הבשורה של שירות המדינה להורים: ביצוע שעות נוספות גם מהבית. ב-1 ביולי ייכנסו לתוקף הנחיות התומכות בשילוב בית-עבודה לעובדים המוגדרים ב'משרת הורה', כחלק מקידום מדיניות תומכת משפחה בנציבות שירות המדינה. בין ההנחיות, האפשרות לבצע שעות נוספות בעבודה מהבית, וכן הרחבת הגדרת 'משרת הורה' לכל הורה שיש לו ילד/ה עד גיל 12.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המדיניות החדשה מסייעת בהסרת חסמים להגברת השוויון המגדרי בשירות המדינה להורים, ומאפשרת לייצר שגשוג הדדי - הן למשפחה והן לקריירה. בנציבות מציינים כי מהלכים מסוג זה מבטיחים את הגברת האיזון בין חיי המשפחה לבין העבודה, קידום הורים לתפקידים בכירים, בדגש על אימהות, וכן תמרוץ אבות לחלוקה שוויוניות של טיפול בילדיהם. מהלך זה מגיע בהמשך לקמפיין הנרחב "אבא בארבע" שהושק בפברואר השנה.
1 צפייה בגלריה
 "אבות יוכלו לבלות יותר זמן עם המשפחה, ואימהות יצמצמו את פערי השכר המגדריים"
 "אבות יוכלו לבלות יותר זמן עם המשפחה, ואימהות יצמצמו את פערי השכר המגדריים"
"אבות יוכלו לבלות יותר זמן עם המשפחה, ואימהות יצמצמו את פערי השכר המגדריים"
(צילום: shutterstock)
נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, אמר כי המדיניות החדשה מהווה בשורה מהפכנית עבור הורים בשירות המדינה ועבור המשק כולו. "כקטר המוביל את המשק הישראלי, נציבות שירות המדינה דואגת להישאר מעודכנת ומחוברת לשטח, בייחוד לאחר השנה המורכבת שעברה על כולנו ושינתה את שגרת חיינו. הנציבות רואה בקידום מדיניות תומכת משפחה משימה ראשונה במעלה. מדיניות זו תורמת לאין שיעור לאיכות העבודה ותוצריה ולרווחתם של העובדים, מקדמת שוויון מגדרי באופן שורשי ומצמצמת את הפערים בין גברים לנשים העומדים בפני אתגרים שונים אלו מאלו בכל הנוגע לתפקודם המשפחתי כהורים".
לדברי פרופ' הרשקוביץ, "עשרות אלפי הורים המקדישים חייהם לעבודת השליחות במסגרת שירות המדינה, ישמחו על הבשורה ועל האפשרות לשלב בין הקריירה למשפחה בצורה טובה יותר ומותאמת יותר לימינו".
בשנת 2020 פעל צוות משותף של נציבות שירות המדינה ומשרד האוצר לבחינת זכויות הורות בשירות המדינה. במסגרת עבודתו מצא הצוות כי אימהות מבצעות 30% פחות שעות נוספות משאר הנשים ובכך נפגע שכרן משמעותית. כמו כן, מצא הצוות כי אבות חשים שאין להם לגיטימציה למימוש משרת הורה. בזכות האפשרות לבצע שעות נוספות מהבית והרחבת משרות ההורה, אבות יוכלו לבלות יותר זמן בקרב המשפחה, ואימהות יצמצמו את פערי השכר המגדריים.
המדיניות החדשה מבוססת על פיילוט שהתקיים בשנים 2016-2020, בשיתוף נציבות שירות המדינה ואגף השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר, לאור המלצת דו"ח ועדת שטאובר משנת 2014. עם סיום הפיילוט, ולאחר שנערכו בו שינויים והתאמות בהתאם למשוב ובקרה שנעשו, הוחלט לאמץ את מסקנותיו ולעגן אותן בהנחיות נציב.

לעבוד יום בשבוע מהבית

כחצי מיליון עובדי המגזר הציבורי החלו לעבוד יום אחד בשבוע מהבית, כחלק מפיילוט בגופים הציבוריים שהונהג עוד בימי הקורונה. בשלב זה, המתכונת תקפה עד אוקטובר אולם הכוונה היא להמשיכה באופן קבוע.
"העבודה מרחוק בתקופת הקורונה יצרה ניסוי טבעי, שתוצאותיו נבחנו על ידינו, בשיתוף נציבות שירות המדינה ומעסיקים נוספים במגזר הציבורי", כתב הממונה על השכר במשרד האוצר, קובי בר נתן, במסמך ששיגר לכל המעסיקים במגזר הציבורי. "בכלים שונים, הן שימשו אותנו בעת גיבוש עקרונות הבסיס הרוחביים לעבודה מרחוק לעת הזו עם החזרה ההדרגתית לשגרה".
הממונה על השכר הורה למעסיקים לבצע תכנון מראש של יום העבודה מהבית, תוך תעדוף המשימות המתאימות יותר לביצוע בסביבת העבודה מהבית כמו משימות כתיבה והכנה הדורשות ריכוז והמתאימות לביצוע בסביבת עבודה שקטה.