הפופולאריות הציבורית של הרשות הפלסטינית נמצאת בשפל לעומת גל אהדה גדול שלו זוכה חמאס. לא ברור מה קיוו ראשי מנגנוני הביטחון הפלסטינים להשיג ממעצר אלים כזה בתקופה כזאת, ובכל זאת הם החליטו ללכת על זה.
4 צפייה בגלריה
הפגנות הפגנה ב רשות הפלסטינית בעקסות מותו של פעיל נגד הרשות ניזאר בנאת
הפגנות הפגנה ב רשות הפלסטינית בעקסות מותו של פעיל נגד הרשות ניזאר בנאת
ההפגנות בגדה. הציבור כבר לא חושש להפגין נגד אבו מאזן
(צילום: AP)
כעת, הם יצטרכו לשלם את המחיר בציבור שכבר לא חשש היום לצאת ולהפגין נגד אבו מאזן. ברשות ייאלצו לשלם את המחיר גם מול האיחוד האירופי שזכויות אדם הן אחד מעמודי התווך המוסריים שלו, גם מול ממשל אמריקני ליברלי שתומך בדמוקרטיה וזכויות אדם, וגם מול האו"ם ששליחו במזה"ת כבר גינה את האירוע וקרא להעמיד לדין את האשמים.
כל המוזכרים לעיל הם גם התורמים הגדולים במישרין ובעקיפין לרשות הפלסטינית ולמוסדותיה. כעת הם מבינים שהכסף שלהם הולך בין היתר לפעולות כאלו. אין ספק שלתקרית הזאת יהיו השלכות ואולי אף התניות חדשות לקבלת הסיוע. הגיע העת שהרשות הפלסטינית תפנים שהזמנים השתנו ואי אפשר לקחת אדם מוכר שמבקר את ההנהגה מבפנים, להעלימו ולהמשיך הלאה כאילו כלום. אפילו סעודיה הגדולה ובעלת הכוח הרב הפנימה את זה אחרי פרשת ג'מאל חשוקג'י – אז מי היא הרשות הפלסטינית החלשה שלא מיישרת קו עם הסטנדרט הבינלאומי? בנאת הפך היום למיני חשוקג'י פלסטיני.
4 צפייה בגלריה
חגיגות הניצחון ברמאללה לאחר הפסקת האש
חגיגות הניצחון ברמאללה לאחר הפסקת האש
דגלי חמאס ברמאללה אחרי "שומר החומות". בארגון חוגגים על התקרית
(צילום: AFP)
חמאס, כצפוי, חוגג על התקרית ורוכב עליה כדי לנגח את הרשות הפלסטינית כאילו מדובר בארגון המורשת של אמא תרזה. כדאי שמישהו יזכיר לעזתים כמה פלסטינים סיימו את חייהם קשורים בשלשלאות לאופנועני חמאס שדהרו ברחובות הרצועה בעת מבצע צוק איתן, רק בגלל שהם נחשדו בשיתוף פעולה עם ישראל.
ברמאללה יש בדיחה ידועה על כך שמישהו חולם בלילה שהוא מקלל את אבו מאזן ובבוקר המנגנונים דופקים לו בדלת ועוצרים אותו לחקירה. ניזאר בנאת חלם, התעורר ולא חשש לומר את שעל ליבו. הוא שילם על כך בחייו.
פורסם לראשונה: 23:01, 24.06.21