התקדמות משמעותית של מערכת הביטחון בפרויקט היירוט באמצעות לייזר: מחלקת פיתוח אמצעי לחימה במשרד הביטחון (מפא"ת) וחברת אלביט הודיעו היום (שני) על סיומה של סדרת ניסויים שנערכה לאחרונה בשמי הים התיכון, מול מרכז הניסויים שבפלמחים, שבמהלכה הצליחה המערכת המפותחת עם חיל האוויר להפיל כעשרה כלי טיס בלתי מאוישים.
משדר הלייזר בגרסתו האווירית מסוגל לבצע עשרות יירוטים בזה אחר זה, ולצורך הניסוי הוא הותקן על גבי מטוס ססנה קטן. בגבהים משתנים של 3,000-1,000 רגל מעל הים שוגרו לטווח של מעל קילומטר ממטוס הססנה קרוב לעשרה כט"במים, והם יורטו שניות אחרי שיגור קרן לייזר ששרפה אותם וגרמה להפלתם לים.
על מטוס הססנה הותקנו מערכות נוספות ומצלמות מתקדמות לקליטת המטרות באופן אוטומטי, לצד מפעיל שישב בקוקפיט. המערכת החדישה מסוגלת להינעל על המטרה ובנקודה שמוגדרת לה מראש, כמו כנף או אף המטוס, לעקוב אחריה ולהפילה בשטח העניין שהוגדר אף הוא מראש.
2 צפייה בגלריה
הסתיימה בהצלחה סדרת יירוט ראשונה באמצעות לייזר אווירי
הסתיימה בהצלחה סדרת יירוט ראשונה באמצעות לייזר אווירי
אחד מכלי הטיס בניסוי. "שלב קריטי"
(צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון )
"בכך הוכחנו את השלב הראשון בפיתוח הלייזר האווירי, לראשונה בישראל ועם יכולת מוכחת מהבודדות שקיימות כיום בעולם. זהו שלב קריטי בפרויקט", אמר לכתבים ראש מחלקת מחקר ופיתוח במפא"ת, תת-אלוף יניב רותם. "אנו מעריכים שנגיע לאב טיפוס תוך 4-3 שנים, עם שילוב של בינה מלאכותית לזיהוי ונעילה אוטומטיים של מטרות.
"בשלב הבא המערכת תותקן על מטוס בואינג ובעתיד נוכל למזער אותה לפלטפורמות אחרות, כולל התקפיות, אך יש לזכור שבעננים הלייזר פחות יעיל. מדובר בלייזר חשמלי מוצק שיירט גם רחפנים, ובעתיד, בהתאם לדרישה, יהיה אפשרי להפיל באמצעותו גם בלוני תבערה ונפץ".
מנכ"ל אלביט מודיעין, אורן סבג, הוסיף: "זו יכולת אסטרטגית ופריצת דרך טכנולוגית על בסיס יכולות אצלנו שקיימות כבר שנים בעולם האופטיקה והלייזר".
2 צפייה בגלריה
הסתיימה בהצלחה סדרת יירוט ראשונה באמצעות לייזר אווירי
הסתיימה בהצלחה סדרת יירוט ראשונה באמצעות לייזר אווירי
בדרך למים. הפלת אחד מכלי הטיס ע"י המערכת
(צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון )

השנה חל עיכוב בפרויקט הקרקעי של יירוט באמצעות לייזר, על רקע משבר הקורונה ובעיות טכניות שהתגלו. הפרויקט אמור ליירט רקטות ופצצות מרגמה באמצעות קרני לייזר בעלות של שקלים בודדים לכל יירוט, ובהספקים כמעט אינסופיים. זאת כהשלמה לכיפת ברזל, שתתפנה להתמודד עם איומים אחרים. בשלב זה נמצאת המערכת הקרקעית באינטגרציה בין מערכות בחברת רפאל, לאחר ניסויים ראשוניים מוצלחים שבוצעו בשנה שעבר.
במשרד הביטחון אומרים כי בסוף השנה יתקיים ניסוי משמעותי על משדר של 100 קילו וואט ליירוטים של כלי טיס בלתי מאוישים, רקטות ופצמ"רים בטווחים של 10-8 ק"מ. במידה שהניסוי יצלח, בשנה הבאה יחל שלב הפיתוח לטובת ייצור והצטיידות המערכת בחיל האוויר, ופריסתה המבצעית בעוטף עזה עד לסוף 2024, כתאריך יעד.
המערכת הקרקעית תיירט איומים תלולי מסלול כבר בשלב עליית הרקטה או הפצמ"ר מהקרקע, כלומר בשטח האויב, ובכך עשויה גם למנוע אזעקות ובהלה בשטח הישראלי. בפרויקט הלייזר האווירי השקיעו משרד הביטחון ואלביט עשרות מיליוני שקלים והפרויקט הקרקעי מתוקצב על ידי הממשלה במאות מיליוני שקלים.
במבצע שומר החומות המערכת לא זכתה לטבילת אש כחלק מפיתוחה, על רקע אלפי השיגורים מהרצועה, אך במפא"ת ניצלו את ההזדמנות לבצע חקר ביצועים מעמיק תחת השאלה מה היה קורה לאורך המבצע אם מערכת הלייזר הייתה מופעלת לצד כיפת ברזל.